Acquisitie betekent werving in de breedste zin van het woord. Bij acquisitiefraude wordt geld afhandig gemaakt van adverteerders door de suggestie te wekken dat advertenties gepubliceerd zijn of vertoond zijn aan bezoekers en/of potentiële klanten. Malafide SEO experts maken gebruik van diverse tools om adverteerders om de tuin te leiden. Wat is acquisitiefraude en hoe kun je dit voorkomen?
Werving en acquisitie online is een miljardenindustrie. Met zoveel websites op het internet is het van belang om als aanbieder de aandacht te trekken van potentiële klanten. Zoekmachine optimalisatie, banners advertenties en andere methoden worden ingezet om dit doel te bereiken. Hiervoor worden vaak SEO agencies ingezet die helpen om de zichtbaarheid van een website, een pagina of een specifiek aanbod te vergroten. Dit is aantoonbaar middels statistieken waarin meetpunten als impressies, interacties en verwijzingen in kaart worden gebracht. Deze data is te manipuleren, wanneer dat het geval is wordt dit acquisitiefraude genoemd.
De meest eenvoudige wijze om acquisitiefraude te voorkomen is het vermijden van online marketing aanbieders die niet betrouwbaar zijn. Helaas is dat niet altijd duidelijk, deze organisaties zijn namelijk gespecialiseerd in het bedriegen van mensen. Hier zijn enkele acquisitiefraude tips om het risico te beperken:
Er zijn verschillende methoden om statistieken te manipuleren zoals het generen van traffic door bots, het plaatsen van advertenties op kopieën van echte websites, of door advertenties weer te geven op een onzichtbaar deel van een pagina waarmee het aantal impressies kunstmatig wordt verhoogd.