Je bent hier waarschijnlijk omdat je nog niet bekend (genoeg) bent met de Meta Pixel, maar wel het gevoel hebt dat je er meer van zou moeten weten. Zoals je net hebt gelezen, klopt dat gevoel. Het belang van de Meta Pixel valt namelijk moeilijk te overschatten. Hoog tijd voor een kennismaking dus!
In dit artikel gaan we in op:
De Meta Pixel is een door Meta gegenereerd stukje code dat je op je website installeert. Dat stukje code kun je zien als een soort brug – of communicatielijn – tussen je website en je Meta advertentiecampagnes. Daardoor ben je veel beter in staat om het effect van je Meta advertenties (Facebook en Instagram) te meten en analyseren.
Dat maakt de Meta Pixel dus duidelijk een belangrijk onderdeel van adverteren op Facebook en Instagram. Vroeger stond hij dan ook bekend als de Facebook Pixel, maar na de overname van Instagram door Facebook en de naamsverandering van het bedrijf naar Meta, heeft ook de beruchte Pixel een nieuwe naam gekregen.
In Meta’s eigen woorden zorgt de Pixel ervoor dat je jouw advertenties op Facebook en Instagram aan de juiste mensen laat zien, meer verkopen genereert en de resultaten meet en analyseert.
Een paar belangrijke dingen die de Pixel mogelijk maakt, zijn bijvoorbeeld:
Zoals gezegd is de Meta Pixel een stuk code dat je op je website moet installeren. Dat is dan ook de eerste stap, voordat je van de voordelen kunt profiteren.
Ga hiervoor om te beginnen naar je Meta Business Suite account. Open de instellingen (het tandwieltje linksonderin) en kies voor bedrijfsinstellingen.
Scroll naar gegevensbronnen en kies daaronder voor pixels.
Je krijgt nu actieve Pixels te zien, of je kunt je eerste aanmaken door op “Toevoegen” te klikken. Geef de Pixel een duidelijke naam en doorloop de stappen van de wizard.
Vervolgens kun je de Pixel publiceren (live zetten), waarna je de code kunt kopiëren om hem op je website te installeren. Je kunt dit natuurlijk aan je websitebouwer overlaten, maar als je al eens met Google Tag Manager hebt gewerkt is dat ook een uitstekende manier om de Pixel op je site in te laden. De meeste populaire website builder softwares ondersteunen elk ook hun eigen mogelijkheden om de Pixel aan je site toe te voegen.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
De Meta Pixel is een soort analysetool – een stukje code – dat je helpt te analyseren hoe effectief je campagnes op Facebook en Instagram zijn door de acties (conversies en aankopen) van bezoekers via die advertenties te meten.
De Meta Pixel is logische volgende stap van de Facebook Pixel: na de overname van Instagram door Facebook en de rebranding van het moederbedrijf tot Meta, was ook de Pixel aan een nieuwe naam toe. Bovendien werkt de Pixel nu ook voor Instagram, als onderdeel van Meta.
Adverteren op Facebook of Instagram kan ook zonder de Meta Pixel, maar dit is niet aan te raden. Je loopt namelijk veel waardevolle inzichten en data mis, waardoor je budgetten niet zo efficiënt besteedt als zou kunnen. Bovendien mis je de mogelijkheid tot remarketing.