Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

6 Must-haves voor in je online marketing strategie in 2015

Geschreven door , op 22 december 2014, in Strategie, Techniek

online marketing strategie

Het jaar 2014 zit er op, als we voor ons zelf mogen spreken een succesvol jaar waarin we leuke nieuwe klanten en relaties hebben mogen leren kennen en ontmoeten. We hopen dat jouw 2014 ook op die manier de boeken in gaat.

De vraag die dan natuurlijk voor de hand ligt is wat ons te wachten staat in het nieuwe jaar. Wat zijn bijvoorbeeld de onderwerpen die centraal staan in de online marketing strategie van het jaar 2015? Wij hebben de glazen bol uit de kast gehaald en kijken vooruit op een nieuw jaar met nieuwe, frisse en vooral creatieve ideen voor het online jaar van 2015! Onze verwachting is dat er in 2015 veel gaat veranderen op het gebied van online marketing, dat dit het jaar is waarin het echt gaat gebeuren: kwantiteit gaat plaats maken voor kwaliteit.

Content marketing mag niet meer ontbreken

Het is geen nieuw onderdeel binnen de online marketing strategie, sterker nog, content marketing is al jaren oud. Toch wordt dit onderdeel steeds belangrijker binnen je online marketing strategie. Je content marketing is je presentatie naar buiten, je expertise, je etalage, met content marketing vertel je het verhaal van je bedrijf aan de bezoeker. De tijd van online verkooppraatjes is voorbij, betrek de bezoeker in je bedrijf, en laat ze zien en bovendien ervaren waar jij goed in bent!

Bouw met je bedrijf aan de autoriteit binnen je eigen branche, wek vertrouwen bij de bezoekers en laat je expertise gelden. Interessante content is voor veel personen en bedrijven d reden om een bedrijf te gaan volgen op social media of in de gaten te houden via de website.

Mobile experience & Mobile SEO

Wil je in 2015 scoren bij de gebruiker en bij Google? Dan kom je niet meer onder een mobile friendly website uit. Gemiddeld genomen is 40% van het online verkeer afkomstig van een smartphone of tablet en dit is continu groeiende! In eerdere artikelen stipte we al aan hoe belangrijk het was om een mobiel vriendelijke website te hebben. Waar we een ‘niet-geoptimaliseerde’-website eerst als een gemiste kans moesten zien, zien we responsive webdesign in 2015 als een must voor iedere serieuze website eigenaar. In het artikel over Mobiele SEO noemden we het percentage van 65% dat sneller over gaat tot actie als de website mobielvriendelijk is, dit zijn serieuze cijfers!

Benieuwd hoe jou website scoort op het gebied van de mobiele gebruikerservaring? Doe de Pagespeed Insights test van Google.

User generated content

User Generated Content (UGC) gaat grote stappen maken in 2015. De ervaringen van bezoekers en andere gebruikers spelen een belangrijke rol in het aanschafproces en het vertrouwen van een website. Deze manier van content gaat in 2015 nog meer invloed krijgen op diverse aspecten in online marketing. Met name de vindbaarheid en de conversie van een website kunnen met ‘User Generated Content’ sterk verbeteren.

Het draait niet meer alleen om catchy slogans en professionele designs. Het zal draaien om overtuigende verhalen, inspirerende personages en interessante ervaringen die de doorslaggevende factor worden in het aanschafproces van de bezoeker.

Klantervaring staat centraal

Als verlengstuk op de vorige alinea over ‘User Generated Content’ wil ik nog inhaken op de klantervaringen van de bezoeker. Met name de webshops komen niet meer eenvoudig weg met een magere klantenservice en een simpele webshop. Vergeet het begrip ‘klant is koning’, in 2015 wordt de klant een keizer!

Vraag jezelf eens af hoe de bezoeker op de website terecht komt en splits deze groepen op in diverse segmenten. Leg voor iedere bezoeker een route aan zodat de bezoeker eenvoudig de weg kan vinden binnen de website, zonder enige obstakels en zonder dat de bezoeker van route hoeft te wisselen. Zodra je dit effectief weet toe te passen binnen je website hoef je niet bang te zijn dat je bezoekers onnodig afhaken.

De eisen van een klant blijven groeien, daarom is het noodzakelijk dat je als bedrijf niet stil blijft staan. Geef je klant een prominente rol binnen je online marketing proces, laat de klant zelfs meebeslissen in de keuzes die jij als bedrijf maakt.

Video marketing zet door

Het is een feit dat internet gebruikers lui zijn, voel je niet aangevallen, dit is vrij normaal ;). Een logisch gevolg hiervan is dat bezoekers liever een filmpje kijken dan een lange tekst lezen en zich afvragen of het wel op waarheid gebaseerd is.

Geef bezoekers daarom een kijkje in de keuken van je bedrijf, als je een relevante ervaring kunt bieden aan je bezoeker sta je altijd met 1-0 voor. Een bedrijf wat mij regelmatig versteld doet staan is Coolblue. Ze hebben inmiddels meer dan 4500 video reviews beschikbaar van de producten uit hun assortiment. Toch houdt het daar niet bij op, zodra je een bestelling plaatst wordt je volledig meegenomen in het bestelproces op een leuke vermakelijke manier.

Social en SEO worden meer met elkaar verweven

In de afgelopen jaren zijn diverse veranderingen doorgevoerd in de online wereld. De manier van online marketing is sterk veranderd als je terug kijkt op de verleden jaren. Social media heeft hier een belangrijke rol in gespeeld en in een serieuze online marketing strategie mag social media dan absoluut niet worden vergeten. Met een goed doordachte social media strategie kunnen op lange termijn geweldige resultaten kunnen behaald voor een relatief lage investering.

Social media gebruiken om de concurrentie de loef af te steken is zeker niet onbelangrijk, toch wordt ook duidelijk dat het voor de zoekmachine optimalisatie niet onbelangrijk is om social media te gebruiken. Sociale bevestiging heeft een zeer sterke inpact op het aankoopproces van de klant. Betrek het grote publiek bij de website en laat je bedrijf zien aan de wereld door middel van social media. Iedereen heeft toegang tot deze informatie en ook Google kan deze invloeden gebruiken om een beter beeld te krijgen van de kwaliteit van de website.

Ben je klaar voor 2015?

Wij wensen je in 2015 het allerbeste toe met de website, je bedrijf en in alles wat hierbij komt kijken. We hopen dat we onze klanten en de lezers op de achtergrond nog verder aan de hand kunnen nemen om zo samen tot frisse, nieuwe ideen kunnen komen die leiden tot nieuwe online successen!

Meer weten? Lees meer over Strategie, Techniek

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!