Black Friday is een dag die in het leven is geroepen door de commerciële sector. Het is traditioneel de dag na Thanksgiving Day die wordt gevierd op de vierde donderdag in november. Deze dag gaat doorgaans gepaard met veel aanbiedingen en kortingen. Wat is Black Friday en welke relatie heeft deze dag met Cyber Monday?
Vaak wordt gesteld dat de definitie van Black Friday gebaseerd is op de eerste dag van het jaar dat retailers winst maken of ‘in het zwart’ komen te staan. De eerste keer dat de term echter gebruikt werd was door verkeersregelaars die zagen dat het op de dag na Thanksgiving extreem druk was op de weg. De commercie in de Verenigde Staten heeft vanaf ongeveer de jaren tachtig van de twintigste eeuw het concept Black Friday ingezet als promotiemiddel. Door hoge kortingen te geven worden klanten overgehaald meer te besteden in de winkel.
In de laatste pakweg tien jaar wordt Black Friday ook steeds vaker gebruikt in Nederland. Deze dag met hoge kortingen kan leiden tot hogere omzetten, het is de vraag of het daadwerkelijk winstverhogend werkt. Retailers voelen zich vaak verplicht om mee te doen omdat ze anders klanten kunnen verliezen.
De maandag na Black Friday wordt Cyber Monday genoemd. Dit is een dag voor webshops om promoties te delen. Omdat veel retailers ook webshops bezitten en omdat het vanuit concurrentie overwegingen niet altijd interessant is om voor één dag te kiezen wordt er steeds vaker een weekend tot zelfs meer dan een week uitgetrokken voor Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen.
Een tegengeluid op het consumptieve karakter van Black Friday is Green Friday. Ditmaal worden ondernemers aangespoord om juist niet te adverteren of promoties te voeren met als doel massaconsumptie af te remmen. Het is vooral een ideologische boodschap die commerciële bedrijven uitdragen waarbij met name duurzaamheid en verspilling centraal staan.
Sinds 2022 zijn er nieuwe regels in Europa omtrent afprijzen van producten. Voorheen werden vaak adviesprijzen genoemd, of prijzen werden kort voor de promotie inging verhoogd. Dit is niet langer toegestaan. Nu moet de promotionele prijs lager liggen dan de laagste prijs in de afgelopen maand om prijstransparantie te verhogen.