Bumper Ads zijn korte advertenties die worden weergegeven voordat de daadwerkelijk gekozen content start. De term wordt online met name geassocieerd met YouTube, het video platform dat diverse types advertenties aanbiedt om de zichtbaarheid van bedrijven, producten en diensten te verhogen. Wat zijn bumper ads en wat is de impact van een advertentie die slechts zes seconden duurt?
De term ‘bumper’ staat niet alleen voor een onderdeel op een auto die de impact van een botsing kleiner maakt, het is ook een term die vaak wordt gebruikt in audiovisuele media. Het betreft een kort fragment die voor de eigenlijke content wordt vertoond. Bij YouTube worden deze clips bumper ads genoemd, het is één van de zes advertentie types die het platform aanbiedt aan adverteerders. In dit geval betreft het een video van zes seconden die speelt voordat de gekozen video vertoond wordt, het is niet mogelijk deze clips over te slaan. De kosten worden doorgaans per 1000 views bepaald, het tarief is afhankelijk van verschillende criteria.
Het fenomeen ‘banner blindheid’ is bekend. Wanneer op een webpagina advertenties staan, zullen veel mensen zich bij het sluiten van de pagina zich niet kunnen herinneren welke advertenties ze onder ogen hebben gehad. Op YouTube worden lange commercials vaak als storend ervaren, zeker gezien het feit dat veel filmpjes vrij kort in speelduur zijn. Een commercial van een minuut voor een filmpje van slechts dertig seconden wekt meer irritatie op als interactie. Handmatig overslaan na een aantal seconden benadrukt het idee dat de reclame uiting een obstakel is voor het bekijken van de opgevraagde content. Zes seconden wordt als minder invasief ervaren, uit onderzoek is gebleken dat de retentie ook hoger ligt. Het kan wel een uitdaging zijn om de boodschap in enkele seconden over te dragen. In praktijk worden korte bumper ads vaak gecombineerd met een vaste banner onder de video, zo heeft de kijker de gelegenheid om later de pagina van de aanbieder te bezoeken.