Maar hoe kies je dan de kanalen die het beste bij jouw onderneming aansluiten? Hieronder lees je alles wat je daarover moet weten, van de overwegingen vooraf, tot de verschillende soorten social media kanalen en de 7 belangrijkste kanalen met hun voor- en nadelen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Voorbereiding op het kiezen van de juiste social media kanalen
  • Verschillende soorten social media kanalen
  • De 7 belangrijkste social media kanalen en hun voor- en nadelen

Wat zijn social media campagnes?

Een social media campagne is doordachte, gecoördineerde marketingtactiek om een merk, product of dienst te promoten via ten minste één social media kanaal. Zo’n campagne heeft een strategisch doel en meetbare doelen en richt zich op een bepaalde groep social media gebruikers.

In het volgende gedeelte vind je een aantal praktijkvoorbeelden die dit duidelijker zullen maken.

Het opzetten van een social media campagne bestaat grofweg uit twee delen:

  • Het overkoepelende deel van de social campagne. Dat wil zeggen: het bepalen van het grotere doel dat je met social media wilt bereiken en de strategie bepalen.
  • Binnen de gekozen kanalen de specifieke social media campagnes opzetten. Hier gaat het om de content die je gaat creëren, maar ook om de betaalde campagnes en advertenties die je in kunt stellen.

In dit artikel concentreren we ons op de brede, algemene basis van het opzetten van social media campagnes. We zullen niet uitgebreid stilstaan bij de manieren waarop je advertenties in de verschillende kanalen op kunt zetten.

Onderaan de pagina vind je handige artikelen en handleidingen die je bij die volgende stap van het opzetten van je campagnes gaan helpen. Op die manier kun je aan de slag met het opzetten van je campagnes en advertenties in precies die kanalen die jouw doelen het beste ondersteunen.

Verschillende doelen achter social media campagnes (met voorbeelden)

De belangrijkste vraag om jezelf te stellen voordat je een social media campagne gaat opzetten, is wat het belangrijkste doel is dat je met de campagne wilt bereiken. Alleen met duidelijke doelstellingen ga je namelijk een campagne opzetten die deze doelen ondersteunt en dichterbij brengt.

Om je te helpen deze eerste beslissing te maken, zetten we hieronder de belangrijkste doelstellingen van social media campagnes op een rijtje. Voorbeelden uit de praktijk illustreren hoe een campagne dat doel kan ondersteunen.

Merkbekendheid vergroten

Voor veel bedrijven is het vergroten van de merkbekendheid de belangrijkste doelstelling met het opzetten van een social media campagne. Het gaat er in de eerste plaats om zoveel mogelijk zichtbaar te zijn op de gekozen kanalen: een zo groot mogelijk aantal mensen bereiken.

Dat vraagt dus om een social media campagne die inzet op zichtbaarheid en bereik. Een goed voorbeeld hiervan is een campagne van Apple: Shot in iPhone. Hierin worden iPhone gebruikers uitgedaagd om foto’s te maken met hun iPhone die eruit zien alsof ze met een professionele camera zijn geschoten en deze te delen met de campagne hashtag: #shotoniphone. Apple deelt vervolgens de mooiste foto’s op haar eigen pagina, zodat deelnemers de kans krijgen om hun foto’s voor een miljoenenpubliek te krijgen.

Dit is een geweldig voorbeeld van user generated content: je volgers motiveren om content te maken als onderdeel van jouw campagne.

In contact komen met je klanten en doelgroep

Een social media campagne kan ook een krachtige manier zijn om met je doelgroep in contact te komen. Meer dan andere vormen van marketing bieden social media immers de kans om in gesprek te komen met de mensen die je advertenties en posts zien en daarop reageren.

Dat betekent dat het doel van een campagne kan zijn om een betere customer service te bieden (mensen uitnodigen om op social media in contact te komen wanneer zij vragen of klachten hebben), maar ook om een hechtere band met je doelgroep te smeden.

Coca-Cola deed dat bijvoorbeeld met de Share a Coke With… campagne, waar uiteraard ook weer een hashtag (#shareacoke) aan gekoppeld was. Dit zette social media gebruikers ertoe aan om foto’s en video’s te delen van speciale momenten met geliefden met een gepersonaliseerd colaflesje. Vergelijkbaar met de reclames van Merci, waarin de chocolade wordt gekoppeld aan iemand laten merken wat hij of zij voor je betekent, maar dan met een sterke social media campagne eraan gekoppeld.

Het is een eenvoudige, maar briljante manier om mensen een emotionelere band met je merk te laten krijgen.

Meer website bezoekers (en sales)

Uiteindelijk is zorgen voor meer sales de achterliggende doelstelling van iedere social media campagne. Ook wanneer je in eerste instantie inzet op merkbekendheid of binding met je doelgroep, wil je daarmee immers uiteindelijk zorgen voor meer verkopen.

Veel merken gebruiken social media kanalen daarom om de aandacht te trekken en mensen nieuwsgierig te maken om ze vervolgens door te sturen naar hun website. Dat zie je veel bij nieuwswebsites, waar het gebruik van social media in feite één doorlopende campagne is om meer bereik te krijgen met hun nieuwsberichten.

Vaak is het doel van een campagne dan om zoveel mogelijk volgers te verzamelen, die via je social media kanalen op de hoogte blijven van nieuwe verhalen en items. Voor bedrijven is het bovendien een manier om onder die opgebouwde fanbase enthousiasme op te bouwen voor een nieuw product, om extra sales te realiseren nog voor het product er daadwerkelijk is.

Zo zal Starbucks een nieuwe koffiespecialiteit doorgaans vooraf al aankondigen via social media kanalen, wetende dat haar volgers dan tegen de tijd dat het drankje er is staan te trappelen om het te proberen.

Tot slot kun je beiden ook combineren: doorlopend (informatieve) posts delen om mensen naar je website te krijgen om ze daar vervolgens je kernproduct te verkopen. Zoiets doet bijvoorbeeld Renée Lamboo van budgetadvies website PorteRenee. Via Instagram deelt ze doorlopend besparingstips en adviezen om meer vermogen op te bouwen. Vanaf haar profiel verwijst ze naar de website, voor mensen die meer advies willen. Daar kun je vervolgens producten kopen die je helpen om nog meer grip te krijgen op je financiën. Hallo, klantreis van awareness (bekend raken met een merk) tot decision (het product kopen)!

 

Zelf social media campagnes opzetten

Na al die social media campagne voorbeelden, is het tijd om de stappen door te nemen waarmee je zelf aan de slag kunt. Zoals gezegd gaan we hierbij niet in op concrete kanalen, maar delen we bij de verschillende stappen verdiepende artikelen die jou verder gaan helpen bij het opzetten van je social media campagnes: van het uitdenken van je concrete strategie tot het opzetten van advertenties in de verschillende kanalen.

  1. Doe onderzoek naar je concurrentie en de markt waarin je je begeeft. Zo zorg je ervoor dat jouw campagne iets toevoegt, maar doe je ook inspiratie op voor het opzetten van je eigen campagne.
  2. Neem voldoende tijd om een wel doordachte social media strategie uit te schrijven. Hoe verleidelijk het ook is om direct van start te gaan: een goede strategie helpt je om fouten te voorkomen en vergroot je kans op succes aanzienlijk.
  3. Kies uit de verschillende social media kanalen welke het beste bij jouw merk en doelen passen, zodat je kunt focussen op de kanalen die voor jou het meest relevant zijn. Hier kun je vervolgens ook beginnen met het opzetten van betaalde campagnes, waarbij je de volgende handleiding kunt gebruiken voor het kanaal van je keuze::
    • Adverteren op Facebook.
    • Adverteren op Instagram
    • Adverteren op LinkedIn
    • Adverteren op Pinterest
  4. Meet, analyseer en optimaliseer doorlopend de prestaties van de social media campagnes die je hebt opgezet. Ook bij advertenties is het belangrijk dat je niet iets online slingert en dan achterover leunt: de kracht van online marketing zit nu juist in het voortdurend kunnen volgen wat er gebeurt en zien hoe het beter kan. Door het gebruik van tools als Hootsuite en Meta Business Suite krijg je een veel beter inzicht in de prestatie van je social media campagnes.

Last but not least: stel vooraf duidelijke KPI’s op waar je jouw campagnes op af kunt rekenen. Door te werken met concrete conversies en doelen (downloads, webshop bestellingen, aantal volgers, etc.) weet je of jouw opgezette campagnes naar behoren presteren, of dat ze (nog) niet brengen wat je ervan verwacht had. Daarmee voorkom je dat je social media gebruikt om het gebruiken, maar zet je social media campagnes op die gericht bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen.

Meer weten over Social media advertising? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over social media campagnes opzetten

Hoe duur is een social media campagne?

Een social media campagne is zo duur als je hem zelf maakt. Je bepaalt namelijk zelf het budget bij het opzetten van je campagne en betaalt op basis van de prestaties van de campagne (aantal weergaven of klik bijvoorbeeld).. Houd er rekening mee dat sommige kanalen duurder zijn dan andere en dat een te klein budget je prestaties in de weg zit.  

Een social media campagne is goed wanneer hij de vooraf bepaalde doelstellingen behaalt. Dat betekent dat de ene campagne goed is wanneer hij voor veel verkopen in de webshop zorgt, terwijl de andere juist goed is omdat hij veel mensen heeft bereikt en de merkbekendheid heeft vergroot.

 

Je zet een social media campagne op door eerst je doelen te bepalen en hier vervolgens een strategie op te baseren. Dat wil zeggen dat je nadenkt over wie je wilt bereiken, wat je van die doelgroep wilt bereiken en hoe (via welke kanalen en met welke content) je dat het beste voor elkaar kunt krijgen.

 

Meer weten over social media campagnes?
Social media campagnes Social media campagnes