Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Lokale Landingspagina – In 3 simpele stappen! #3

Geschreven door , op 26 mei 2014, in Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Wel eens gehad? Een te gek artikel gevonden via het internet, zojuist je partner over de streep getrokken om mee te gaan in de investering. En op het laatste moment er achter komen dat je het artikel op moet halen in de andere kant van het land? Erg vervelend!

Aangezien het bij dure artikelen niet direct vanzelfsprekend is dat mensen het online bestellen, gaan we er in dit artikel even vanuit dat jij het in dit geval prettiger vindt om eerst te gaan kijken. Veel van de lezers van dit artikel zullen op zoek gaan naar lokale bedrijven, toch? Met een lokale zoekopdracht als gevolg!

Dé perfecte landingspagina

In dit artikel wil ik je graag vertellen hoe je op deze vraag in kan spelen. Het bovenstaande voorbeeld is misschien wat voor de hand liggend en zal niet heel vaak voorkomen. Toch zijn er dagelijks duizenden mensen die op zoek zijn naar een lokale ondernemer. Mensen die iets aan willen schaffen bij het bedrijf om de hoek!

Wist je dat 43% van alle zoekopdrachten via Google een lokaal doel hebben?

Een goede (lokale) landingspagina komt sneller naar boven bij mensen die zoeken vanuit de betreffende plaats en kan topposities op leveren zonder al teveel moeite!

Eigenschappen van een goede landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar de bezoeker binnen komt op de website, zowel via offline- en online marketing worden landingspagina’s ingezet. Het grote voordeel van een goede landingspagina is een hogere conversie en een perfecte overeenkomst met de behoefte van de klant.

Beloof je bijvoorbeeld in een advertentie 50% korting op het tweede artikel? Laat dit dan ook duidelijk op de landingspagina naar voren komen.

Sorry voor de lezers, maar internetters zijn lui! Geloof me, iedere internetter die op zoek is naar een product of dienst heeft geen zin in poes-pas en moeilijk gedoe. Anders pak je het telefoonboek wel! Zeker als je op zoek ben naar een lokaal bedrijf.

Beantwoord daarom duidelijk de vragen die regelmatig bij bezoekers naar boven komen, bewust of onbewust:

  • Wat is dit voor website?
  • Wat kan ik doen op deze website?
  • Kan deze website mij verder helpen?
  • Is deze website te vertrouwen?
  • Kan ik snel vinden waar ik naar op zoek ben?

Dit is overigens niet alleen van toepassing bij lokale landingspagina’s maar deze tips kan je ook gebruiken voor Adwords campagnes, display ads of andere marketing campagnes.

Maak ook duidelijk waar bezoekers verder moeten klikken door middel van een goede, opvallende button. Geef ze overigens niet meer dan n keuze, dit zorgt namelijk voor keuzestress. Het is ook mogelijk n button (keuze) meer op te laten vallen.

Beter vindbaar maken van de landingspagina

Zeker als je je richt op lokale zoektermen zal je al snel vorderingen zien in de vindbaarheid van de website. Je richt je namelijk op erg specifieke zoektermen waardoor je eenvoudiger scoort op lokale zoekopdrachten.

Zoals je misschien wel weet draait Google op goede content, help een klant verder op de juiste manier en dat zal zeker niet onopgemerkt blijven! Iets wat wij ook proberen met dit artikel, dus mocht je ermee geholpen zijn, deel het even op social media door middel van de buttons onderaan de pagina. 😉

In 3 stappen lokaal beter vindbaar

Om te starten raad ik je aan n pagina te ontwikkelen voor de plaats die in jou ogen het belangrijkste kan zijn voor je bedrijf. De plaats moet bijvoorbeeld voldoende inwoners hebben en je bedrijf moet ook goed bereikbaar zijn vanuit deze plaats.

Om je wat te stimuleren om de pagina te ontwikkelen kan je mij (Rick Zuidbroek) bellen voor een gratis review van de pagina. Dan zal ik je in een kort gesprek mijn kritische blik geven op de pagina, dus laat alles maar vallen en ga direct van start! Na dit korte gesprek kan je natuurlijk verder gaan met andere plaatsen die ook belangrijk zijn.

In onderstaande tips ben ik er vanuit gegaan dat je beschikt over een website met een CMS systeem met voldoende opties.

Stap 1, pagina aanmaken

Als je een nieuwe pagina aanmaakt moet je goed letten dat je de plaatsnaam voldoende laat terug komen. Om te starten geef je de pagina een goede titel mee, voorbeeld: Restaurant Gouda. Gebruik de juiste URL structuur: www.website.nl/zoekwoord/plaatsnaam en vul de META data zorgvuldig in.

Stap 2, realiseer goede content

Goede zoekmachine optimalisatie valt of staat met goede content. Zoals je misschien wel weet is gekopieerde content een echte no-go dus gebruik je teksten daarom ook niet voor meerdere plaatsen. Dit wordt een redelijk lastig verhaal als je in tiental plaatsen werkzaam bent, toch raden we je aan om hier voldoende tijd in te investeren, om het je wat makkelijker te maken hebben we wat ideeën voor je opgedaan:

  • Klantervaringen van iemand uit de betreffende plaats;
  • Beschrijf waarom je werkzaam bent in de betreffende plaats;
  • Verdiep je in de stad en maak connectie met de bezoeker;
  • Vertel hoe goed je bereikbaar bent vanuit de plaats, maak dit duidelijk met Google Maps;
  • Wat zijn de producten of diensten die je aanbied;
  • Vermeld de bedrijven die je sponsort uit deze plaats;
  • Maak gebruik van fotos en let hierbij op GEO, ALT en Title tags;
  • Bedenk een actie speciaal voor een bepaalde plaats;

Let bij het schrijven van de pagina ook op de algemene optimalisatie van de pagina. Zorg er voor dat je de zoekterm en plaatsnaam voldoende in de pagina verwerkt maar hou rekening met de leesbaarheid.

Stap 3, creëer relevante waarde

Helemaal super, de pagina is aangemaakt en als het goed is heb je pagina geoptimaliseerd. Nu is het tijd om de pagina voor de bezoeker en Google bereikbaar te maken. Meld de website bijvoorbeeld aan op bedrijvengidsen of vraag de sponsors (waar jij al een link naar geplaatst hebt natuurlijk) ook een link te vermelden.

Maak daarnaast ook gebruik van interne links, vermeld bijvoorbeeld op de homepagina waar je werkzaam bent en vanuit welke plaatsen je goed te bereiken bent.

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie, Strategie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!