Augmented reality, afgekort “AR” is een technologie die digitale beelden over de omgeving kan plaatsen. Dit is mogelijk door met een camera beelden vast te leggen, en daar een laag overheen te projecteren. Dit kan gebruikt worden voor visualisaties binnen een professionele omgeving, voor computerspellen en als marketing instrument. Wat is augmented reality en hoe werkt dit op verschillende apparaten?
Met onze ogen kunnen we de werkelijkheid om ons heen zien. Op het beeldscherm van een computer zien we digitale beelden die los staan van de omgeving. AR brengt werkelijk en virtueel samen door camerabeelden (live) te combineren met digitaal gegenereerde beelden. Dit kan op drie manieren:
Er zijn veel toepassingen in augmented reality marketing. Winkels kunnen bijvoorbeeld pijlen weergeven om de weg naar een locatie te vinden, etiketten van producten lijken tot leven te komen en klanten kunnen via een AR app virtuele make-up testen.
Bij augmented reality blijft de omgeving zichtbaar, er worden digitale objecten aan toegevoegd. Bij virtual reality lijkt de gebruiker in een andere wereld te stappen waarbij de werkelijke omgeving niet langer zichtbaar is. Wat betreft de tracking technologie zijn er overeenkomsten, de toepassingen zijn wel compleet verschillend. De AR technologie zal per apparaat verschillend zijn, mobiele toestellen lenen zich het beste voor deze toepassingen. Apple maakt gebruik van AR Kit, Android van AR Core, er is ook A-Frame voor universele web toepassingen. Naast een afzonderlijke AR app kan augmented reality ook gebruikt worden in apps als Facebook, Snapchat en Shazam.