De SERP is de Search Engine Results Page, oftewel de zoekresultatenpagina. Als je een zoekopdracht uitvoert in bijvoorbeeld Google, krijg je een lijst resultaten terug. Dat is de SERP. Waarom is de SERP zo belangrijk voor SEO? En hoe zorg je ervoor dat je eruit springt tussen al die andere resultaten? Dat en meer leggen we je hieronder uit.

In dit artikel vertellen we meer over:

  • Wat de SERP is;
  • Een aantal veelvoorkomende SERP features;
  • De impact daarvan op SEO.

De betekenis van ‘SERP’

Wat betekent ‘SERP’? ‘SERP’ staat voor Search Engine Results Page, oftewel zoek(machine)resultatenpagina. Dat is de webpagina die je voorgeschoteld krijgt als je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Meestal hebben we het over de eerste zoekresultatenpagina als we het over de SERP hebben. De eerste pagina is ook het interessantst, want daar gebeurt het meest. Op de tweede pagina en verder ziet het er allemaal een stuk saaier uit. Hoe vaak klik jij nou door naar de tweede pagina in Google? Inderdaad: die eerste zoekresultatenpagina is where it’s at.

Waar bestaat de SERP uit?

Op z’n simpelst gezegd bestaat een SERP uit twee soorten zoekresultaten: paid (betaald) en organisch (niet-betaald). Paid resultaten zijn advertenties en kosten geld. Organische resultaten kosten helemaal niets, behalve de tijd en moeite die je in SEO stopt. In de basis kun je dus op twee manieren op de SERP komen: met een advertentie of met een organisch resultaat. Wil je weten hoe een zoekmachine bepaalt welke resultaten er getoond worden? Lees dan onze artikelen over hoe zoekmachines werken en over ranking factors.

De Google SERP voor de zoekterm [droogrek] is bijvoorbeeld vrij eenvoudig, zoals je hieronder ziet. Een paar opvallende advertenties bovenaan, maar daarna zie je de organische resultaten zonder poespas verschijnen. Lekker rechttoe rechtaan.

screenshot van SERP voor zoekterm [droogrek]

Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Op de SERP van Google voor de zoekopdracht [schutting plaatsen] is het een stuk drukker. Je aandacht wordt niet alleen getrokken door de advertenties die visuele elementen gebruiken, maar ook door omlijnde, uitgelichte organische resultaten, een Google Maps-kaartje en videoresultaten. Met zoveel afleidende onderdelen is het knap als je zelfs maar het laatste resultaat op de eerste SERP haalt.

screenshot van SERP voor zoekterm [schutting plaatsen]

 

Wat zijn SERP features?

Een SERP feature is een onderdeel van de SERP dat niet een traditioneel organisch of paid resultaat is. Google zelf noemt SERP features vaak ‘rich results’. Je kunt optimaliseren voor SERP features. Dan maak je de kans groter dat Google content van jou gebruikt om de SERP op de een of andere manier te verrijken. Maar er is op geen enkele manier honderd procent te garanderen dat je een SERP feature krijgt of weet te claimen. Het algoritme van Google is immers lastig te doorgronden.

screenshot van een organisch zoekresultaat

Dit is een organisch zoekresultaat, zo basic als je het maar kunt vinden. Het bestaat uit een URL of slug, een (blauwe) page title en een meta description van twee regels. Zit er iets anders of extra’s in, op, aan of om het resultaat heen? Dan valt dat onder de noemer ‘SERP feature’. Hieronder lichten we een aantal veelvoorkomende features uit. Je bent vast al een deel ervan ooit tegengekomen in Google.

Featured snippet

screenshot van featured snippet

Een featured snippet (‘samenvatting’ in het Nederlands) is een uitgelicht resultaat dat tekst van een webpagina weergeeft als antwoord op je zoekvraag. Deze feature komt dan ook voornamelijk voor als de gebruiker een informatiebehoefte heeft. Meestal staat een featured snippet helemaal bovenaan de pagina.

De voordelen als je een featured snippet weet te veroveren? Een flinke stijging in je click through rate én een grote kans dat jouw content gebruikt wordt bij voice search.

Knowledge Panel

Een knowledge panel (‘kennisvenster’) is een blok aan de rechterkant van de SERP dat je snel van veelgezochte informatie voorziet over entities zoals mensen, locaties, objecten en organisaties. Per geval kan het verschillen waar Google de informatie vandaan haalt.

De informatie in een Google Mijn Bedrijf-venster (helemaal links op onderstaande afbeelding) is vrijwel altijd afkomstig uit het Google Mijn Bedrijf-account, dat jij zelf kunt beheren. Informatie over bijvoorbeeld locaties, objecten of bekende personen wordt vaak rechtstreeks van Wikipedia geplukt, maar de bekende persoon kan zelf ook (na verificatie) informatie toevoegen, zoals video’s (zoals in het derde knowledge panel in de afbeelding).

meerdere Knowledge Panels

Welke informatie er exact getoond wordt? Dat is helemaal afhankelijk van waarnaar gezocht wordt. Denk aan voedingswaarden, aantal bladzijden of speelminuten, druktemeters voor winkels, recensies (zowel citaten als gemiddelde waarderingen), jaartallen, verkoopcijfers, lichaamslengte, verjaardagen, lokale attracties, gerelateerde media… Er bestaat te veel om op te noemen!

 

Frequently Asked Questions

screenshot van FAQ snippet

De FAQ-snippet zit onder een normaal organisch resultaat geplakt en bestaat uit een variabel aantal uitklapbare vragen. Deze kun je zelf instellen door middel van structured data. Het grote voordeel van FAQ-snippets is dat ze lekker veel ruimte in beslag nemen op de SERP, waardoor jouw resultaat extra opvalt en je concurrenten naar beneden drukt.

People Also Ask

De People Also Ask snippet (‘Mensen vragen ook’) is een blok tussen de organische zoekresultaten waarin Google je tegemoetkomt met snelle antwoorden (een soort mini-featured snippets) op vragen die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht die je net hebt ingetikt. Hoe meer van die uitklapbare vragen je opent, hoe meer er onderaan de snippet bij komen. Je kunt echt verloren raken in het People Also Ask blok!

Omdat de bron van het antwoord duidelijk zichtbaar is, kan een veroverd plekje in de People Also Ask snippet zorgen voor een verhoogde click through rate.

screenshot van People Also Ask box

News carousel

Het news carousel (‘Voorpaginanieuws’) toont koppen van nieuwsartikelen over actualiteiten. Het is lastig om hiertussen te komen, want je moet een betrouwbare nieuwsbron zijn en aan veel contenteisen voldoen. Als je op ‘Alles bekijken’ klikt, kom je terecht in het speciale nieuwstabblad van Google.

screenshot van News carousel

Twitter carousel

Bij actualiteiten die zich in real-time afspelen, wordt ook vaak een Twitter carousel ingezet, waarin relevante recente tweets worden getoond.

screenshot van Twitter carousel

Video’s

screenshot van video's op de SERP

Video’s zijn voor Google moeilijk te doorgronden. Het algoritme is een stuk minder goed in visuals bekijken en audio beluisteren dan in teksten lezen. Daarom is SEO uitvoeren aan je (YouTube-)video’s een slim idee. Daarmee kun je namelijk ook scoren op de SERP. Lekker groot met een uitgelichte video bovenaan de SERP (hieronder) of juist als opvallende afleider tussen de tekstresultaten (hierboven).

screenshot van video rich result

Receptkaarten en structured data

Speciaal voor alle food blogs out there bestaan er receptkaarten in Google en kun je specifieke structured data toevoegen, waarin je bijvoorbeeld de kooktijd, calorieën en beoordeling van het recept invult.

Je kunt zien dat de eerste drie receptkaarten dezelfde resultaten zijn als de drie eerste normale organische resultaten. Als je een foodblogger bent, loont om structured data in te zetten bij je recepten. Je bent dubbel aanwezig en verhoogt daarmee de kans dat gebruikers op jouw zoekresultaat klikken. Bovendien maakt de extra informatie jouw resultaat aantrekkelijker.

En nog veel meer…

Dit zijn maar acht voorbeelden van SERP features oftewel rich results. Google heeft er nog veel meer in de hoge hoed zitten en regelmatig worden er nieuwe features ontwikkeld of wordt er aan bestaande features getweakt om ze beter te doen aansluiten bij de behoeften van de gebruiker. Als je goed oplet, zie je dat bijna geen enkel zoekwoord meer een SERP oplevert met helemaal geen rich results. Hoeveel features spot jij in het wild?

Waarom de SERP is waar het om draait bij SEO

Met SEO zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt op de SERP. De SERP is dus het ultieme ijkpunt om het succes van je SEO-inspanningen te bepalen.

Waar het algoritme van de zoekmachine bepaalt óf jouw website op een bepaalde zoekterm rankt en op welke positie dan, is het de SERP die bepaalt of jouw organische resultaat ook daadwerkelijk kliks aantrekt. Niet alleen is de eerste zoekresultatenpagina goud waard (geen betere plek om een lijk te verbergen dan op de tweede pagina van Google), maar ook de manier waarop je je aanpast aan de vereisten van de SERP is van belang.

Staat de SERP voor jouw felbegeerde focuszoekterm vol met advertenties en rich results? Zeg dan maar dag met je handje tegen de kans dat je met een regulier organische resultaat veel bezoekers gaat trekken, laat staan als je niet in de top 3 staat. Het is in zo’n geval belangrijk om de SERP te analyseren en te pinpointen hoe jij die opvallende plekken gaat veroveren. De rich results zeggen immers veel over wat de gebruiker wil. En als je aan zoekmachineoptimalisatie doet, is de behoefte van de gebruiker prioriteit nummer één. Staan er bijvoorbeeld how-to video’s uitgelicht? Blaas het stof dan maar van je camera en haal je green screen van zolder, want video’s is wat de gebruiker wil zien.

Wat is ‘SERP Real Estate’?

SERP real estate is een term die verwijst naar de hoeveelheid ‘grond’ een partij veroverd heeft op de zoekresultatenpagina. Ben je bijvoorbeeld zichtbaar met een advertentie, een verrijkt organische resultaat én een video? Dan heb je een stuk meer SERP real estate te pakken dan je concurrent die zichtbaar is met alleen een miezerig organisch resultaatje.

Als de SERP propvol zit met rich results en advertenties, dan is het belangrijk om op meerdere plekken zichtbaar te zijn dan alleen je organische resultaat. Wat heb je immers aan een top 3-positie als een gebruiker moet scrollen voordat hij jouw resultaat ziet?

Hoe meer SERP real estate een website pakt, hoe zichtbaarder dat merk is op de SERP. En dus: hoe groter de kans wordt dat een gebruiker op een van die resultaten klikt. Dat is immers het doel van zichtbaarheid op de SERP.

De opkomst van zero-click SERPs

De helft van de zoekopdrachten in Google resulteert tegenwoordig niet in een klik, blijkt uit onderzoek. Dat zijn zero-click searches. Een gebruiker klikt dan niet door naar een andere website dan Google. Waarom niet? Vaak omdat zijn vraag al in Google zelf wordt beantwoord. Dat is bijvoorbeeld het geval als je zoekt naar de lengte van een bekend persoon. Google schotelt je het antwoord meteen voor, dus waarom zou je nog verder zoeken?

SERP met answer card

Google is natuurlijk ook een commercieel bedrijf. Daarom willen ze gebruikers het liefst binnen hun eigen ecosysteem houden. Ze moedigen zero-click dus aan bij gebruikers. En als een gebruiker toch doorklikt… Dan het liefste naar een andere website van Google. Zo zie je hieronder dat, als de suggestie die wordt gegeven je niet aanstaat, Google je de optie geeft om de vertaling te openen in Google Translate.

SERP met vertaalfunctie

Hoewel de SERP alleen bestaat bij gratie van de input van andere websites, probeert Google dus alsnog het gebruikersverkeer bij zichzelf te houden. Websites worden dus niet beloond voor de informatie die zij zo gul delen met de wereld. Soms lijkt het eerder op straf: websites van woordenboeken lijden bijvoorbeeld enorm onder de vertaal- en woordenboekfeatures die op de SERP verschijnen.

 

 

In het kort

Je hebt kennisgemaakt met de SERP en een aantal features die de SERP verrijken. Ben je alweer vergeten waar SERP voor stond en waarom de SERP een centraal onderdeel van SEO is? Geen zorgen, we got you met deze snelle samenvatting:

  • SERP staat voor Search Engine Results Page (Nederlands: zoekresultatenpagina). Dit is de webpagina die je terugkrijgt als je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine.
  • De SERP bestaat uit betaalde resultaten (advertenties), onbetaalde organische resultaten en uit SERP features (ook wel: rich results). Een SERP feature is een onderdeel op de SERP dat niet een traditioneel, simpel betaald of organisch resultaat is.
  • Het is voor zoektermen met een hoge concurrentie belangrijk en nuttig om veel SERP real estate te veroveren. Dat betekent dat je merk op verschillende plekken op de SERP zichtbaar is.
  • Door de SERP features klikken steeds minder mensen daadwerkelijk door naar een andere website. De helft van de zoekopdrachten zijn zogeheten zero-click searches, waarbij de gebruiker in het Google-ecosysteem blijft.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Wat is een SERP? Wat is een SERP?