De kwaliteitsscore van de Google Adwords is een belangrijk onderdeel van een succesvolle Adwords campagne. Is je kwaliteitsscore namelijk te laag? Dan betaal je meer om hoge posities te behalen op de zoekresultatenpagina van Google. Bij een hoge kwaliteitsscore word je beloond met betere posities en meer vertoningen, de kosten per klik zullen daarnaast ook lager uitvallen waardoor je meer resultaat uit je Adwords campagne kunt halen.
Google hecht veel waarde aan kwaliteit, net als bij zoekmachine optimalisatie zal je ook bij zoekmachine adverteren je altijd moeten richten op kwaliteit voor de bezoeker. De kwaliteit van de zoekmachine is namelijk het belangrijkste onderdeel, als je op Yahoo of Bing beter kunt vinden wat je zoekt, wat zou je dan nog doen bij Google?
De kwaliteitsscore is een indicatie van de relevantie van je advertenties en de zoektermen. Voordat we de kwaliteitsscore kunnen verbeteren is het verstandig te weten waar Google allemaal op let bij het bepalen van de kwaliteitsscore.
Om een hoge kwaliteitsscore te behalen is het verstandig n thema zoekwoorden te gebruiken per advertentiegroep. Specifieke advertenties op specifieke zoektermen verhogen de relevantie van de zoekwoorden en de advertenties. Daarnaast zullen bezoekers op een landingspagina terecht komen die beter past bij de zoekopdracht die uit is gevoerd. Dit heeft direct ook effect op de conversie van de website.
Gebruik je nu als kledingwinkel een advertentiegroep: t-shirts met hierin de zoektermen dames shirts, heren shirts, grote shirts, shirts met print etc.? Dan is het slim om deze advertentie op te splitsen. Kijk met de Adwords Keyword Planner waar op gezocht wordt en maak aparte advertenties per thema. Zo krijg je voor de heren t-shirts een nieuwe advertentiegroep met zoektermen zoals: goedkope heren shirts, heren shirts kopen etc. Op deze manier kunnen de advertentieteksten direct worden geschreven op het zoekwoord wat de advertentierelevantie en de CTR bevorderd.
Nu het account op de juiste manier is ingesteld en er specifieke advertentiegroepen zijn aangemaakt moeten er relevante advertentieteksten worden geschreven die de CTR bevorderen. Op het internet zijn diverse artikelen te vinden over het schrijven van een goede advertentietekst.
Een aantal belangrijke onderdelen zijn:
Zoektermen die slecht presteren hebben een negatieve uitwerking op de gehele campagne. Het is mogelijk om voor de zoektermen met een lage kwaliteitsscore een specifieke advertentiegroep op te zetten om zo extra relevantie te creëren.
Zodra de bezoekers op je advertentie heeft geklikt is hij duidelijk geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Zorg daarom ook dat de advertentietekst aansluit op de informatie die te vinden is op de landingspagina. Beloof je in de advertentie 10% korting op alle herenshirts? Vermeld dit dan prominent op de landingspagina.
Belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen bij het opstellen van een landingspagina zijn:
Google visualiseert dit door middel van de volgende video
Als je de kwaliteitsscore van Adwords wil verbeteren is de CTR een belangrijke factor. De blauwe lijn in de onderstaande afbeelding geeft weer wat de geschatte doorklikratio’s zijn van de betreffende posities. Een goede positie zorgt logischerwijs voor een hogere doorklikratio. Behaal je een nummer 1 positie? Dan is er een hogere CTR vereist voor een goede kwaliteitsscore, dan bijvoorbeeld de vierde positie. Om een hoge CTR te verkrijgen moeten de advertentieteksten sterk geschreven zijn, het is ook slim om advertentie extensies toe te voegen aan de advertenties om meer aandacht op te eisen.
Een goede kwaliteitsscore kan de klikprijs sterk verlagen waardoor er meer uit een beschikbaar marketingbudget gehaald kan worden. Let er wel op dat je de focus niet puur legt op de kwaliteitsscore, uiteindelijk gaat het om de conversies die er op de website plaats vinden. Betaal je niet liever € 1,- voor een bezoeker die overgaat tot conversie dan 50 cent voor een bezoeker die geen actie onderneemt?