Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Internet marketing met hoog rendement

Geschreven door , op 2 maart 2014, in Strategie

Internet marketing

Veel ondernemers worstelen er mee, waar investeer ik nu in? Gooi ik mijn geld in een diepe put die niet te dempen is of zorgt mijn marketingbudget voor een positief rendement in de bedrijfsvoering? Vaak komt deze vraag voor bij ondernemers die wel weten dat ze iets aan internet marketing moeten doen, maar niet precies weten wát. Een logisch gevolg hiervan is dat de ondernemer zelden tot nooit het maximale uit zijn of haar marketingbudget zal halen.

Tweeledig doel van internet marketing

In mijn beleving dient een marketingstrategie (of een campagne bij een kortere horizon) een tweeledig doel te hebben; allereerst dient de website goed vindbaar te zijn en ten tweede is het belangrijk dat de waarde per bezoeker zo hoog mogelijk te zijn zonder er op klantvriendelijkheid op in te leveren.  De doorgewinterde internet marketeer koppelt deze beschrijvingen al snel aan twee definities die in het jargon vaak worden gebruikt: zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie.

Vindbaarheid website

Zoekmachine adverteren

Toch verstaat menig internet marketeer onder de vindbaarheid van je website iets meer dan alleen zoekmachineoptimalisatie, of ‘het hoger komen in Google’. Naast zoekmachine optimalisatie is het adverteren in zoekmachines in mijn ogen ook een goede mogelijkheid om de vindbaarheid te vergroten. Toch is zoekmachine optimalisatie een duurzamere investering met een gezonder rendement. Immers, het adverteren in de zoekmachine kost je als ondernemer geld per klik. Naast het verbreden van de vindbaarheid zal het in de volgende gevallen slim zijn om advertenties in de zoekmachine in te schakelen.

  • Als de website op dit moment geen (relevante) bezoekers trekt en de klant op korte termijn resultaat wil zien of bedrijfseconomisch moet hebben om zijn hoofd boven water te houden.
  • Bij zeer concurrerende zoekwoorden waar het naar verwachting relatief lang gaat duren voor er resultaten worden geboekt met zoekmachineoptimalisatie. Hierbij word het adverteren dus gebruikt als overbruggingsperiode.
  • Bij projecten die een korte looptijd hebben, bijvoorbeeld als een klant slechts tijdelijk een bepaald product aanbiedt.
  • Bij zoektermen met lage zoekvolumes maar met hoge conversie ratio.

Zoekmachine optimalisatie

Zoals ik al zei, zoekmachine optimalisatie is duurzamer van aard en is de gezondste basis voor een marketingbudget met hoge opbrengsten (hoge ROI). Belangrijk in het proces van zoekmachine optimalisatie is het plan van aanpak, waar sta ik nu, waar wil ik komen en welke zoekwoorden zijn hierin het belangrijkst? Van daaruit kun je vervolgens je website gaan optimaliseren door het gebruik van bijvoorbeeld landingspagina’s, blogs en linkbuilding. Vooral het linkbuilden is een vak apart en veel ondernemers tasten hierbij dan ook in het duister. Uiteraard is het mogelijk om dit linkbuilden te leren, maar het is ook mogelijk om deze techniek (of uw gehele internet marketing beleid) uit te besteden. Let er dan wel op dat jij de regie houdt in de keuze omtrent de zoekwoorden, jij bent immers degene die de markt kent en bovendien uiteindelijk brood op de plank nodig hebt!

Waarde per bezoeker – conversie

Zoekmachine optimalisatie is in mijn ogen dus de juiste basis om een hoog rendement op je marketingbudget te genereren, toch kun je per dag 1000 unieke bezoekers naar een website voor wc-brillen trekken, als niemand een wc-bril koopt dan is het zonde van je geïnvesteerde tijd en geld. Daarom moet het doel van je marketingstrategie tweeledig zijn; naast vindbaarheid moet ook de conversie geoptimaliseerd worden. Hierbij is het van belang dat je inderdaad de klant moet verleiden de aankoop te doen, maar moet de klanttevredenheid daar niet onder lijden. Drie punten zijn in dit proces belangrijk:

  1. Duidelijke call-to-action op de website. Dit kan bijvoorbeeld door de winkelwagen duidelijk in beeld te zetten of door ‘nog enkele producten op voorraad’ te vermelden op de verkooppagina.
  2. Overzichtelijke indeling van de pagina’s. Geen wirwar aan teksten en losse eindjes, alles moet functioneel zijn. Dit kan weleens bijten met je zoekmachineoptimalisatie, maar zorg hier voor een juist evenwicht.
  3. Straal vertrouwen uit. Dit kun je doen door de USP’s te tonen en bekende logo’s van je betalingssystemen te tonen, maar kan ook door een helpdesk functie te integreren.

Waar hoger komen in Google vooral een zaak is van het gebruik van de juiste strategie en het hebben van een lange adem, kun je bij conversieoptimalisatie sneller effect zien. Door bijvoorbeeld te testen welke homepage een beter resultaat heeft, kun je gelijk ingrijpen en dus waarde toevoegen aan je website. Dit testen kan bijvoorbeeld door A/B testen op te zetten voor bepaalde pagina’s.

Ik hoop dat je met dit artikel wat verder kunt komen in je zoektocht naar een juiste invulling van je marketingbudget en dat je het belang ziet van zowel vindbaarheid als de waarde per bezoek; zonder bezoekers zet je namelijk niets om, maar met bezoekers die niets kopen schiet je net zo min wat op. Als laatste wil ik nog benadrukken dat het belangrijk is om je vorderingen te meten en bij te houden wat je prestaties zijn, zodat je hier altijd op terug kunt vallen.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!