Awareness, Trial, Repeat of afgekort ATR is een methode waarin drie stappen worden gedefinieerd die een klant moet doorlopen. Deze drie zullen gezamenlijk de klant op de hoogte stellen van een product of dienst, tot aan het punt van actief gebruik of aanschaf. Wat is Awareness, Trial, Repeat en hoe verhoudt ATR zich bijvoorbeeld tot de AIDA methode?
ATR is een keten van drie stappen:
Dit model gaat in drie stappen van kennismaking naar aanschaf tot aan herhaalde verkoop. Iedere stap is weer onder te verdelen in verschillende segmenten die binnen een complete marketing strategie toegepast worden.
Bij dit model is het niet alleen van belang dat het aanbod niet alleen aanspreekt bij de gebruiker, maar dat het ook de oplossing biedt waar klanten naar op zoek zijn. Anders zal de sales funnel snel erg krap worden. Denk bijvoorbeeld aan een marketing campagne van Tidal. Dit is een muziekdienst die direct concurreert met Spotify. Door een banner advertentie wordt een consument op de hoogte gebracht van deze streamingdienst, door een gratis of goedkoop proefabonnement aan te bieden kan de klant kennismaken met de unieke voordelen die Tidal biedt. Vervolgens is het de bedoeling dat de klant tevreden is én lid blijft na de proefperiode.
ATR houdt rekening met herhaling van aankoop of gebruik, dit is een factor die in AIDA en soortgelijke modellen niet voorkomen.