Aantrekken kan meerdere betekenissen hebben. Bij klanten aantrekken gaat het om de interesse opwekken van een klant, met als doel een conversie tot stand te brengen. Wanneer je iets wilt verkopen, of een boodschap wilt overdragen, zul je eerst de aandacht moeten trekken van het beoogde publiek. Bij online commercie zijn er een aantal mogelijkheden om deze aantrekking tot stand te brengen. Wat is aantrekken en hoe werkt dit via internet?
Een goed product verkoopt zichzelf. Dat klinkt mooi maar in praktijk klopt het niet. Om een goed product te verkopen zul je dit eerst kenbaar moeten maken aan de klant. Daar is marketing voor, hoewel online marketing deels overeenkomt met traditionele methoden zijn er ook verschillen. Een belangrijk deel van klanten aantrekken verloopt via zoekmachines zoals Google, dat geldt zeker voor producten, diensten en bedrijven die minder bekend zijn.
Hier zijn enkele methoden die online bij klanten aantrekken ingezet kunnen worden:
Net zoals mensen komen kijken wanneer er een ongeluk is gebeurd op de weg, kunnen negatieve prikkels ook mensen aantrekken. Door een polariserende boodschap uit te dragen bijvoorbeeld. Wat voor één groep gebruikers afstotend werkt, kan voor de beoogde doelgroep juist heel aantrekkelijk zijn. Bekende commerciele ‘missers’ zijn daarmee lang niet altijd verkeerd voor een bedrijf, en kunnen zelfs bewust worden verspreid.