Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Retargeting; hoe werkt het?

Geschreven door , op 17 september 2014, in Online Adverteren

Retargeting

Beschouw het als vervelend, irritant, geweldig of geniaal: Retargeting ook wel Remarketing genoemd, de meest gerichte vorm van online marketing. Je adverteert namelijk gericht bij de mensen die al eerder de website hebben bezocht.

De reden waarom retargeting zo goed werkt is omdat klanten in een orinterende fase website-hoppen waardoor de kans aanwezig is dat ze de website verlaten. Bezoekers die tijdens het vergelijken van de website afgegaan zijn zonder te converteren kun je opnieuw bereiken door middel van retargeting.

Hoe gaat dit technisch in zn werk

Voor de mensen voor wie dit anno 2014 nog volledig abracadabra is licht ik het graag even toe. In de code van de website kun je een stukje code plaatsen waarmee retargeting-cookies geplaatst worden. Door deze Smart Pixel kunnen de bezoekers worden herkend en is te zien in welke fase de bezoeker de website heeft verlaten.

Je zult wel begrijpen dat met deze informatie zeer gerichte advertenties weergegeven kunnen worden. Als ik weet dat bezoeker A een mooie plantenpak in het winkelwagentje gelegd heeft, dan kan ik bijvoorbeeld adverteren met een specifieke advertentieboodschap met betrekking tot deze plantenbak.

Praktijkvoorbeeld

Voor een gezellige bruiloft wil je een nieuwe outfit te kopen. Je hebt een mooie outfit gezien maar besluit nog even bij de winkel om de hoek te kijken of je niet direct iets kunt passen om wat inspiratie op te doen. Bij thuiskomst spring je weer achter de computer om te surfen naar een mooi cadeau. Tijdens het zoeken naar het cadeau worden advertenties getoond van de outfit die je zojuist in je winkelwagen geplaatst hebt.

Wat is er mogelijk?

Je kunt op verschillende manieren gebruik maken van retargeting. Er is veel mogelijk maar overdrijf het niet. Je wilt namelijk je bezoekers die al een aankoop gedaan hebben niet blijven volgen met advertenties over diverse aanbiedingen en producten. Als je hier niet verstandig mee omgaat kan het zelfs een negatief beeld schetsen bij (potentiele) klanten.

Dit is te voorkomen met de juiste instellingen van je campagne waardoor je het effectief in kan zetten voor de volgende doelstellingen:

  • Het verhogen van je naamsbekendheid
  • Verhogen van terugkerende bezoekersprecentage
  • Cross-/up selling
  • Verkrijgen van reviews
  • Loyaliteit creren

Aan de slag met retargeting

Dit is slechts een grove schets van de mogelijkheden van retargeting. De mogelijkheden van een goede retargeting campagne zijn niet samen te vatten in slechts n artikel. Wil je er meer van weten? Kom gerust een bak koffie drinken zodat we kunnen kijken wat retargeting voor jou bedrijf kan betekenen.

Meer weten? Lees meer over Web Analytics, Strategie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!