Article Markup is een term die verwijst naar de wijze waarop webpagina’s geoptimaliseerd kunnen worden volgens de Schema Markup van Schema.org standaard. Deze gestandaardiseerde aanvullende data wordt gebruikt door zoekmachines om de zoekresultaten te verrijken met additionele informatie. Wat is Article Markup en heeft dit invloed op SEO?
Zoekmachines hebben algoritmen ontwikkeld die webpagina’s op het internet analyseren om zo relevante zoekresultaten weer te geven voor gebruikers van de zoekmachine. Hiervoor hoeft de aanbieder van de webpagina geen inzet te verrichten. In praktijk worden met zoekmachine optimalisatie (SEO) uiteenlopende optimalisaties uitgevoerd om de vindbaarheid in zoekmachines zoals die van Google te verbeteren. Daarbij zal de webmaster voor een deel in het duister tasten omdat de details van het zoekalgoritme niet naar buiten worden gebracht. Bij Article Markup is er wel sprake van een directe samenwerking tussen website en webdeveloper.
Om de kwaliteit van zoekmachine resultaten te verbeteren hebben Google, Bing, Yandex en Yahoo! een standaard Markup ontwikkeld die webmasters kunnen toepassen om de informatie in zoekresultaten te verrijken. Het doel hierbij is om de beschikbare informatie op een webpagina duidelijker inzichtelijk te maken voor de webcrawler en het zoekalgoritme. Dit is zichtbaar in de additionele informatie die gebruiker te zien krijgt in de zoekmachine. De bezoeker van de webpagina zal er niets van merken. Bij een zoekresultaat kan bijvoorbeeld direct de rating worden weergegeven als er reviews beschikbaar zijn, ook de Rich Snippets worden uit deze informatie gehaald. Het is mogelijk om gebruik te maken van de Structured Data Markup Helper om zelf code te genereren.
Omdat er met Article Markup meer informatie beschikbaar is om weer te geven in de zoekresultaten, en daarmee de zichtbaarheid wordt verhoogd, kan het gezien worden als een zoekmachine optimalisatie methode. Het is niet bedoeld om de ranking te beïnvloeden, indirect kan het zeker een rol spelen bij SEO.