Bij bezoekersloyaliteit wordt bepaald hoe vaak een bezoeker terugkeert op een website, het is daarmee geen indicatie van het aantal verkopen of acties die uitgevoerd worden. Er zijn verschillende manieren om de score van deze loyaliteit te verhogen. Wat is bezoekersloyaliteit en hoe kun je deze beïnvloeden?
In een winkel zie je graag bekende gezichten verschijnen. Dat is een teken dat de klant zich tevreden voelt, en dat kan weer omgezet worden in extra verkopen. Bij bezoekersloyaliteit op websites wordt bepaald met welke frequentie bezoekers terugkeren op een website. Een trouwe bezoeker kan leiden tot meer omzet of het aantrekken van nieuwe bezoekers.
Bezoekersloyaliteit staat in feite voor betrokkenheid. Wanneer de bezoeker zich betrokken voelt bij een merk of gemeenschap zal deze vaker terugkeren. Er zijn verschillende methodes om dit te bereiken zoals:
Ten eerste betekent loyaliteit van een bezoeker dat je iets te bieden hebt waar de bezoeker naar op zoek is. Dat kan informatie zijn, maar ook producten of diensten. Trouwe bezoekers kunnen ook fungeren als ambassadeur van een merk of website, en de naamsbekendheid doen toenemen. Hoe vaker een bezoeker op de website komt, hoe groter de kans dat deze persoon tot actie zal overgaan.
Bij internet marketing wordt vaak de focus gelegd op nieuwkomers, terwijl juist het vaste publiek meer geneigd is om actie te ondernemen. Door bezoekersloyaliteit te belonen kan met redelijk weinig inspanning de gewenste actie tot stand worden gebracht, en zal de conversie verhogen.