Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Online strategie: bepaal je strijdplan

Geschreven door , op 11 september 2014, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Online-strategie-zoekmachine-optimalisatie

Ik hoorde onlangs iemand zeggen dat de grenzen tussen de online wereld de offline wereld aan het vervagen zijn. Dit klinkt misschien heel erg oubollig, maar toch denk ik dat deze mevrouw de kern aanstipt van een probleem waar veel ondernemers op dit moment mee worstelen. De marketing van veel bedrijven verschuift namelijk van een offline focus naar een online focus. Maar welke middelen zijn nu effectief en welke middelen beloven gouden bergen, maar realiseren te weinig?

Om deze vraag goed in kaart te kunnen brengen is het belangrijk om een online strategie te hebben. Deze strategie kun je niet in 10 minuten op papier zetten, het is namelijk een strategische beslissing die je bedrijfsvoering zal benvloeden. In dit artikel wil ik je voorzien van een aantal handreikingen waarmee je van start kunt gaan.

De omgeving Macro ontwikkelingen

De basis van de online strategie ligt in de context waarin je als bedrijf actief bent. Wat zijn de kenmerken van je markt en wat is hierin je positie? Je kunt hierbij denken aan het aantal concurrenten, de winstgevendheid van de sector en de ontwikkeling van de bevolking. In de analyse van de macro ontwikkelingen identificeer ik doorgaans vier onderwerpen:

Demografisch

Hoe ontwikkelt de bevolking zich in de regios waarin je actief bent? Deze ontwikkelingen hebben invloed op de behoeften van de bevolking en dus op de producten die je als bedrijf aan de man wilt brengen. Voor B2B bedrijven kunnen deze demografische factoren misschien wat minder duidelijk zijn, maar toch is het goed om na te denken over de ontwikkelingen van de eindgebruiker.

Economisch

Hoe is het huidige klimaat van de economie en wat voor invloed heeft dit op de markt? Denk hierbij aan de ontwikkeling van de marges binnen de markt en de hoeveelheid toetreders in de markt.

Technologisch

Technologische ontwikkelingen zijn een bron voor concurrentievoordeel. De technologische mogelijkheden van internet zijn in de laatste decennia sterk ontwikkeld en zullen de komende jaren nog verder ontwikkelen. Als bedrijf is het goed om deze ontwikkelingen te volgen en te kijken waar er mogelijkheden liggen.

Politiek / juridisch

Welke wetswijzigingen liggen er op stapel en biedt dit mogelijkheden of juist bedreigingen voor de koers die je wilt varen? Denk hierbij ook aan de ecologische mogelijkheden die er liggen.

Bepaal je speelveld – Doelgroep bepalen

Als de onderneming al langere tijd bestaat heb je waarschijnlijk al een duidelijk beeld bij je doelgroep, maar weet je ook hoe deze doelgroep zich online gedraagt en wat de informatiebehoefte is van deze doelgroep? Als je dat weet dan kun je daar rekening mee houden in de content die je schrijft.

Als nieuwe onderneming is het ook belangrijk om deze vragen te kunnen beantwoorden. Bij de ontwikkeling van de content kun je hierbij tenslotte rekening mee houden. Een mooie manier om je doelgroep te beschrijven is het verzinnen van een aantal klanten. Beschrijf aan de hand van deze fictieve klanten (persona’s) de behoefte waarin je wilt voorzien en de meerwaarde die je met je onderneming wilt bieden. Deze fictieve klanten kun je natuurlijk ook beschrijven in je online strategie.

Als je je doelgroep bepaalt is het ook belangrijk om na te denken over welke identiteit je als bedrijf wilt aannemen. Als de kernwaarden van je onderneming vertrouwen, flexibiliteit en loyaliteit zijn, dan moet je dat op internet ook uitstralen.

Hoe zoekt je doelgroep?

Als je je doelgroep bepaalt hebt, dan is het belangrijk om te weten hoe ze zich gedragen op het internet. Zeker als je zoekmachine optimalisatie toe wilt passen om je vindbaarheid te vergroten is het noodzakelijk om te achterhalen hoe de klant haar probleem definieert. Wij hebben daar twee methoden voor:

  • Geavanceerde software
  • Google Trends

De tweede methode kun je gemakkelijk zelf gebruiken. Als je daar meer informatie over wilt hebben verwijs ik je graag naar het artikel over Google Trends.

Scoren met je online strategie – Doelen stellen

De doelen van websites kunnen heel divers zijn. Als we kijken naar een website als bol.com dan is dat heel duidelijk, namelijk verkopen realiseren. Voor de website van de Rabobank is dit veel breder. Er wordt informatie verschaft aan klanten, maar er wordt ook geprobeerd om nieuwe klanten te behalen. Bij DoubleSmart herkennen we doorgaans vijf verschillende doelen. Bij ieder doel heb ik een voorbeeld bijgevoegd ter inspiratie.

Als je helder hebt welk doel je online hebt, dan kun je hierbij rekening bij houden in de eisen die je stelt aan je website. In je online strategie is het wel belangrijk dat je de doelen duidelijk toelicht. Het SMART model kan je hierbij helpen om de doelen effectief samen te stellen.

Prioriteiten stellen aan je doelen

Als bedrijf is het heel goed mogelijk dat je verschillende doelen identificeert in de online strategie. Je wilt bijvoorbeeld de naamsbekendheid vergroten, maar ook inkomsten genereren met je website. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk hebt welke doelen je prioriteit hebben. Deze rangorde van prioriteiten kan ook helpen met het bepalen van het marketingbudget. Wil je juist investeren in de naamsbekendheid? Ga dan voor advertenties op Facebook of LinkedIn. Wil je verkopen realiseren? Zorg dan dat je goed gevonden wordt in de zoekmachines.

Meten van je doelen

En van de belangrijkste verschillen tussen offline en online marketing is het feit dat je bij online marketing alles kunt meten. Veel ondernemers laten hier nog grote steken in vallen. Maak bijvoorbeeld niet alleen gebruik van Google Analytics, maar zorg ook dat je doelen stelt. Zo kun je je KPIs meten en bepalen of je online succesvol genoeg bent. Beschrijf in de online strategie dan ook hoe je de doelen wilt meten en welke termijnen er aan de doelen gesteld zijn.

Open mind

Bij het uitstippelen van je online strategie is het belangrijk dat je zo breed mogelijk begint en van daaruit je strategie gaat specificeren. Betrek daarom ook mensen in de omgeving van je onderneming bij het uitstippelen van je bedrijf. Vooral je werknemers kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Zij spreken de klanten en kennen hun behoeften. Bovendien creëer je draagvlak binnen de onderneming als iedereen heeft meegewerkt aan de strategie.

 

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!