De LinkedIn Insight Tag is dus wat de Meta Pixel is voor Facebook en Instagram (de Tag wordt niet voor niets ook vaak LinkedIn Pixel genoemd). Hieronder lees je alles wat je over deze tag of pixel moet weten. Wat het is, wat het doet en wat jij ermee kunt.
In dit artikel gaan we in op:
De LinkedIn Insight Tag is een stukje (JavaScript) code om op je website te installeren. Dat stukje code zorgt dan als het ware voor de communicatie tussen jouw website en LinkedIn. Daardoor maakt de Insight Tag het mogelijk om conversies (aankopen en inschrijvingen etc.) te koppelen aan gebruikers die via LinkedIn met je site in aanraking kwamen.
Belangrijk om op te merken is dat het hier niet gaat om third party cookies, omdat de code rechtstreeks door LinkedIn wordt geleverd. De Insight Tag is simpelweg bedoeld om campagnedata te koppelen aan LinkedIn gebruikers informatie. Bovendien geeft LinkedIn zelf aan dat er bewust rekening mee is gehouden de code zo licht mogelijk te houden, zodat deze weinig tot geen effect heeft op website prestaties.
We trokken al de vergelijking tussen de Insight Tag van LinkedIn en de Pixel van Meta. Net als die Pixel creëert de Insight Tag code een cookie in de browser van iedere gebruiker die op een LinkedIn advertentie klikt en daarmee op je website terechtkomt. Dat maakt het mogelijk om verdere acties van deze bezoeker op je site te volgen, een eventuele conversie aan de juiste advertentie toe te wijzen en zelfs informatie van de LinkedIn gebruiker in te zetten voor verdere opvolging.
De Tag zorgt er dus simpelweg voor dat gebruikers van LinkedIn en hun acties op jouw website met elkaar verbonden kunnen worden. Dat klinkt simpel, maar betekent een grote impact voor (de effectiviteit van) jouw marketingcampagnes op LinkedIn.
Een van de grote voordelen van online marketing, is dat alles wat je doet meetbaar en volgbaar is. Veel meer dan bij campagnes op radio en televisie kun je van iedere uiting volgen wat de opbrengsten zijn.
Bij LinkedIn advertenties is dat niet anders, en het is misschien nog wel belangrijker dan bij andere kanalen. Adverteren op LinkedIn is namelijk vaak duurder dan op andere sociale media kanalen. Dat heeft te maken met de specifieke en professionele doelgroep die je kunt bereiken.
Data is de sleutel tot succesvolle marketing. Wanneer je op een relatief kostbaar platform als LinkedIn adverteert, geldt dat meer dan ooit. Daarom is het belangrijk om de LinkedIn Insight Tag te gebruiken om zoveel mogelijk inzichten te verzamelen, zoals:
Kortom: de LinkedIn Insight Tag is een essentieel stuk gereedschap voor maximale controle over je LinkedIn campagnes. Ben je klaar om te ontdekken hoe je hem op je website krijgt? Hieronder doorlopen we de belangrijkste stappen.
Als het goed is heb je inmiddels een beeld van de waarde van de LinkedIn Insight Tag. Hoog tijd dus om te bespreken hoe ook jij hem op je website kunt installeren.
Log allereerst in op LinkedIn Campagnebeheer. Dat kan door rechtstreeks te navigeren of door vanaf je persoonlijke of bedrijfsaccount naar “Adverteren” in de rechterbovenhoek te navigeren.
Wanneer je meerdere advertentieaccounts beheert, selecteer je vervolgens het account waarvoor je de Insight Tag wilt koppelen. Vervolgens navigeer je in het linkermenu naar het kopje “Analyseren” en klik je op “Insight Tag”.
Wanneer je nog geen Insight Tag hebt geïnstalleerd voor dit account, krijg je nu de verschillende opties te zien om dat te regelen. Het gebruiken van een tag manager is de beste keuze wanneer je er een actief hebt (Google Tag Manager is de meest voor de hand liggende optie).
Werk je met een websitebouwer, dan krijg je de handige optie om de Insight Tag door te sturen. Daarmee ontvangt je website beheerder de code die moet worden geïnstalleerd, zodat hij of zij die voor jou kan implementeren. Handig wanneer je bouwer bijvoorbeeld geen toegang heeft tot je advertentieaccounts en anders dus niet bij de Insight Tag kan komen.
Tot slot kun je ervoor kiezen om de code zelf te installeren. Dit is alleen aan te raden wanneer je hier voldoende ervaring mee hebt. In een website builder als WordPress zit vaak een optie (afhankelijk van de gekozen template en plug-ins) om het je wat gemakkelijker te maken. Wanneer je voor deze optie kiest kun je in het volgende scherm de code kopiëren.
Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om de code op iedere pagina op je website te installeren; simpelweg op één pagina plakken is dus niet voldoende om je complete site te kunnen volgen. LinkedIn raadt zelf aan om de code net voor de afsluitende <body> tag in de footer te plaatsen, zodat hij automatisch op iedere pagina wordt ingeladen.
Na de installatie zou je op het Insight Tag tabblad in je Campagnebeheer moeten kunnen zien of de installatie geslaagd is. Succes!
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
LinkedIn Insight Tag is een stukje code dat zorgt voor communicatie tussen je website en Linkedin. Door die code wordt het mogelijk om mensen die via een LinkedIn campagne op je site terechtkomen te volgen en hun conversies en acties aan de juiste LinkedIn gebruiker te koppelen.
Met een LinkedIn pixel wordt de LinkedIn Insight Tag genoemd. Het is een stukje code dat lijkt op de Meta Pixel. Je plaatst de pixel of tag op je website. Iedere keer dat iemand vanaf LinkedIn jouw website bezoekt, wordt er een cookie in de browser van die persoon geplaatst, waardoor de acties van die gebruiker kunnen worden teruggevoerd naar de actie op LinkedIn.
Adverteren op LinkedIn kan heel erg effectief zijn, omdat je een professionele en behoorlijk specialistische doelgroep kunt bereiken. Daardoor is adverteren op LinkedIn echter ook een stukje duurder dan op andere social media platformen. Daarom is een goede dataverzameling belangrijk om adverteren op LinkedIn actief te kunnen maken.