Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Is de macht van Google te groot?

Geschreven door , op 1 december 2014, in Strategie, Techniek, Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Google is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste zoekmachine van ons land. Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een product of dienst via de internetreus uit Californi en geven daarmee inzicht in hun gedrag, wensen en behoeften. We geven Google op die manier gigantisch veel informatie en stellen ons kwetsbaar op. Hoe groot is de macht van Google en moet die macht ingeperkt worden? We nemen in dit artikel een kijkje in de ontwikkeling van het bedrijf en de potentile problemen die de macht van Google met zich meebrengt.

Het succes van de zoekmachine

Google is in een dikke zeventien jaar uitgegroeid van een informatica experiment tot een bedrijf van wereldformaat. Deze groei is te danken aan het succes van de zoekmachine van Google. Deze zoekmachine verdrong na een start op de universiteit van Stanford in een paar jaar tijd AltaVista als s werelds populairste zoekmachine. Google wist dit te realiseren door waarde te bieden aan haar gebruikers. Dit werd in eerste instantie gedaan door een rustige beginpagina zonder schreeuwerige advertenties, maar werd later vooral vorm gegeven door het algoritme zo in te richten dat de websites getoond werden die het beste aansluiten op de wensen van de gebruiker. Om deze meest waardevolle websites te vinden, werden een aantal principes gebruikt:

  • Inhoud van de websites die topresultaten behalen is zeer relevant aan de zoekterm
  • Democratie werkt ook op het internet (hoe meer (relevante) links hoe beter)
  • Sneller is beter

Binnen deze principes werd er door de techneuten van Google blijvend gennoveerd. Goed was volgens het beleid van Google niet goed genoeg. Door die constante verbetering gericht op de ervaring van de gebruikers wist Google stormachtig te groeien en is het by-far de populairste zoekmachine in Nederland. In ons land wordt Google gebruikt voor meer dan 90% van de zoekopdrachten, op gepaste afstand gevolgd door Bing (3%). In Amerika zijn de kaarten net wat anders geschud, maar ook daar is Google met afstand de grootste (60%).

Door deze macht op internet kan Google veel inkomsten genereren. De bekendste inkomstenbron van Google is AdWords. Per jaar wordt hier miljarden aan verdiend. Om dit succes te waarborgen wordt er ook hier weer rekening gehouden met de ervaring van de gebruikers:

  • Zoekers krijgen de meest interessante advertenties voorgeschoteld doordat de advertenties met de hoogste kwaliteitsscores als eerste getoond worden
  • Bedrijven bieden tegen andere bedrijven in dezelfde sector om tot een eerlijke prijs van een advertentie te komen

Met deze inkomsten van (onder andere) Google AdWords, zijn veel nieuwe initiatieven gefinancierd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Maps en andere kosteloze diensten van Google. Maar ook buiten het internet om werkt Google aan de bedrijfsvoering. Een klein overzicht van de sectoren waarin Google projecten heeft lopen:

  • Gezondheidszorg
  • Telefonie
  • Educatie

Potentiele problemen

Door de stempel die Google heeft weten te drukken op het internetgebruik van vele mensen, heeft Google beschikking tot ongelooflijk veel informatie. Als we deze kennis in perspectief zetten met de gezondheidsprojecten van Google, dan kun je er niet omheen dat daar veel ethische haken en ogen aan zitten. Neem bijvoorbeeld het project waarbij soft- en hardware gebruikt word om de gezondheid van het lichaam te analyseren. De software van dit project wordt ontwikkeld door Motorola, wat eigendom is van Google.. De Europese Commissie heeft daarom ook aangekondigd dat het de zoekmachine activiteiten wil scheiden van de rest van de activiteiten van de organisatie.

Maar zelfs als we de discutabele projecten van Google buiten beschouwing laten, dan brengt de macht van Google nog potentile problemen met zich mee. Omdat Google zich breed op het internet orinteert, kent het bedrijf onze interesses en overtuigingen. Op basis daarvan kan het de zoekresultaten personaliseren en daarmee waarde bieden aan ons als gebruikers. Er gaan verschillende stemmen op die zeggen dat deze gepersonaliseerde zoekresultaten kunnen zorgen voor een tunnelvisie op verschillende vlakken. Bovendien blijft er voor Google altijd de mogelijkheid om de vergaarde informatie te verkopen aan derden.

Aan de zoekmachine die het gebruik van internet gemakkelijker en efficinter heeft gemaakt hangen dus nogal wat mitsen en maar-en, maar zolang Google haar gebruikers waarde blijft bieden, zullen er weinig mensen die een overstap overwegen.

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie, Techniek

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!