Overweeg jij ook om Hootsuite in te zetten, of ben je op zoek naar manieren om er meer uit te halen? Dan is deze introductie tot Hootsuite er voor jou.
In dit artikel gaan we in op:
Hootsuite is een social media management platform. Dankzij Hootsuite kun je vanaf één plek je Facebook, Twitter, YouTube, Tiktok, Instagram, Pinterest en LinkedIn accounts managen. Je kunt posts inplannen zodat ze op het juiste moment online gaan en het overzicht houden van wat je posts aan interactie opleveren.
Daarmee is Hootsuite dus een handige tool voor bedrijven die op meerdere social media platformen actief zijn en een plek willen om in één oogopslag te zien wat de prestaties zijn. Daarnaast is het een manier om je contentkalender te managen en posts voor langere tijd vooruit klaar te zetten, zodat je zeker weet dat je geen postmoment meer mist.
Door Hootsuite te gebruiken voor je social media management, schep je overzicht in de verschillende kanalen die je beheert. In plaats van verschillende losse accounts bij te moeten houden, manage je voortaan alles vanuit één locatie.
Dit helpt je om sneller in te spelen op een reactie, vraag of interessant bericht op één van je kanalen. Bovendien zie je beter welke kanalen en content het beste werken en kun je binnen Hootsuite je content kalender bijhouden, zodat je geen belangrijke posts of feestdagen meer vergeet. Niet voor niets zijn de meeste Hootsuite reviews lovend over de bruikbaarheid en omvattendheid van het platform.
De belangrijkste reden om niet voor Hootsuite te kiezen, is waarschijnlijk hoe uitgebreid het platform is. Dat maakt het namelijk ook behoorlijk prijzig. Voor kleine bedrijven, die misschien één of twee social media platformen gebruiken, zijn er dan voordeliger keuzes te vinden.
Zoals voor vrijwel elke tool geldt, zijn er natuurlijk de nodige concurrenten die min of meer dezelfde dienst bieden. Dit zijn enkele van de bekendste Hootsuite alternatieven, die de moeite waard kunnen zijn om in je onderzoek en overwegingen mee te nemen:
Heb je gekozen voor Hootsuite als jouw social media management tool, dan zijn hier een aantal tips om daar meer uit te kunnen halen.
We gingen er hierboven al op in dat Hootsuite zich met name richt op wat grotere bedrijven. De kans is dan ook groot dat je meerdere mensen hebt die zich met social media bezighouden binnen je bedrijf.
Daarvoor heeft Hootsuite een feature waarmee leden van een team de content kunnen bekijken en aanpassen wanneer nodig. Voordat een post online gaat, kun je hiermee mensen aanwijzen om de content te dubbel-checken en waar nodig hun input te leveren.
Op die manier helpt Hootsuite je om van het social media beheer echt een bedrijfs effort te maken en breng je nog beter het hele bedrijfs-DNA naar buiten.
Dit is ideaal wanneer je elke week op hetzelfde moment een vaste rubriek of vast type content wilt publiceren. Je hoeft de post niet elke keer vanaf niets te maken, maar kunt in de contentkalender eenvoudigweg de vorige post als draft dupliceren naar de nieuwe datum en hem vervolgens aanpassen.
Hootsuite heeft een auto scheduler functie waarmee automatisch wordt geprobeerd op de beste tijden te posten. Specialisten zijn het er niet over eens of zo’n perfecte tijd om te posten wel echt bestaat, maar dankzij deze functie hoef jij er je hoofd in ieder geval niet meer over te breken.
Het idee is dat je posts plaatst op het moment dat mensen actief zijn en je de grootste kans hebt op snelle interactie. Hoewel dit bij sommige social media algoritmes inderdaad invloed kan hebben, komen veel gebruikers posts toch pas later (soms zelfs dagen later) tegen in hun feed. Niet zo gek dus dat er onenigheid is over de vraag of het perfecte postmoment bestaat.
Hootsuite kan URL’s in je posts automatisch verkorten, zodat ze niet rommelig overkomen en geen kostbare tekens in je Tweets in beslag nemen.
Tot slot is er een uitgebreide mediabibliotheek met duizenden foto’s, die je kunt aanpassen naar de juiste dimensies voor het social media kanaal waar je op wilt publiceren. Zo zit je nooit meer om geschikt beeld verlegen.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Met Hootsuite kun je allereerst al je social media kanalen op één plek managen. Daarnaast kun je posts vooraf inplannen, zodat ze precies op het juiste moment online gaan. Je kunt met meerdere mensen samenwerken en volgen wat er op je kanalen en die van je concurrenten gebeurt.
Hootsuite is gratis te gebruiken voor 30 dagen, waarin je alle verschillende abonnementen kunt kiezen. Na die periode is Hootsuite niet langer gratis en moet je een abonnement afsluiten, startend bij €99,- per maand.
Wat Hootsuite kost is afhankelijk van de behoeften die je hebt, zoals het aantal gebruikers dat moet kunnen inloggen en het aantal social media accounts dat je wilt koppelen. Het goedkoopste abonnement kost €99,- per maand en het duurste €762,-