Niet iedere advertentie heeft dezelfde waarde, omdat niet iedere plek om online te adverteren evenveel succes zal opleveren. Om een advertentie op een populaire plaats weer te geven kun je als adverteerder aan een advertentieveiling meedoen. Het hoogste bod bepaalt vervolgens hoeveel de eigenaar van de website waarop de advertentie wordt weergegeven kan verdienen aan de AdSense advertentie. Wat is advertentieveiling en hoe gaat dit in zijn werk?
Bij de advertentieveiling krijgen adverteerders een positie in de ranglijst toegewezen op basis van de bieding maar ook de kwaliteitsscore. Niet alleen de hoogste bieder is een factor, ook zijn dit advertenties en adverteerders van een “hoge kwaliteit”. Daarmee zal de gebruikerservaring optimaal blijven. Immers is het de bedoeling dat AdSense advertenties op een website zoveel mogelijk relevant zijn voor de bezoeker.
Google zal bij de veiling zelf bepalen welke advertenties in aanmerking komen om op een website te plaatsen. Hiervoor worden twee meetpunten gebruikt; advertentietargetting en advertentie-indeling:
Het hoogste bod is geen garantie voor plaatsing, de kwaliteitsscore telt ook mee.
Hoe hoger de kwaliteit van de locatie waar de advertentie wordt weergegeven, hoe hoger het bedrag op de advertentieveiling zal uitkomen. Hierbij wordt gekeken naar factoren zoals het aantal kliks bij andere campagnes op soortgelijke sites, de relevantie van advertenties en de zoekwoorden. Hoe minder beperkingen de website legt op plaatsing, hoe hoger de potentiële inkomsten uitkomen.