Letzten Monat… Afgelopen maand hebben wij, Mark en Sjoerd, de kans gehad om SMX München bij te wonen. Dit evenement bood ons niet alleen de mogelijkheid om onze digitale marketingvaardigheden te verbeteren op het gebied van SEO, SEA, Social en strategie. We hebben veel nieuwe dingen geleerd en waardevolle inzichten opgedaan die we graag willen delen in deze blog. Dus als je nieuwsgierig bent naar onze ervaringen en de kennis die we hebben opgedaan, lees dan verder! En ja, we moeten toegeven dat we ook hebben genoten van de lekkere Duitse gerechten en bieren tijdens ons verblijf in München.
Na het lezen van deze blog weet jij:
Daar gingen we dan, klaar voor onze trip naar SMX München! Na het inchecken en de nodige veiligheidschecks, was het tijd om aan boord te gaan van ons vliegtuig. Een paar keer knipperen met onze ogen en we waren alweer geland.
Na een korte treinrit kwamen we eindelijk aan in het centrum van München en maakte wij onze weg naar het hotel. Nadat we ons hadden omgekleed, was het tijd om op zoek te gaan naar een lekker restaurant. En dat hebben we gevonden! We hebben genoten van een heerlijk Duits borrelplankje en als hoofdgerecht een overheerlijke schnitzel. Natuurlijk kon een lekker Duits biertje niet ontbreken! Na het eten zijn wij snel naar ons hotel gegaan om te gaan slapen. De volgende dag stond er immers een drukke dag op de planning en we wilden uitgerust zijn voor dag één van SMX München.
In de eerste presentatie zijn verschillende belangrijke punten besproken. Een daarvan was dat er meerdere ranking systemen zijn en dat helpful content steeds belangrijker wordt. Ook werd gesproken over de trends, zoals Google Lens en meer korte video’s in de SERP.
Een ander interessant onderwerp was AI chatbots, waarbij Bing bijvoorbeeld informatie ophaalt van pagina’s in de index en erover kan praten, zelfs als deze slechts een half uur geleden zijn geïndexeerd. Bard is de chatbot van Google die momenteel nog veel verbetering nodig heeft. Zo was er veel negatieve feedback na de lancering omdat de chatbot niet aan iedereen zijn verwachting kon voldoen en in vergelijking met andere chatbots ondermaats presteerde.
Er werd een experiment genoemd waarbij alleen AI-content werd gebruikt binnen een website, wat eerder goed ging, maar uiteindelijk leidde tot een afname van de kwaliteit. Content geschreven door mensen is veel waardevoller en dit laat Google ook terugkomen in de laatste “Helpful Content Update”. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor productreviews, waarbij het belangrijk is dat ze geschreven zijn door mensen die daadwerkelijk met het product hebben gewerkt en foto’s en video’s hebben gebruikt om hun ervaringen te delen.
Tot slot werd ChatGPT genoemd als een effectieve manier om bijvoorbeeld Excel-formules en reguliere expressies te gebruiken om artikelen samen te vatten. Er werd ook opgemerkt dat veel websites hard waren gestegen voor de update, maar daarna een daling lieten zien.
Spreker: Inna Zeyger
De presentatie ging niet alleen over de theorie achter AI, maar vooral over de AI tools die momenteel beschikbaar zijn en hoe deze tools kunnen worden gebruikt bij marketing werkzaamheden. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel AI tools er al zijn die tekst, video en afbeeldingen kunnen ondersteunen.
De presentator benoemde meer dan 50 AI tools die erg interessant zijn. Sommige van deze tools zijn zo geavanceerd dat ze je gedachten kunnen lezen en deze kunnen omzetten naar afbeeldingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een groot bos met dieren voor te stellen en deze tool kan dit omzetten in een afbeelding. Er werden ook AI tools besproken die kunnen helpen bij content en videobewerking.
Tijdens de presentatie werd ook de GPT4 genoemd en waar dit model zijn gegevens vandaan haalt. Het blijkt dat ChatGPT4 gegevens haalt uit een enorme dataset. Echter, er zijn ook speculaties dat deze datasets op grote schaal gemanipuleerd kunnen worden, wat een potentieel gevaar kan vormen voor ChatGPT4. Als er onjuiste gegevens in deze datasets worden ingevoerd, kan ChatGPT4 onjuiste output gaan geven. Dit is iets om rekening mee te houden bij het gebruik van deze AI tool.
Spreker: Bastian Grimm
De presentatie ging niet over SEO maar over Social, over het opzetten van custom audiences om je doelgroep beter te kunnen targeten. Er werden handige tips en trucs gegeven over het goed opzetten van je doelgroep targeting en hoe je in sommige gevallen met een omweg toch je ideale doelgroep kunt benaderen via Facebook, Instagram of LinkedIn advertenties.
Een handige tool die werd besproken is Phantombuster, waarmee je profielen kunt scrapen van bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn. Een goed voorbeeld werd gegeven voor een klant die alcohol verkoopt. Via Facebook is het niet mogelijk om een specifieke doelgroep hiervoor te targeten, maar met Phantombuster kun je bijvoorbeeld likes scrapen van een bepaalde influencer op Twitter. Zoek bijvoorbeeld naar de beste Wiet influencer op Twitter, pak een interessante tweet erbij die veel is geliked en scrape met Phantombuster deze likes om op basis hiervan een eigen custom audience op te zetten. Dit is een goed voorbeeld van out-of-the-box denken om zo toch je potentiële doelgroep te kunnen targeten.
Kortom, het was een nuttige presentatie met praktische tips en tools voor het targeten van je doelgroep op social media. Ik heb er veel van geleerd en kan deze kennis zeker toepassen in mijn eigen werk als marketeer.
Spreker: Marty Weintraub
Tijdens de presentatie over “Advanced Tips for Leveraging Google MUM in Your SEO Strategy” werd er gesproken over het Multitask Unified Model (MUM). Dit gaat veel verder dan alleen het zoeken naar informatie op Google. MUM kan namelijk ook afbeeldingen en entiteiten begrijpen. Om de entiteit te begrijpen, gebruikt Google alle data die ze hebben op basis van historisch zoekgedrag.
MUM zorgt voor een beter begrip van de context waarom je iets zoekt en hoe dit past in je zoekgedrag. Dit resulteert in minder zoekopdrachten die nodig zijn om tot het antwoord te komen. Erg handig dus!
Tijdens de presentatie werd ook Mobilemoxie.com genoemd. Deze tool is een SERP tracker die meer biedt dan alleen posities. Ze houden bijvoorbeeld een archief van screenshots van de SERP bij. Op die manier kun je de SERP door de jaren heen zien veranderen.
Een voorbeeld van de veranderingen die MUM teweegbrengt is te zien bij het zoeken naar grasmaaiers in Amerika. De SERP verandert daar enorm. Er komen filters bij om het product te verfijnen en knowledge graphs die wij nog niet kennen. Ook zijn er steeds meer organische shopping resultaten te vinden. Dit is iets waar we als SEO-specialisten meer mee moeten gaan werken. De organische shopping resultaten komen namelijk terug in Google My Business, Maps en gewone zoekresultaten. Het beschikbaar stellen van je assortiment en het optimaliseren hiervan kan in Google Merchant Center.
Als je op zoek bent naar filteropties voor een webshop, kun je de opties die Google biedt goed gebruiken. Google weet namelijk al welke filters relevant zijn voor de gebruiker en dit kun je dus goed gebruiken in Google Shopping.
Al met al was het een interessante presentatie die veel inzichten gaf over de mogelijkheden van MUM en hoe we dit kunnen gebruiken in onze SEO-strategie.
Spreker: Cindy Krum
Deze presentatie ging dieper in op het gebruik van Chrome DevTools als SEO-specialist. Hier zijn de drie belangrijkste onderdelen, volgens de presentatrice, om naar te kijken binnen de DevTools: network, performance en elements. De belangrijkste take-aways:
Het was een interessante presentatie met praktische voorbeelden, waardoor we direct wat websites hebben kunnen checken.
Spreker: Sara Moccand-Sayegh
Video’s zijn tegenwoordig ontzettend belangrijk en overal te vinden. Sterker nog, in 15% van de zoekresultaten in de Verenigde Staten vind je tegenwoordig video’s. Izzi Smith geeft aan dat pagina’s met video beter converteren dan pagina’s zonder. Dit komt doordat mensen graag het product in actie willen zien en daarnaast geeft een video ook wat authenticiteit aan het bedrijf.
Als je zelf video’s wilt maken, zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. Allereerst moet je het juiste onderwerp kiezen en bedenken wat het verhaal van de video gaat zijn. Vervolgens moet je een script schrijven en bedenken hoe je de video gaat produceren en afleveren.
Een goede manier van storytelling voor video’s is tegenwoordig heel belangrijk. Je moet de aandacht van de kijker namelijk direct grijpen, anders ben je ze kwijt en missen ze jouw product of dienst. Wacht daarom niet te lang met tonen van je product in de video.
Spreker: Izzi Smith
Deze presentatie werd gegeven door de principal product manager van Microsoft en de nieuwe Bingchat stond centraal. De presentator geeft tips voor het optimaliseren voor chatbots als Bingchat en daarnaast over hoe je de crawlability van je site kan optimaliseren.
Allereerst liet de presentator zien hoe de nieuwe Bingchat werkt door ChatGPT en de Bing index te combineren. Hierdoor zijn ze in staat om nieuwe content mee te nemen in de antwoorden van de chat, waar ChatGPT dat (nog) niet kan. Bij het demonstreren ging de Bingchat al direct de mist in door aan te geven dat SMX Munich plaatsvond op 17 maart, in plaats van 15 en 16 maart. Het was zeker interessant om de nieuwe functie aan het werk te zien, maar het liet ook zien dat er nog een lange weg te gaan is.
Daarnaast gaf de medewerker van Bing tips voor het laten indexeren van je content. Waar zoekmachines nu alle pagina’s van het web langs gaan, zal dit in de toekomst meer en meer zijn op basis van aanvraag. Het kost ongelofelijk veel stroom om de zoekmachines langs alle pagina’s te laten gaan, waarna 90% van de pagina’s onveranderd blijkt. Met IndexNow willen ze dit voorkomen, zodat de crawler alleen langs gaat als er een seintje wordt gegeven dat de content is geüpdatet. Google ondersteunt dit op het moment nog niet, maar Bing dus wel.
Spreker: Fabrice Canel
In de presentatie ging het over lokale SEO en hoe je daarvoor het Google Bedrijf Profiel kan gebruiken. Maar dat is niet alles, want ook platforms zoals TikTok en Instagram spelen een steeds grotere rol in de lokale zoekopdrachten, vooral bij jongeren. Senior VP Prabhakar Raghavan van Google’s Knowledge & Information organization heeft zelfs gezegd dat bijna 40% van de jongeren niet meer op Google Maps of Search zoekt als ze op zoek zijn naar een plek om te lunchen. In plaats daarvan gaan ze naar TikTok of Instagram.
Het belang van lokale zoekopdrachten wordt steeds groter en dat zie je ook terug in de Google resultaten. Steeds meer lokale resultaten verschijnen in de zoekresultaten, zoals lokale Ads, de Local box van Google Bedrijf Profielen en de Google People also ask met lokale vragen. Dit betekent dat het voor lokale bedrijven steeds interessanter wordt om lokaal vindbaar te zijn. En de eerste stap daarvoor is het creëren en optimaliseren van je Google Bedrijf Profiel. Dus als je een lokaal bedrijf hebt, is het zeker de moeite waard om hierin te investeren en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf goed zichtbaar is voor lokale zoekopdrachten.
Spreker: Arjan ter Huurne
Dit was de presentatie van Lars van Maatwerk Online! In de presentatie ging het over het verzamelen van betrouwbare gegevens in een wereld zonder third-party cookies. Dit verwijst naar het proces van het verzamelen van nauwkeurige en geloofwaardige gegevens van gebruikers op een website of online platform zonder gebruik te maken van third-party cookies, die in de meeste webbrowsers niet langer worden ondersteund. Lars gaf in de presentatie tien manieren om toch data te kunnen verzamelen. Namelijk:
Spreker: Lars Maat
Dan Petrovic, een linkbuilding-specialist, deelde zijn inzichten over hoe we op een natuurlijke manier links kunnen bouwen door gebruik te maken van natuurlijke backlinkprofielen en ankerteksten.
Momenteel wordt er te veel gelinkbuild met dezelfde patronen, zoals één link met een belangrijke zoekterm als ankertekst, één link naar een interne pagina en nog één link naar een externe bron. Dit gebeurt vooral in Amerikaanse blogartikelen, maar waarom doet iedereen het op die manier? Dan Petrovic noemde vier redenen waarom dit slecht is: het ziet er minder natuurlijk uit, het helpt bij het detecteren door algoritmen, het biedt een patroon voor handmatige acties en het creëert een negatieve gebruikerservaring. Bovendien moedigt dit patroon slechte linkintegratie aan.
Dan Petrovic heeft maar liefst 1,5 miljoen uitgaande links gecontroleerd, afkomstig van 111.000 unieke ankerteksten van 10 grote websites. Een opvallend punt is dat er gemiddeld 10 uitgaande links verwerkt worden in een blog en naar meerdere sites. Het is dus niet logisch om bij linkbuilding slechts één uitgaande link te plaatsen binnen een blog. Zijn tip hierbij is: “Wanneer je voor het web schrijft, link dan naar zoveel mogelijk pagina’s die nuttig zijn voor je publiek.”
Hij adviseerde ook om links op een logische plek in de tekst te plaatsen en niet zomaar ergens. Gebruik hiervoor gezond verstand en analyseer veelgebruikte uitgaande ankerteksten vanaf een website. Daarnaast kwam uit zijn onderzoek dat het natuurlijker is om ankerteksten te gebruiken die al veel worden gebruikt op een site, zoals “klik hier”, “hier”, “zegt” en “website”.
Er zijn drie belangrijke punten om een blogpost-link op een natuurlijke manier op te zetten:
Uiteindelijk gaat het erom op een zo natuurlijk mogelijke manier een backlink aan te leggen in een blog. De locatie van de link en de ankertekst zijn daarbij belangrijk en moeten logisch en natuurlijk zijn. Het analyseren van veelgebruikte uitgaande ankerteksten kan hierbij helpen.
Meer informatie: dejanmarketing.com/smx/
Spreker: Dan Petrovic
Social media verandert en verschuift steeds meer naar een combinatie van content door vrienden, influencers en content die je leuk vindt. Content die je leuk vindt, op basis van een algoritme, dat is waar TikTok groot mee is geworden. Deze presentatie werd gegeven door de CMO van Meta en hij gaf hierin aan dit onder andere terug te zien is in Instagram en Facebook.
Als tip zei hij dat er verschillende advertentiemogelijkheden binnen Meta nog weinig gebruikt worden in Europa, zoals lead generation-formulieradvertenties, reel-advertenties en click-to-messaging-advertenties. Hier is de concurrentie lager dan op de ‘gewone’ advertenties, doe er je voordeel mee!
Spreker: Alex Schultz
Tijdens deze presentatie werden er een aantal veelvoorkomende fouten besproken die marketeers maken bij content. Zo is een veelvoorkomende fout het constant produceren van meer content, ongeacht of het goed gaat of niet. Als het goed gaat, wordt er meer content geproduceerd, want de content werkt! En als het slecht gaat met de resultaten, wordt er ook meer content geproduceerd, want meer content is beter.
Om dit probleem op te lossen, werd backward design aangeraden. Hierbij begin je met wat belangrijk is voor het bedrijf en de doelen. Vervolgens bepaal je wat je wilt dat de doelgroep voor actie neemt en daarna stel je content mogelijkheden op. Zo weet je welke content je moet produceren om impact te maken en maak je geen content waar niemand op zit te wachten.
Een andere veelvoorkomende fout is no/low distribution. Hierbij ben je meer bezig met het produceren van content dan met het distribueren ervan. Het is belangrijk om ook oude content te hergebruiken en ervoor te zorgen dat deze bij de juiste doelgroep terechtkomt. Door content opnieuw te gebruiken en effectiever te distribueren, kun je meer impact maken met minder werk. Heb je bijvoorbeeld een video die het goed doet op YouTube? Verwerk die in een relevante blog, stuur het mee in de nieuwsbrief en knip de video op en plaats het op TikTok en Instagram-reels.
Spreker: Purna Virji
Het waren een aantal zeer geslaagde dagen in München. We hebben veel geleerd over de nieuwste ontwikkelingen binnen voornamelijk SEO, maar ook SEA en social. De opkomst van AI heeft zijn stempel gedrukt op het event, maar juist hoe we dit kunnen toepassen om nog betere (online) marketeers te worden heeft ons geïnspireerd. Kortom: volop nieuwe ideeën om onze klanten beter vindbaar te maken en SMX München is zeker een aanrader!