Een buzzwoord is een woord of een term die voor een korte tijd grote populariteit verwerft. Het kunnen termen zijn die in een specifieke sector worden gebruikt en onderdeel uitmaken van het jargon, of woorden die gebruikt worden om indruk te maken. Dit soort woorden en zinnen kunnen snel als cliché worden gezien en daarmee hun waarde verliezen. Wat is de betekenis van buzzwoord en welke invloed hebben buzzwords op online marketing?
“Buzzing” is het Engelse woord voor “zoemen”, het geluid dat bijvoorbeeld een insect maakt. We spreken van een buzzwoord wanneer een woord of term vaak genoemd wordt binnen een specifieke locatie of vakgebied. Dit soorten termen kunnen zich ook verder verspreiden buiten een relatief kleine groep gebruikers. Ze kunnen als doel hebben om ergens snel betekenis aan te geven, om te laten zien dat iemand tot een bepaalde groep behoort, of als marketingterm voor commerciële doeleinden. De oorsprong van buzzwords ligt in 1946, toen aan de Harvard Universiteit gebruikt gemaakt werd van specifieke woorden om informatie snel op te roepen uit het geheugen. Door deze woorden te gebruiken leken studenten meer expertise te hebben en met meer autoriteit te spreken. Later heeft het gebruik van standaard termen juist een averechts effect gekregen.
Musicus en parodie specialist “Weird Al” Yankovic schreef het nummer “Mission Statement” met een tekst die bestaat uit louter buzzwords zoals:
Dit lijstje aan buzzwoorden geeft aan dat veel termen die in deze context worden gebruikt nauwelijks een betekenis hebben. Marketing slogans maken hier ook vaak gebruik van, denk aan “Just Do It”. Doe wat, waarom en wanneer? Dit kan gevaarlijk of illegaal zijn. Ook “Break the Internet” is een vaak gehoorde uitspraak in het internettijdperk, tot op heden is het internet nog niet gebrok…