Hoe zet je social media advertenties succesvol in?

Datum: januari 10, 2022, Auteur: Jessica, Categorie: Social
social-blog

Je doelgroep met social media marketing bereiken en enthousiasmeren om over te gaan tot een aankoop. Dat wil natuurlijk iedere online marketeer! Maar wanneer is een social media campagne nu eigenlijk écht succesvol? Dat hangt volledig samen met jouw doelstellingen en de verwachtingen die jij hebt bij social media marketing. Er bestaat niet één succesformule waaraan je jouw resultaten kunt ophangen. Want wat voor de kaasboer op de hoek succesvol is, hoeft voor jouw webshop in dameskleding totaal niet succesvol te zijn.

Wat wil je bereiken?

Begin daarom eerst eens met nagaan wat je nu eigenlijk wilt bereiken met je advertenties. Wil je je regionale bereik vergroten, jouw community uitbreiden of meer traffic naar jouw website genereren? Je begrijpt, de insteek is bij iedere campagne anders.

Het kan soms best lastig zijn om na te gaan wat je wilt bereiken met je social media advertenties. Het hoofddoel is in de meeste gevallen meer omzet. Omzetgroei bereik je door een campagne neer te zetten die directe conversies realiseren beoogt. Je kunt echter ook omzetgroei realiseren als je je richt op een campagne voor meer naamsbekendheid. Uit een campagne voor meer naamsbekendheid zullen niet direct meer aankopen volgen, maar dit draagt op lange termijn wel bij aan meer conversies. Denk bijvoorbeeld eens aan de groei in branded zoekvolume in Google. Uiteindelijk gaat dit je zeker meer omzet opleveren.

In dit artikel nemen we je mee in alle mogelijkheden die social media ads te bieden heeft. Centraal hierbij staat de customer journey. Daarnaast werken we de stappen naar een succesvolle social campagne uit.

Customer journey

Als je met marketing aan de slag gaat, is het belangrijk dat je je realiseert dat elke klant een bepaalde klantreis aflegt voordat deze daadwerkelijk klant wordt. Dit geldt zowel voor die kaasboer op de hoek als voor de webshop in dameskleding. De reis is weliswaar totaal anders, maar de klanten van beide ondernemingen leggen een ‘reis’ af voordat zij converteren.

Om inzicht te krijgen in deze klantreis refereren wij maar al te graag aan het see, think, do, care-model van Google. Dit model geeft duidelijk weer welke verschillende fases een prospect doorloopt voordat deze een klant wordt.

Als ondernemer wil je vanzelfsprekend zo veel mogelijk zichtbaar zijn in de fase waarin je de meeste omzet genereert, de zogeheten ‘do-fase’. Daar vindt immers de aankoop plaats. Wel belangrijk is je te realiseren dat de grootte van de groep mensen in de do-fase afhankelijk is van de twee fases die hieraan voorafgaan. Als voorbeeld: hoewel dit in de praktijk niet vaak zal voorkomen, is het mogelijk dat er 100.000 mensen een aankoop willen doen (do-fase), maar dat er slechts 150 mensen in de see-fase zitten. De poule van mensen die je kunt bereiken is op deze manier echter snel opgedroogd. Hierdoor word je afhankelijk van andere bedrijven om mensen in de do-fase te krijgen. Het is daarom belangrijk om mensen al in de see-fase te bereiken. Zo heb je meer controle over hoeveel mensen er uiteindelijk in jouw do-fase terecht komen.

Stap voor stap

Als je net begint met het adverteren via social media, kan het slim zijn de eerste campagne te richten op de do-fase in de customer journey. In deze fase worden namelijk de meeste transacties gedaan. Hiermee verifieer je het kanaal alvast en dan kan je vervolgens vanaf daar naar boven werken in de funnel. Een ander voordeel van het starten in de do-fase is dat het je meer zekerheid geeft als je ziet dat er aankopen gedaan worden op het kanaal. Zo kan jij vervolgens rustiger aan de andere fases werken.

Zoals we net al benoemden, is jouw doelgroep in een latere fase in de klantreis afhankelijk van de fases die daaraan vooraf gaan. Er komt dus een punt waarop je iedereen in de do-fase hebt bereikt. Je kunt op dat punt twee dingen doen. De eerste optie is het verhogen van het budget. Je verschijnt dan als een soort spam in de tijdlijn van jouw klanten en dat is verre van succesvol. Als tweede heb je de optie het budget te behouden/verlagen, totdat je een nieuwe stroom aan bezoekers in de do-fase krijgt. Deze stroom aan nieuwe bezoekers kun je ook genereren via social media, maar staar je hier niet blind op. Denk ook eens aan relevant SEO- en SEA-verkeer.

Doelen stellen

Die customer journey is niet alleen een handig hulpmiddel bij het benaderen van mensen in de juiste fase, maar het kan ook gebruikt worden voor het concreet maken van doelen. Laten we bijvoorbeeld eens teruggaan naar de do-fase. Het zou kunnen dat er in deze fase een groep mensen zit die in de afgelopen zeven dagen een product heeft toegevoegd aan het winkelmandje, maar nog niet heeft afgerekend. Deze groep heeft al bijna een aankoop gedaan. Hier kun je dan goed op inspelen met een social media advertentie. De kans is groot dat deze groep na het zien van jouw advertentie alsnog converteert.

Wat moet jouw advertentie opleveren?

Stel, we nemen de zojuist genoemde doelgroep. Iemand uit deze doelgroep die de advertentie ziet, doet daadwerkelijk een aankoop. Wat mag deze aankoop je dan kosten? Als de aankoop je € 30,- oplevert, dan wil je natuurlijk geen € 50,- kwijt zijn aan advertentiekosten. Dat zou niet effectief zijn…

Een hele fijne metric/KPI om het effect van een e-commerce campagne in de do-fase te berekenen is ROAS. Hiermee bereken je hoeveel elke geïnvesteerde euro (in bijvoorbeeld social media ads) jou zou moeten opleveren.

Welke doelen hebben de verschillende fases?

Als je dit eenmaal inzichtelijk hebt kun je gaan toewerken naar doelen. Het doel in de do-fase van de customer journey zal anders zijn dan het doel in de see-fase. Hieronder vind je een overzicht van welke doelen sociale media hebben in de verschillende fases.

See-fase

  • Naamsbekendheid
  • Zichtbaarheid

Think-fase

  • Betrokkenheid bij product
  • Betrokkenheid bij bedrijf
  • Websiteverkeer

Do-fase

  • Conversies
  • Winkelverkeer

Deze metrics hebben gezamenlijk op lange termijn één doel: meer omzet. De gehele funnel zal hier op zijn eigen wijze aan bijdragen met de metrics die hier bij passen.

Meetbare conversies

Waar nog veel ondernemers de mist in gaan is het meetbaar maken van doelen. Oké, je hebt bepaald dat de ROAS gemiddeld 400% moet zijn, maar dit moet je wel kunnen terugzien in je campagnes.

Als je per maand € 10K investeert in online marketing, dan wil je wel weten wat dit je uiteindelijk oplevert. Het meetbaar krijgen van conversies is daarom essentieel bij het succesvol inzetten van social media advertenties. Aan de hand van deze resultaten zie je of een campagne jouw onderneming goed doet of dat het meer geld kost dan dat het oplevert.

Doelen zorgen er tevens voor dat campagnes schaalbaar worden. Presteer je met het afgesproken budget ruim boven de doelstelling (bijvoorbeeld 650% ROAS wanneer het doel 400% is)? Dan kun je de overweging maken de campagnes verder uit te breiden en meer budget uit te geven. Op die manier kun je doorgroeien zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de winst. Een ROAS van 400% op een budget van € 10.000,- is namelijk winstgevender dan een ROAS van 650% op een budget van € 5.000,-.

Test jezelf naar een hoger niveau

Voor elke fase in de klantreis kun je verschillende soorten advertenties maken. Iemand die nog niet bekend is met jouw bedrijf laat je vanzelfsprekend andere informatie zien dan iemand die al op het punt staat om af te rekenen.

Data verzamelen

Als je begint met het opzetten van advertenties, begin je met enkele advertentievarianten per doelgroep. De hoeveelheid in varianten is onder andere afhankelijk van de grootte van de doelgroep en het ingestelde budget. Vanaf daar kan je door te testen stap voor stap je campagnes naar een hoger niveau tillen. Je kunt overigens ook via Facebook en Instagram zelf verschillende dingen testen met verschillende doelgroepen.

Zodra je de campagnes activeert, begin je met het verzamelen van data. Hoe meer budget je uitgeeft, hoe sneller je data verkrijgt. Als je de doelen dus eerder niet meetbaar hebt gemaakt, heb je grote kans dat je nu vastloopt. Want hoe weet je of de ene variant beter presteert dan de andere variant als je geen concreet doel van je campagne kunt terugzien? Precies, niet dus.

Terug naar de strategie

Al met al is het bij het succesvol inzetten van social media advertenties vooral belangrijk dat je teruggaat naar de strategie. Wie zijn mijn klanten, hoe ga ik hen bereiken en met welk doel doe ik dat? Als je dat inzichtelijk hebt, dan zul je zien dat je een heel eind komt.

Houd het see, think, do, care- model bij de hand wanneer je aan de slag gaat met jouw social media advertising strategie en verplaats je in de klant. Wat zou jij nou eigenlijk willen zien en wat zou jou triggeren om te klikken op de advertentie?

Optimaliseren en bijsturen

Je zult zien dat de campagnes, doelgroepen en advertenties waarmee je begint, uiteindelijk steeds meer zullen wisselen. Je verzamelt immers data en daarmee kun je aan de slag voor het optimaliseren en bijsturen.

Een (social media advertising) strategie staat dan ook nooit voor altijd vast. Deze zal zo nu en dan aangepast worden op basis van veranderingen in de markt. Het uiteindelijke doel is om de strategie schaalbaar te krijgen, zodat jij met jouw business groei zult realiseren. Daarnaast moet de strategie voor social ook in lijn zijn met de strategie van de andere kanalen die je inzet.

Hulp nodig bij social media advertenties?

Mocht je nu zelf al aan de slag zijn gegaan met social media advertenties, maar weet je niet 100% zeker of je nu op de goede weg bent: wij geven gratis feedback op jouw campagnes met ons social media kansenonderzoek.

Hoe zet je social media advertenties succesvol in? Hoe zet je social media advertenties succesvol in? 2022-01-10
DoubleSmart
DoubleSmart Jessica

Auteur

Jessica

Is af en toe tussen het sporten door op de werkvloer te vinden en haalt toch steeds die 40 uur/week (it’s a miracle). Houdt zowel online als offline van social. Gaat dan ook graag naar feestjes en festivals en is bij ons als online marketing specialist veel bezig met social. Wordt van niks blijer dan van campagnes die de klant groei opleveren.