Een clickoutvergoeding is een type affiliate marketing waarbij een persoon of partij die doorverwijst naar een pagina een vergoeding zal ontvangen wanneer er op die pagina ook weer geklikt wordt. Er zijn dus twee stappen of ‘kliks’ vereist om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Deze extra ‘zekerheid’ werpt wel een extra brug op voor affiliates. Wat is een clickoutvergoeding en hoe verhoudt deze methode zich tot andere affiliate programma’s?
Bij een affiliate link wordt er een koppeling geplaatst naar een webpagina. Dit kan een verkooppagina zijn of een andere pagina met een specifiek aanbod. Wanneer er op deze link geklikt wordt betekent dit niet automatisch dat er een transactie op zal volgen. Pas wanneer op een specifieke koppeling die op de landingspagina geklikt wordt zal de beoogde conversie plaatsvinden. Bij een clickoutvergoeding wordt de commissie pas toegekend wanneer naast het bezoeken van de pagina ook het doorklikken op deze pagina wordt geregistreerd.
Naast de clickoutvergoeding zijn er ook andere affiliate marketing mogelijkheden zoals:
De gedachte achter clickoutvergoedingen is de zekerheid van de aanbieder dat de gewenste actie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Het gaat niet alleen om het bezoek aan de pagina, maar ook het klikken van een ‘koop’ knop of andere actie. De oorspronkelijke affiliate heeft weinig invloed op de tweede stap, waardoor deze constructie over het algemeen niet geliefd is bij affiliates. De vergoeding voor die tweede klik kan hoger liggen dan bij andere methoden, de kans op slagen ligt ook aanzienlijk lager.