Bij affiliate marketing worden producten of diensten aangeboden via externe verkoopkanalen, dit is een vorm van online adverteren. De aanbieder van het product of de dienst draagt een commissie af aan de website die (deels) verantwoordelijk is voor de verkoop of transactie. Naast websites die volledig ontworpen zijn voor affiliate marketing, zijn er ook veel websites die deze methode gebruiken als extra bron van inkomsten of om bezoekers een meerwaarde te bieden. Wat is affiliate marketing en hoe kan dit winst opleveren voor alle betrokken partijen?
Bij affiliate marketing biedt een website een product of dienst aan van een derde partij. Denk bijvoorbeeld aan een blog over camera’s met een link naar camera’s op Amazon. De beheerder van de blog verkoopt zelf geen camera’s, maar wanneer een bezoeker op de link klikt en via Amazon een camera aanschaft zal de beheerder een commissie ontvangen.
Er zijn enkele voordelen van affiliate marketing ten opzichte van reguliere verkoop:
Omdat de aanbieder van de producten of diensten zelf geen werk hoeft te verrichten naast het plaatsen van een link of banner, kan het een ideale manier zijn om een passief inkomen te genereren. Plaats een link, wacht tot bezoekers via de link iets aanschaffen en ontvang een commissie. In praktijk moet er vaak toch veel werk verricht worden om met affiliate marketing interessante bedragen te verdienen. Naast relevante banners zoals in het voorbeeld met de camera blog, worden er vaak complete websites ontworpen met als enige doel andermans producten en diensten aan de man te brengen. In praktijk moet er stiekem toch veel energie (en soms ook geld) gestoken worden om een “passief inkomen” te genereren.