Accessibility ofwel toegankelijkheid wordt gebruikt om de kwaliteit van webpagina’s te verbeteren voor mensen met een beperking. Dit kan variëren van een motorische beperking, audiovisuele beperking, verstandelijke beperking maar ook bijvoorbeeld een leer- of taalachterstand. Wat is accessibility en welke relatie ligt er met zoekmachine optimalisatie?
Bij het ontwikkelen van een website wordt als eerste rekening gehouden met de primaire doelgroep. Wanneer dit mensen zijn zonder specifieke beperking kan een pagina redelijk snel en eenvoudig worden ingericht. Maar er wordt ook een groot aantal mensen buitengesloten. Met name voor pagina’s van algemeen nut of voor specifieke doelgroepen is dit niet wenselijk, met accessibility functies kan een website voorzien worden van een grotere toegankelijkheid.
Hier zijn enkele manieren om de accessibility van een webpagina te verbeteren:
Website accessibility is van groot belang voor pagina’s van algemeen nut, zoals websites van de overheid. Voor commerciële bedrijven die zich niet specifiek richten op een doelgroep met een beperking lijkt het van minder belang. Toch zijn er veel potentiële klanten die zonder toegankelijkheid opties niet worden aangesproken, daarnaast zijn een aantal optimalisaties ook nuttig voor het algemene publiek. Denk aan eenvoudig taalgebruik voor anderstaligen en personen met een verstandelijke beperking; leesbaarheid is voor alle bezoekers een voordeel.
Het gebruik van duidelijke titels, alternatieve teksten, beschrijvende teksten en vertalingen zijn ook van invloed op de SEO van een pagina. Website accessibility optimaliseren kan daarmee ook een positieve invloed uitoefenen op de ranking in zoekmachines als Google en Bing.