Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Infographics gebruiken binnen je SEO aanpak

Geschreven door , op 1 september 2015, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Infographics gebruiken binnen je SEO aanpak

Infographics zijn intutief en maken ruwe data gemakkelijk inzichtelijk. Dankzij deze kenmerken zien we infographics tegenwoordig bijna dagelijks voorbij zien schieten in onze tijdlijn op social media en worden ze vaak in blogartikelen gebruikt om de bevindingen van bijvoorbeeld een onderzoek visueel te maken. Het visuele karakter van infographics maakt dat deze (interactieve) afbeeldingen erg goed deelbaar zijn, dit maakt het dus goed mogelijk om infographics te gebruiken om de vindbaarheid van een website te verbeteren.

Deelbare content als onderdeel van je SEO strategie

In eerdere artikelen heb ik het belang van deelbare content al eens uitgelegd. User-generated-content en links naar het artikel dragen immers bij aan de vindbaarheid van je website. Toch weet ik hoe lastig het kan zijn om content te creren die reacties oproept en gedeeld wordt. Vooral tekstuele content blijkt weinig gedeeld te worden op de populaire social media platformen. De reden hiertoe is dat mensen simpelweg de tijd niet nemen om een artikel door te lezen en het vervolgens te delen. Dit wordt al anders bij interessante lijstjes (de top 25 beste…) en bij video’s en infographics wordt deshareability nog eens stevig verbeterd.

Als je een artikel schrijft waarin informatie geboden wordt die zich uitstekend leent om grafisch weer te geven, is het dan ook aan te raden om infographics te gebruiken als vast onderdeel van je artikel. Door het op die manier toe te voegen aan je werkwijze, creer je link-earningen vergaar je op een legitieme manier nieuwe autoriteit voor je website. Het is goed om een link richting de plaatsing van de infographic te delen via social media, wanneer het platform het toelaat adviseren we de infographic ook direct te uploaden zodat deze direct zichtbaar is voor gebruikers. Mocht het social media account van je eigen website nog niet zo ver zijn ontwikkeld, dan kan het slim zijn om de infographic aan te bieden bij een website die genteresseerd is om de infographic te delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een brancheorganisatie. Een dergelijke brancheorganisatie heeft veel aandacht binnen de doelgroep waardoor de kans op delen vergroot wordt. Het uiteindelijke resultaat: een verbeterde vindbaarheid in Google!

Addertje onder het gras

Als er kansen liggen om hoger in Google te komen, dan wordt daar bijna per definitie misbruik van gemaakt. Zo ook bij infographics. Hoofd van Search Spam van Google, Matt Cutts, besteedde daar afgelopen zomer speciale aandacht aan. Cutts merkte (terecht) op dat infographics steeds vaker te onpas gebruikt worden. Binnen een infographic wordt dan een resultaat uit de data gepresenteerd die shockeert of tot de verbeelding spreekt, de infographic wordt vervolgens gedeeld zonder de bijbehorende data te beoordelen, waardoor er een halve waarheid de wereld ingeholpen wordt. Matt Cutts gaf daarom aan dat het in de toekomst niet is uitgesloten dat de waarde van links naar infographics zal gaan afnemen.

Dit addertje onder het gras neemt echter niet weg dat ik het gebruik van infographics afraad. Wel is het goed om van te voren te bedenken welke waarde het biedt aan de bezoeker. Want zoals bij iedere factor die bij Google een rol speelt; als het waarde biedt aan je doelgroep, gebruik het dan!

Direct aan de slag!

Een infographic maken begint vrijwel altijd met het verzamelen (en toetsen) van data. Als je dat hebt gedaan, dan zijn er meerdere manieren om de data te verwerken tot infographic. Als je het budget hebt dan zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een designer aan de slag te laten gaan met de data. Maar ook wanneer je op dit moment geen budget hebt voor een infographic zijn er mogelijkheden. Kosteloos een infographic maken kan bijvoorbeeld op piktochart.com.

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!