Abbreviatie ofwel afkorting is een verkorte versie van een woord of term. Ze worden vaak gebruikt om complexe termen of lange namen snel en duidelijk over te brengen in zowel spraak als tekst. Het is daarbij wel van belang dat de toehoorder of lezer begrijpt waar de afkorting voor staat of wat deze betekent. Wat is abbreviatie en welke impact hebben afkortingen op SEO?
Omdat deze uitleg is toegespitst op zoekmachine optimalisatie, maken we geen onderscheid tussen een afkorting (een deel van een woord zoals enz.) of een acroniem (de eerste letters van woorden zoals KLM). Het gaat hier vooral over het gebruik van abbreviaties in teksten en de invloed op zoekmachine optimalisatie. Dus hoewel het volgende voorbeeld strikt genomen een acroniem is, behandelen we deze samentrekking als afkorting in de context van deze pagina:
Search Engine Optimization = SEO
Hoewel niet iedereen direct zal weten waar de letters S.E.O. voor staan, zullen personen die bezig zijn met online marketing direct weten dat het over zoekmachine optimalisatie gaat. De punten worden doorgaans weggelaten, dat geldt zeker voor een zoekopdracht.
Wanneer een HTML pagina wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines, is het van belang om rekening te houden met de termen waar mensen op zoeken. Daarbij hebben korte zoektermen de voorkeur voor iemand die moet typen. In plaats van “Koninklijke Luchtvaart Maatschappij” zal men eerder “KLM” typen. Pagina’s die het woord “KLM” bevatten zullen dus eerder worden gevonden. Er zijn twee redenen om niet alleen de voornaamste zoekterm te gebruiken:
Sommige afkortingen zijn zo ingeburgerd dat de complete definitie weinig of geen betekenis heeft voor de lezer, wanneer de abbreviatie minder bekend is kan minimaal één keer voluit schrijven duidelijkheid bieden. Door semantisch zoeken worden zoekmachines steeds beter in het koppelen van woorden die met elkaar in relatie staan. Denk aan het gebruik van dezelfde afkorting voor verschillende begrippen.