7 tips voor een professionele opzet van je Google Ads campagnes

Datum: maart 2, 2021, Auteur: Jantine, Categorie: SEA
uitleg over google ads

Oké, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw product of dienst. Tijd om je Google Ads campagne op te zetten! Maar hier komt meer bij kijken dan het invoeren van een aantal zoekwoorden. Daarom geven wij je graag 7 tips voor een professionele opzet van je Google Ads campagnes.

1. Splits branded en non-branded verkeer op

Voor de discussie of je wel of niet op je eigen merk- of bedrijfsnaam moet adverteren, verwijzen we je graag door naar ons artikel Adverteren op je merknaam: wel of geen goed idee?.

Maar als je eenmaal hebt besloten dat je wilt adverteren op je merknaam, dan is het belangrijk dat je zoekwoorden met je merknaam in een aparte Branded-campagne plaatst. Daar zijn drie redenen voor:

  • Dan kun je de resultaten apart monitoren. Mensen die op jouw merknaam zoeken, hebben al eens van jouw product of dienst gehoord en gaan doorgaans eerder tot actie over dan consumenten die via non-branded zoektermen bij jou terechtkomen. Met een actie bedoelen we hier bijvoorbeeld een aankoop doen of een contactformulier invullen.
  • Dan kun je het budget apart beheren en ervoor zorgen dat er altijd voldoende budget beschikbaar is. Adverteren op je eigen merknaam vaak een stuk goedkoper, omdat Google ziet dat jouw advertentie hier super relevant is en er minder concurrentie op is.
  • Het branded zoekverkeer geeft een goede indicatie van de bekendheid van je merknaam en of deze toe- of afneemt.

2. Stel extensies in

Advertentie-extensies zijn toevoegingen aan je advertenties, waardoor ze extra opvallen en je er meer informatie in kwijt kunt over jouw producten of bedrijf. En dat is positief, want hoe meer je je onderscheidt van de rest van de zoekresultatenpagina, hoe groter de kans wordt dat de consument op jouw advertentie klikt. Net als met de advertenties is het tonen van de extensies gratis en betaal je pas als iemand erop klikt.

Deze advertentie-extensies zijn er:

  • Sitelinks: deze extensie ken je misschien wel van de SEO-resultaten. Een sitelink is een korte, klikbare kop met daaronder eventueel twee beschrijvingsregels. Hierin link je rechtstreeks naar bijvoorbeeld de openingstijden, de nieuwspagina of een productcategorie. Zo komt de bezoeker meteen op een voor hem relevante pagina.screenshot van advertentie met sitelinks
  • Locatie-extensies: maak een koppeling met Google Mijn Bedrijf, zodat de zoeker kan zien waar de locatie van je bedrijf of winkel is.
  • Oproepextensies: laat je telefoonnummer zien bij de advertentie. Dit maakt het extra makkelijk voor met name de mobiele gebruiker om je te bellen voor een vraag of bestelling.
    • Bonustip: het is mogelijk om openingstijden toe te voegen aan deze extensie. Dat voorkomt dat mensen je bedrijf bellen en geen gehoor krijgen omdat er niemand meer op de zaak is. Wel zo klantvriendelijk!
  • Highlight-extensies: ook wel de extensie voor je USP’s genoemd. Je hebt 25 tekens om de zoeker duidelijk te maken waarom hij of zij bij jou moet zijn voor dit product of deze dienst. Vaak staat hier info als: ‘25 jaar ervaring’, ‘Gratis verzending’, ‘Breed assortiment’ of ‘180 dagen omruilgarantie’.
    advertentie met telefoonnummer, highlights, sitelinks, en locatie
  • Prijsextensies: ook hier kun je verschillende types of items laten zien, maar dan met een vanaf-prijs en rechtstreekse link naar het product erbij.advertentie met highlights en prijzen
  • Promotie-extensies: heb je een leuke aanbieding voor Moederdag, Pasen of Black Friday? Laat het de zoeker meteen weten! In de promotie-extensie kun je aangeven of het gaat om een percentage- of geldkorting, waar de actie voor is, wanneer deze geldt en wat de eventuele actiecode is. Hiermee maak je het onweerstaanbaar verleidelijk voor je potentiële klant om te klikken en bestellen.advertentie met promotie
  • Extensies voor website-informatie: met deze extensie vertel je meer over de verschillende product- of dienstcategorieën die je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan modellen, typen, cursussen, merken en bestemmingen.
  • App-extensies: wil je de app van jouw bedrijf promoten? Met de app-extensie kun je een link plaatsen naar Apple App Store of Google Play.
  • Beeldextensies: met deze extensie, die nog in bèta is en daarom niet voor iedereen beschikbaar, kun je een afbeelding van een product toevoegen. Zo kan de gebruiker letterlijk zien hoe jouw product eruitziet.
  • Leadformulierextensie: laat een formulier zien in de advertentie waar mensen direct meer informatie kunnen aanvragen. Vaak worden deze formulieren ook nog eens automatisch gevuld door Google, omdat Google veel gegevens van de zoeker al kan achterhalen dankzij de inlog met zijn of haar Google-account. Dit maakt het extra makkelijk voor de zoeker om gegevens achter te laten. Ook deze extensie is nog in bèta en niet voor iedereen beschikbaar.

3. Stel de juiste regio in

Natuurlijk wil je dat jouw website door zoveel mogelijk mensen gevonden wordt, maar je wilt niet betalen voor klikken van bezoekers die totaal niet relevant zijn. Ben je bijvoorbeeld een loodgieter in Gouda? Dan heeft het waarschijnlijk geen zin om advertenties te laten zien in Groningen of Limburg. Om ervoor te zorgen dat je advertenties zichtbaar zijn op de juiste locaties kun je de locatie-targeting aanpassen.

Richt je bijvoorbeeld niet op heel Nederland, maar alleen op de provincies waar je ook daadwerkelijk producten uitlevert. je kunt ook een straal instellen van een x-aantal kilometers om je vestiging(en). Daarnaast kun je specifieke regio’s uitsluiten.

In de targetingopties kun je verder selecteren of je mensen wilt targeten op daadwerkelijke (fysieke) aanwezigheid op een locatie of (ook) op interesse in een locatie. Bij die laatste optie hoeft de zoeker dus niet fysiek in Utrecht te zijn, maar kan hij eerder wel een zoekopdracht naar Utrecht gedaan hebben.

4. Maak uitsluitingslijsten aan

Misschien weet je al dat je bepaalde zoekwoorden kunt uitsluiten in campagnes, maar wist je dat dat ook heel eenvoudig over meerdere campagnes tegelijk kan? Gebruik hiervoor de ‘Lijsten met uitsluitingszoekwoorden’ in de Gedeelde bibliotheek. Woorden waar je niet op gevonden wilt worden, kun je bijvoorbeeld indelen in de volgende categorieën:

  • Irrelevante termen voor alle campagnes (bijvoorbeeld ‘broek’ of ‘blouse’, terwijl je een webshop hebt waar alleen T-shirts op verkocht worden);
  • Termen waarbij je geen advertentie bij wil laten zien (denk aan woorden zoals vacature, gratis, instructie of veiling);
  • Termen waar je niet mee geassocieerd wil worden (bijvoorbeeld klacht, storing of epidemie);
  • Namen van concurrenten (dit spreekt voor zich, maar als jij producten aanbiedt in een niche wil je waarschijnlijk ook geen advertentie laten zien als iemand gericht zoekt naar een grote keten).

5. Voeg meerdere advertentieteksten toe

De perfecte advertentietekst schrijven is best lastig! Gelukkig hoef je het in Google Ads niet in één keer goed te doen; je kunt namelijk meerdere advertenties tegelijk aanzetten en Google zelf laten optimaliseren voor de beste variant.

Wij adviseren om drie verschillende varianten aan te zetten per advertentiegroep. Vergeet niet om te vermelden om welk product het gaat, met welke USP’s jij je onderscheidt en om een call to action (CTA) op te nemen in je advertentie. Overigens kan een beetje knip-en-plakwerk hierbij geen kwaad. Wel zo efficiënt én consistent om je USP’s in meerdere advertenties terug te laten komen.

Wil je het écht goed aanpakken? Label dan gelijksoortige advertenties, zodat je later de resultaten van de advertentievarianten gemakkelijker kunt analyseren en vergelijken.

6. Koppel je Ads account met Google Analytics

Door een koppeling te maken tussen je Google Analytics en Google Ads account kunnen deze twee handige tools informatie uitwisselen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld:

  • Eenvoudig de resultaten van Google Ads ook in Google Analytics bekijken;
  • Doelen vanuit Google Analytics importeren in Google Ads, waardoor je geen aparte scripts op de site hoeft te plaatsen;
  • Doelgroepen uit Google Analytics targeten met je advertenties.

Hoe doe je dat? Volg dit stappenplan en het is binnen een paar minuten voor elkaar:

  1. Log in bij Google Analytics;
  2. Klik linksonder op het tandwieltje met Beheerder;
  3. Klik in de kolom ‘Property’ op ‘Google Ads koppelen’;
  4. Klik op de rode button ‘Nieuwe gekoppelde groep’;
  5. Selecteer het account dat je wilt koppelen en klik op ‘Doorgaan’;
  6. Geef eventueel een titel op en vink aan voor welke Google Analytics property’s je de koppeling wilt inschakelen;
  7. Klik op ‘Accounts koppelen’.

Meer informatie nodig? Lees dan de Google support pagina over het koppelen van Google Ads en Google Analytics. Kom je er echt niet uit? Neem dan gewoon eens contact met ons op!

7. Stel doelen in

Inmiddels heb je je zoekwoorden bepaald, branded en non-branded campagnes aangemaakt, meerdere advertentie-varianten geschreven, extensies toegevoegd én je Google Analytics account gekoppeld. Je zou het belangrijkste bijna vergeten: het definiëren van wat een conversie inhoudt en het instellen van de doelen!

Wat wil je bereiken met de campagnes, wat moeten mensen gaan doen als ze eenmaal bij jou op de website zijn? Wanneer kun je zeggen dat ze een conversie hebben uitgevoerd? Wil je bijvoorbeeld dat ze een aankoop doen, of een contactformulier invullen? Wat ook het precieze doel is, zorg dat je het kunt meten (want meten is weten!). Door het meten van je doelen kun je bepalen welke zoekwoorden en campagnes tot die conversie hebben geleid. Voor deze woorden kun je je posities verbeteren, om er nog meer conversies uit te halen. Woorden die juist geen conversies opleveren, maar wel geld kosten, kun je afbieden of op termijn uitzetten in de campagnes.

De gemakkelijkste manier om je doelen te meten in Google Ads is door deze in te laden vanuit Google Analytics. Dat doe je zo:

  1. Ga hiervoor naar de moersleutel ‘Tools en instellingen’ in de Google Ads interface;
  2. Klik onder het kopje ‘Meting’ op ‘Conversies’;
  3. Klik op de blauwe plus en vervolgens op ‘Importeren’;
  4. Selecteer Google Analytics (UA of 4, het ligt eraan welke variant je gebruikt);
  5. Selecteer het gewenste doel en klik op ‘Importeren en doorgaan’;
  6. Klik op ‘Klaar’.

Je doel is nu ingeladen en wordt gemeten in Google Ads. Eventueel kun je het doel nog bewerken door erop te klikken. Zo kun je bijvoorbeeld de categorie van het doel en het attributiemodel aanpassen.

Vergeet ook niet om na te denken over wat je uit de campagnes wilt halen qua omzet. Wat levert een conversie op voor jouw bedrijf en wat mag deze gemiddeld kosten?

Aan de slag met Google Ads

Zo, met deze 7 tips heb je je Google Ads account ingericht op de manier waarop onze SEA-specialisten dat ook altijd doen. Kun je nog wat meer advies gebruiken of wil je dat we over iets anders met je meedenken? Neem gerust even contact met ons op, we sparren graag eens met je!

7 tips voor een professionele opzet van je Google Ads campagnes 7 tips voor een professionele opzet van je Google Ads campagnes 2021-03-02
DoubleSmart
DoubleSmart Jantine

Auteur

Jantine

Zit regelmatig swingend op haar stoel en dan weet je wat ze luistert: foute jaren 60-muziek. Deze spelletjesgek verdringt zich op spellenbeurzen samen met de nerds om de coolste spellen. Ook op het werk houdt ze wel van competitie: concurrenten van onze klanten zijn vast stiekem een beetje bang voor deze fanatieke SEA-specialist.