Daarom gaan we je laten zien wat de kracht is van pillar content en hoe jij het in kunt zetten om beter te ranken op de zoektermen die er voor jou echt toe doen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is pillar content?
  • Waarom is het zo belangrijk voor SEO?
  • Hoe maak je goede pillar content?

Wat is pillar content?

Pillar content – ook wel een pillar page of cornerstone content genoemd – is een stuk content op je website dat een onderwerp volledig behandelt. Je gaat dus echt de diepte in rondom een onderwerp

Zo’n pagina met pillar content is er dus om je lezer volledig te informeren. Je wilt de meest waardevolle pagina rondom dat onderwerp creëren; een verzameling van alle informatie die iemand over dat onderwerp nodig kan hebben.

Dat betekent ook dat je waar nodig doorverwijst naar verdiepende content, voor wanneer iemand meer wil lezen over een subonderwerp. Op die manier maak je de meest waardevolle bron over dat onderwerp op het internet. Met als doel dat zoekmachines de kwaliteit van die bron ook oppikken en je dus beter gevonden gaat worden op voor jou belangrijke zoektermen.

De pillar content is als het ware het knooppunt op je website rondom die zoekterm, of dat onderwerp. Een goed voorbeeld is onze eigen SEO hub pagina . Daar verzamelen we alle belangrijke informatie rondom “SEO” en verwijzen we door naar tientallen verdiepende artikelen die meer informatie geven over de belangrijkste subonderwerpen.

Waarom pillar content goed is voor je SEO

Laten we voorop stellen: je schrijft pillar content in de eerste plaats niet voor de zoekmachine, maar voor je doelgroep. Het is echt bedoeld om je lezer verder te helpen.

En juist daarom is het ook zo goed voor je SEO.

Zo’n pillar page – met de állerbeste en meest complete informatie rondom een onderwerp – straalt namelijk autoriteit en waarde uit. En daar houden zoekmachines van. Onthoud dat het doel van een zoekmachine zoals Google is om haar gebruikers de allerbeste informatie bij een bepaalde zoekopdracht voor te schotelen.

Met pillar content speel je in op die gedachte en vergroot je dus de kans dat Google jouw pagina beloont met een hoge positie.

Een paar andere concrete voordelen van pillar content:

  • Dit soort content is een magneet voor backlinks: ook andere websites zullen de waarde van jouw pagina inzien en daarom eerder geneigd te zijn er vanuit hun eigen content naar te linken.
  • Omdat je op de pillar page veel interne links naar diepgaandere content plaats, geef je die binnenkomende linkwaarde optimaal door aan de rest van je website.
  • Doordat je alle informatie die iemand nodig heeft op één plek verzamelt, voorkom je dat mensen terugkeren naar de SERP. Richting Google geeft dit een sterk signaal dat jouw pagina de antwoorden brengt die gebruikers zoeken, wat weer tot een hogere positie leidt.
  • Een pillar page is in veel gevallen de enige manier om te ranken op competitieve zoekwoorden. Doordat er veel websites zijn die hoge posities nastreven, is de enige manier om te ranken door écht het verschil te maken voor de zoekers.

Pillar pages en cluster content

Tijdens het schrijven van pillar content tegenaan zult lopen, is dat je nooit alle subonderwerpen kunt uitdiepen op één en dezelfde webpagina. Dan kun je vaak wel aan het schrijven blijven. Bovendien wordt de pagina er niet overzichtelijker van.

Daarom is het belangrijk om een goed onderscheid te maken tussen wat je op de pillar page zelf vertelt, en wat je verder uitdiept in cluster content.

Wat is cluster content?

Cluster content zijn verdiepende stukken content waarnaar je vanaf je pillar page kunt verwijzen. Op de pillar page stip je alle subonderwerpen aan en beantwoord je vragen waar je lezers mee zitten kort. Maar om het overzichtelijk te houden ga je niet op ieder van die subonderwerpen de diepte in: dat doe je in de onderliggende pagina waar je naar verwijst.

Op die manier vormt zich rondom je pillar page dus een cluster van content: allemaal aanvullende pagina’s die verdieping geven bij het hoofdonderwerp dat op de pillar page wordt besproken.

Neem je weer onze SEO hub pagina als voorbeeld, dan zijn alle artikelen waarnaar vanaf die pagina wordt gelinkt dus cluster content behorende bij die pillar content.

Waar relevant verwijzen die pagina’s ook onderling weer naar elkaar. Op die manier ontstaat een ontzettend sterke interne linkstructuur  die zowel je bezoekers als de crawlende zoekmachine bots optimaal helpt hun weg te vinden over jouw website. Met als duidelijke spil in het wiel natuurlijk de pillar page.

schematische weergave van een pillar page

Pillar content voorbeelden

De beste manier om zo’n content cluster met centrale pillar page te begrijpen, is er een in het wild te bestuderen. Een goed voorbeeld komt van de meesters van inbound en content marketing: Hubspot.

Hubspot

Hubspot heeft meerdere topic clusters opgezet met elk hun eigen centrale pillar page. Bijvoorbeeld hun pagina’s over Instagram marketing en Facebook marketing (zie je wel dat pillar content werkt als link magneet?) Deze pillar pages zitten beiden rond de 9000 woorden (poeh!) maar zijn dan ook heel compleet.

Kenmerkend aan de pillar pages is de inhoudsopgave (goed voor snelle en makkelijke navigatie!) en het feit dat de bodytekst bol staat van de linkjes, zowel intern als extern. Hoe maak je een perfecte profielfoto? Hoe zet je live video’s in? Wat zijn de beste momenten om op Instagram te posten? Dit soort vragen worden slechts aangestipt op de pillar page, maar uitvoerig behandeld in een speciale blogpost die aan dit subonderwerp gewijd is.

De DoubleSmart SEO Hub

We stipten het al eerder aan, maar ook onze eigen SEO Hub is een – zonder valse bescheidenheid – goed voorbeeld van een content cluster.

Op de pillar page verzamelen we alle informatie rondom het onderwerp SEO. Om daar over al die info echt de diepte in te gaan is onmogelijk (en dat zou ook een ontzettend onleesbare pagina opleveren). Daarom stippen we op die pillar page alleen aan wat belangrijk is en gaan we in de cluster content waarnaar we doorverwijzen meer de diepte in.

Zoals in dit artikel over pillar content. Bovendien zal het je zijn opgevallen dat we vanaf deze pagina ook weer voortdurend linken naar andere pagina’s uit het content cluster rondom SEO wanneer dat relevant is.

Tips voor een goede pillar page

Wil je zelf aan de slag met het opstellen van goede pillar content? Hier zijn een aantal praktische tips om je op weg te helpen.

1. Begin bij het begin

Daarmee bedoelen we: begin bij je doelgroep. Zonder doelgroep heeft jouw bedrijf immers geen bestaansrecht. Wat van belang is voor topic clusters, is de informatiebehoefte van je doelgroep.

Pak je buyer persona’s erbij en ga gewoon eens lekker brainstormen over hun relatie met jouw organisatie. Voor welke informatie wenden ze zich tot jou? Op welke gebieden ben jij een potentiële autoriteit? Stel dat je een webshop hebt met opblaasitems. Dan ben je wel een geloofwaardige autoriteit op het gebied van opblaaskrokodillen, maar niet meer op het gebied van echte krokodillen.

Denk hierbij verder dan alleen zoektermen (al zijn die wel handig om als houvast te gebruiken). SEO is een belangrijk onderdeel van pillar content, maar customer centricity staat nog een treetje hoger. Longtail zoektermen lijken niet heel interessant door het lage zoekvolume, maar zijn juist ideaal om te targeten vanwege de duidelijke zoekintentie en lage concurrentie. 20 procent van de dagelijkse zoekopdrachten in Google zijn zelfs nog nooit eerder ingetikt!

Baken af welke informatiegebieden wel en niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Verkoop je bijvoorbeeld alleen opblaasdieren? Dan is het niet relevant om ook diepgaande content te creëren over opblaasdonuts. Je kunt bij deze afweging als vuistregel nemen: als de zoekvraag niet tot jouw product of dienst leidt, is ‘ie niet relevant voor jou.

Maak voordat je daadwerkelijk gaat schrijven een plan. Wat staat daar zoal in?

  • Welk onderwerp je in deze topic cluster gaat behandelen;
  • Uit welke hoofdstukken je pillar content bestaat;
  • Welke subonderwerpen verdieping verdienen (dit kun je altijd nog verder uitbreiden!);
  • Een logische URL-structuur;
  • Het doel van de content (wil je alleen informeren of de lezer ook een bepaalde sales funnel in sturen?).

Breng ook in kaart welke content je al op je website hebt staan die je eventueel kunt (her)gebruiken als cluster content. Het is zonde om dubbel werk te gaan verrichten als je website al vol staat met goede content met als enige minpunt dat het ongeorganiseerd is.

2. Bepaal het hoofdonderwerp

Het begint natuurlijk met bepalen over welk onderwerp je een pillar page gaat maken. Meestal gaat het hier om een zoekterm met veel volume en concurrentie, die waardevol voor jou zou zijn om op te ranken.

Denk vanuit je doelgroep: wat is een belangrijk onderwerp waar jouw ideale klant informatie over zoekt? (Zoals “SEO” voor een online marketing bureau zoals wij.)

3. Identificeer kernonderwerpen

Vervolgens bepaal je welke onderwerpen in ieder geval aan bod moeten komen. Waar moet je jouw lezers in ieder geval over informeren rondom dit onderwerp?

Deze kernonderwerpen kun je vinden door het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek . Welke termen worden logischerwijs met het hoofdonderwerp van je pillar page in verband gebracht en moet je dus in ieder geval behandelen?

Dit worden meteen ook de belangrijkste subpagina’s van je content cluster: op je pillar page behandel je deze onderwerpen kort, maar op die subpagina’s ga je ook rondom deze onderwerpen goed de diepte in.

In het geval van onze SEO hub denk je dan bijvoorbeeld aan:

  • Technische SEO
  • Content
  • Zoekwoorden
  • Autoriteit
  • Tools en software

Dat zijn allemaal belangrijke subonderwerpen bij het overkoepelende thema “SEO”. Die moeten dus aan bod komen op de pillar page. En deze onderwerpen zijn weer op te delen in nóg specifiekere onderwerpen.

4. Verzamel alle onderwerpen rondom je kernonderwerpen

Vervolgens maak je een overzicht van alle onderwerpen die rondom je pillar page en belangrijkste subonderwerpen aan bod moeten komen.

In deze stap verzamel je iedere vraag waar bezoekers van je pillar page (en de kernonderwerpen van stap twee) een antwoord op zouden moeten krijgen. Verzamel deze onderwerpen in een lijst en rangschik ze zoveel mogelijk onder de bij stap twee geïdentificeerde kernonderwerpen.

In ons geval krijg je dan bijvoorbeeld onder “content” weer een eigen lijst met onderwerpen:

  • Content optimalisatie
  • SEO vriendelijke content
  • Pillar content

Zie je? Ook dit zijn weer allemaal onderwerpen die van belang zijn voor ons overkoepelende thema: SEO. Ieder van deze onderwerpen krijgt een eigen pagina, waar we rondom dit onderwerp ook weer zoveel mogelijk de diepte in gaan.

5.Interne links zijn de (heel belangrijke!) lijm

Interne links zijn de lijm van het topic cluster, de spaken van het wiel, de draden van het web: een goede interne linkstructuur is essentieel als je een topic cluster opzet. Hiermee geef je namelijk de relatie aan tussen de stukken content. En dat is fijn voor de lezer en voor Google. Win-win!

Heb je een nieuwe cluster page geschreven? Dan zijn dit de interne links die je moet aanleggen:

  • Een link van de nieuwe cluster page naar de pillar page;
  • Een link van de pillar page naar de nieuwe cluster page;
  • Links van de nieuwe cluster page naar andere clustere pages.
  • Links van andere cluster pages naar de nieuwe cluster page.

Bij die laatste wil je het liefst dat zo’n linkje hoogrelevant is en op een natuurlijke manier in de tekst past. Voeg dus niet aan al je al bestaande cluster pages de zin ‘We hebben ook een pagina geschreven over opblaasgiraffen’ toe aan het eind van de pagina, maar kijk waar het woord ‘opblaasgiraffen’ al genoemd is of waar het op organische wijze in de content verwerkt kan worden. ‘Voorbeelden van opblaasdieren zijn opblaaskrokodillen en opblaasgiraffen’, bijvoorbeeld.

6. Creëer een hub-pagina

Je pillar page brengt in principe alle gerelateerde content binnen het topic cluster bij elkaar. Desondanks kan dat een beetje onoverzichtelijk zijn. Daarom kun je een verzamelpagina maken, net zoals wij hebben gedaan met onze SEO hub.

Is iemand op zoek naar een specifiek onderwerp? Op de hub-pagina vindt hij snel en gemakkelijk waar hij die informatie kan vinden!

Zoals we zojuist hebben gedaan voor pillar content. Hopelijk heeft het jou geïnspireerd om zelf met pillar pages en content clusters aan de slag te gaan!

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over pillar content?

Veelgestelde vragen over pillar content

Wat is het belangrijkste doel van pillar content?

Het belangrijkste doel van pillar content is tweeledig. Allereerst is het doel je lezer volledig informeren over een bepaald onderwerp. Het achterliggende doel is doorgaans om op het onderwerp van de pagina goed gevonden te kunnen worden in Google.

Pillar content schrijf je door écht de diepte in te gaan over een onderwerp. Stel jezelf ten doel om op je pillar page alle informatie te verwerken die iemand rondom dat onderwerp nodig heeft. Maak ook goed gebruik van interne links om lezers door te verwijzen naar verdiepende content.

Een pillar page is een pagina op je website waar je een bepaald onderwerp volledig uitdiept. Je verzamelt er alle informatie rondom dat ene onderwerp, inclusief interne links naar pagina’s waar mensen meer kunnen lezen over de belangrijkste subonderwerpen.

Pillar content Pillar content