Het is al half december en 2019 staat voor de deur. Ik ben graag op de hoogte van de laatste trends binnen mijn vakgebied. Als SEO-specialist is het namelijk ontzettend belangrijk om in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van SEO. Nu ben ik ook dol op kennis delen en heb ik besloten de 12 SEO-trends voor 2019 hieronder uit te schrijven.
Featured snippets zijn Google Rich snippets die vragen van bezoekers beantwoorden op de zogenaamde 0-positie, dus nog boven het eerste zoekresultaat. De website die het meest passende antwoord op de zoekvraag geeft, krijgt helemaal bovenaan de pagina een groter blokje tekst in de zoekresultaten. Om een featured snippet in de wacht te slepen, is het belangrijk om je te verplaatsen in de consument. Op welke manier zou hij zijn zoekopdracht formuleren? Probeer daarop in te spelen door antwoord te geven op de letterlijke vraag die hij stelt. Op die manier maak je de meeste kans op een featured snippet, waardoor de kans groot is dat de consument jouw website het eerst zal bekijken.
Structured data worden steeds belangrijker en vormen een onderdeel van de user experience. Google hecht waarde aan de gebruikerservaringen en CTR (Click Through Rate) en de belevenis van een bezoek. Met structured data vertel je eigenlijk aan Google wat voor soort informatie je op je website geeft door codes toe te voegen aan bepaalde knoppen en stukjes tekst. Zo kan je met codes aangeven waar je het telefoonnummer en adres van je bedrijf hebt geplaatst, en waar de prijs en betaalknop zich bevinden. Eigenlijk help je Google dus om te bepalen wat de structuur van jouw website is en of deze gebruiksvriendelijk is.
User experience staat al jaren hoog in het vaandel bij Google. Maar in 2019 gaat user experience een centraal thema worden, want Google maakt dit jaar van de gebruikerservaring een nóg belangrijkere rankingfactor. Dat is goed te zien aan de andere trends. Featured snippets en structured data zijn factoren die vooral inspelen op de gebruiksvriendelijkheid. Google beloont je er dan ook voor als je inzet op gebruiksvriendelijkheid . Op die manier loont het dus enorm om veel bezig te zijn met SEO.
AMP heet voluit Accelerated Mobile Page. Het gaat hier om geoptimaliseerde statische pagina’s voor browsen op mobiele apparaten. AMP is ontwikkeld door Google Inc. en heeft als basiscode HTML. Het is tevens een open framework waarvan iedereen gratis gebruik kan maken. Door middel van AMP help je de consumenten die via mobiele apparaten zoeken aan een betere gebruikservaring. Door met AMP te werken, worden onnodig grote bestanden op je website versimpeld, zodat je website sneller is. Een gewone website kan namelijk erg traag zijn op mobiele apparaten als AMP niet wordt ingezet. Google waardeert je website meer als je hier wel gebruik van maakt.
Content matters. Content is altijd al belangrijk geweest, maar anno 2019 is het één van de belangrijkste facetten voor je rankings. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid data, maar vooral om de kwaliteit van die data. Kwalitatieve content leveren gaat hand in hand met content marketing: je onderzoekt met welke vragen jouw klanten rondlopen en zet erop in om met jouw website hun vragen te beantwoorden. Om de kwaliteit van de content op je website te bepalen, heb ik een aantal best practices opgesteld:
Door rekening te houden met bovenstaande punten en ze te implementeren in je website, waardeert Google jouw website meer en komt deze hoger in de ranking.
Voice Search? Wat? Praten en zoeken? Maar hoe dan? De Google Home en de Amazon Echo zijn de toekomst voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Wil je weten hoe laat je bij de Chinees om de hoek terechtkan om te dineren? Vraag het je slimme assistent en ze vertelt je de openingstijden van vandaag. In 2019 gaat voice search een grote rol spelen in de zoekopdrachten. Er zijn een paar punten waarmee je ervoor kan zorgen dat jouw website naar voren komt bij een spraakgestuurde zoekopdracht:
Wil je meer leren over voice search? We schreven eerder al een blog waarin we je uitleggen hoe je SEO aanpakt voor voice search.
Google mobile first index is sinds de zomer van 2018 een van de zwaarstwegende waarderingsfactoren voor goede rankings voor Google. Beschikt je website niet over een responsieve of mobiele ondersteuning? Dan zal je website degraderen in de rankings. Ook deze trend is gericht op de gebruikerservaring. Tegenwoordig wordt een groot deel van de zoekopdrachten via mobiele telefoons uitgevoerd en daarom is het belangrijk om jouw website daarop aan te passen. Door een mobiele versie toe te voegen aan je website, zal je hoger in Google komen te staan.
Anno 2019 spelen media buying, influencer marketing en autoriteit opbouwen een zeer grote rol in het bevorderen van je rankings. Zorg er wel voor dat je samenwerkt met websites die aansluiten bij de content op jouw website. Als je bijvoorbeeld een praktijk voor fysiotherapie hebt, is het niet raadzaam om een link te plaatsen op een website over auto’s. Voor het plaatsen van links zijn verschillende technieken die je kunt toepassen. Een van die technieken is bijvoorbeeld de skyscraper-techniek.
Al jaren vertellen Googlespecialisten: “Focus je op Google afbeeldingen.” Anno 2019 wordt dit advies nog steeds erg vaak in de wind geslagen en er wordt dus geen actie ondernomen om afbeeldingen te optimaliseren. Leg de focus in 2019 zeker op de optimalisatie van afbeeldingen. Afbeeldingen optimaliseren doe je door middel van de volgende tactieken:
Rankbrain: de update die maar door blijft gaan! Rankbrain is een update die uitgekomen is bij Google in oktober 2015. Rankbrain is een algoritme-update die elk moment van de dag invloed kan hebben op je rankings. De update wordt ook wel real-time-update-algoritme genoemd. Hoe kan je snel voordelen en goede rankings behalen met de Rankbrain update? Dat doe je door middel van:
Het gaat er dus eigenlijk om dat je website aantrekkelijk is voor de consument en er wordt gemeten of de consument op jouw website doorklikt naar andere pagina’s.
Kijk verder dat je neus lang is: anno 2019 is het van belang om je doelgroep uit te kiezen en geen kansen te laten liggen. Google is misschien de meestgebruikte zoekmachine, maar lang niet de enige! Er zijn nog meer zoekmachines, zoals Bing, Baidu, Yandex, DuckDuckGo en nog een aantal andere. Het kan juist ontzettend winstgevend zijn om je website ook te optimaliseren voor deze andere zoekmachines. Via deze weg zijn er misschien wel minder consumenten, maar als jij bovenaan staat in de zoekresultaten, zullen die consumenten wel naar jouw website gaan en dat is natuurlijk altijd welkom. Daarnaast is er veel minder concurrentie op de andere zoekmachines, omdat niet veel bedrijven er de waarde van inzien.
Nu we bijna alle trends hebben besproken, geef ik je een tip! Deze softwarepakketten zijn anno 2019 onmisbaar voor SEO-specialisten:
Wat je eigenlijk vooral ziet, is dat de trends gericht zijn op het gebruikersgemak. De consument moet zo veel mogelijk geholpen worden tijdens zijn zoekopdracht. Door bovenstaande trends te volgen, ziet Google dat jouw website hieraan voldoet en op die manier kom je hoger in de zoekresultaten van Google (en de andere zoekmachines) te staan.