Oké, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw product of dienst. Tijd om je Google Ads campagne op te zetten! Maar hier komt meer bij kijken dan het invoeren van een aantal zoekwoorden. Daarom geven wij je graag 7 tips voor een professionele opzet van je Google Ads campagnes.
Voor de discussie of je wel of niet op je eigen merk- of bedrijfsnaam moet adverteren, verwijzen we je graag door naar ons artikel Adverteren op je merknaam: wel of geen goed idee?.
Maar als je eenmaal hebt besloten dat je wilt adverteren op je merknaam, dan is het belangrijk dat je zoekwoorden met je merknaam in een aparte Branded-campagne plaatst. Daar zijn drie redenen voor:
Advertentie-extensies zijn toevoegingen aan je advertenties, waardoor ze extra opvallen en je er meer informatie in kwijt kunt over jouw producten of bedrijf. En dat is positief, want hoe meer je je onderscheidt van de rest van de zoekresultatenpagina, hoe groter de kans wordt dat de consument op jouw advertentie klikt. Net als met de advertenties is het tonen van de extensies gratis en betaal je pas als iemand erop klikt.
Deze advertentie-extensies zijn er:
Natuurlijk wil je dat jouw website door zoveel mogelijk mensen gevonden wordt, maar je wilt niet betalen voor klikken van bezoekers die totaal niet relevant zijn. Ben je bijvoorbeeld een loodgieter in Gouda? Dan heeft het waarschijnlijk geen zin om advertenties te laten zien in Groningen of Limburg. Om ervoor te zorgen dat je advertenties zichtbaar zijn op de juiste locaties kun je de locatie-targeting aanpassen.
Richt je bijvoorbeeld niet op heel Nederland, maar alleen op de provincies waar je ook daadwerkelijk producten uitlevert. je kunt ook een straal instellen van een x-aantal kilometers om je vestiging(en). Daarnaast kun je specifieke regio’s uitsluiten.
In de targetingopties kun je verder selecteren of je mensen wilt targeten op daadwerkelijke (fysieke) aanwezigheid op een locatie of (ook) op interesse in een locatie. Bij die laatste optie hoeft de zoeker dus niet fysiek in Utrecht te zijn, maar kan hij eerder wel een zoekopdracht naar Utrecht gedaan hebben.
Misschien weet je al dat je bepaalde zoekwoorden kunt uitsluiten in campagnes, maar wist je dat dat ook heel eenvoudig over meerdere campagnes tegelijk kan? Gebruik hiervoor de ‘Lijsten met uitsluitingszoekwoorden’ in de Gedeelde bibliotheek. Woorden waar je niet op gevonden wilt worden, kun je bijvoorbeeld indelen in de volgende categorieën:
De perfecte advertentietekst schrijven is best lastig! Gelukkig hoef je het in Google Ads niet in één keer goed te doen; je kunt namelijk meerdere advertenties tegelijk aanzetten en Google zelf laten optimaliseren voor de beste variant.
Wij adviseren om drie verschillende varianten aan te zetten per advertentiegroep. Vergeet niet om te vermelden om welk product het gaat, met welke USP’s jij je onderscheidt en om een call to action (CTA) op te nemen in je advertentie. Overigens kan een beetje knip-en-plakwerk hierbij geen kwaad. Wel zo efficiënt én consistent om je USP’s in meerdere advertenties terug te laten komen.
Wil je het écht goed aanpakken? Label dan gelijksoortige advertenties, zodat je later de resultaten van de advertentievarianten gemakkelijker kunt analyseren en vergelijken.
Door een koppeling te maken tussen je Google Analytics en Google Ads account kunnen deze twee handige tools informatie uitwisselen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld:
Hoe doe je dat? Volg dit stappenplan en het is binnen een paar minuten voor elkaar:
Meer informatie nodig? Lees dan de Google support pagina over het koppelen van Google Ads en Google Analytics. Kom je er echt niet uit? Neem dan gewoon eens contact met ons op!
Inmiddels heb je je zoekwoorden bepaald, branded en non-branded campagnes aangemaakt, meerdere advertentie-varianten geschreven, extensies toegevoegd én je Google Analytics account gekoppeld. Je zou het belangrijkste bijna vergeten: het definiëren van wat een conversie inhoudt en het instellen van de doelen!
Wat wil je bereiken met de campagnes, wat moeten mensen gaan doen als ze eenmaal bij jou op de website zijn? Wanneer kun je zeggen dat ze een conversie hebben uitgevoerd? Wil je bijvoorbeeld dat ze een aankoop doen, of een contactformulier invullen? Wat ook het precieze doel is, zorg dat je het kunt meten (want meten is weten!). Door het meten van je doelen kun je bepalen welke zoekwoorden en campagnes tot die conversie hebben geleid. Voor deze woorden kun je je posities verbeteren, om er nog meer conversies uit te halen. Woorden die juist geen conversies opleveren, maar wel geld kosten, kun je afbieden of op termijn uitzetten in de campagnes.
De gemakkelijkste manier om je doelen te meten in Google Ads is door deze in te laden vanuit Google Analytics. Dat doe je zo:
Je doel is nu ingeladen en wordt gemeten in Google Ads. Eventueel kun je het doel nog bewerken door erop te klikken. Zo kun je bijvoorbeeld de categorie van het doel en het attributiemodel aanpassen.
Vergeet ook niet om na te denken over wat je uit de campagnes wilt halen qua omzet. Wat levert een conversie op voor jouw bedrijf en wat mag deze gemiddeld kosten?
Zo, met deze 7 tips heb je je Google Ads account ingericht op de manier waarop onze SEA-specialisten dat ook altijd doen. Kun je nog wat meer advies gebruiken of wil je dat we over iets anders met je meedenken? Neem gerust even contact met ons op, we sparren graag eens met je!