Was, want Falcon is tegenwoordig onderdeel van Brandwatch. Ben jij benieuwd wat deze voor veelzijdige tool heeft opgeleverd? We zetten het hieronder voor je uiteen. 

In dit artikel gaan we in op: 

  • Wat was Falcon? 
  • Waarom zijn Brandwatch en Falcon samengegaan? 
  • Hoeveel kun je nu met deze tool?  

Wat was Falcon?

Falcon – ook wel bekend als Falcon.io – was een tool voor social media management. Het had verschillende gereedschappen om het complete beheer van een social media strategie te kunnen omvatten. 

Zo ondersteunde Falcon bij:  

  • Posts plaatsen en inplannen 
  • Engagement volgen en beheren 
  • Benchmarking opstellen binnen je branche 
  • Advertentie prestaties bijhouden 
  • Doelgroep analyse 

Vooral op dat laatste punt zit de overlap met Brandwatch, waardoor beide platformen hebben besloten de handen ineen te slaan en samen verder te gaan.  

Wat is Brandwatch dan? 

Brandwatch is een platform dat zich heeft gespecialiseerd in consumer intelligence: oftewel, data en inzichten over je klanten en doelgroep. Dit gaat verder dan het gewone overzicht van je ideale doelgroep. Consumer intelligence helpt je om te begrijpen wat jouw klanten bezighoudt en wat er speelt in jouw niche. 

Met Brandwatch kun je alle posts verzamelen die relevant zijn voor jou en je bedrijf, en die vervolgens segmenteren en analyseren. Door de krachtige, ingebouwde AI kun je op deze manier honderden, duizenden of zelfs miljoenen posts analyseren naar waardevolle inzichten van wat wel of niet werkt bij jouw doelgroep. 

Waarom zijn Brandwatch en Falcon.io samen verder gegaan?

De focus van Brandwatch en Falcon.io vullen elkaar perfect aan. Daarom is het logisch dat de management tools van Falcon.io een waardevolle aanvulling waren op de service die Brandwatch al te bieden had. 

Het is dan ook absoluut niet gek dat ze hebben besloten hun krachten te bundelen. Hierdoor is Brandwatch nu een zeer complete tool voor het aansturen van iedere social media campagne: van een uitgebreide en diepgravende analyse van doelgroepen tot aan het managen, analyseren en optimaliseren van je eigen social media uitingen.  

Wat kun je nu met Brandwatch en Falcon?

Goed, je hebt nu een aardig beeld van wat Falcon en Brandwatch bij elkaar bracht. Maar wat kun je na die fusie nu concreet met deze tool? We zetten wat toffe functies voor je op een rijtje. 

Het platform bestaat nu uit twee suites waar de belangrijkste functionaliteiten in onder zijn gebracht.  

Social media monitoring (Consumer Intelligence Suite)  

De kern van Brandwatch blijft natuurlijk behouden. Er gebeurt zoveel op social media dat het ondoenlijk is om alles te volgen en analyseren wat voor jouw business van belang is. Gelukkig is er artificial intelligence die dat voor je kan doen.  

Hierboven bespraken we al de belangrijkste features zoals die van oudsher in Brandwatch te vinden waren. Dat waren:  

  • Search. Het zoeken en verzamelen van posts op social media die relevant zijn voor jouw business, tussen de vele miljoenen stukjes content die daar te vinden zijn. 
  • Segment. Het segmenteren van al die content in groepen, zoals feedback, kritiek, meningen of enthousiasme. 
  • Analyze. Via AI orde en waardevolle inzichten vinden in die gigantische verzameling van informatie.  
  • Act. Gevonden inzichten omzetten in rapporten en alerts, zodat je direct op de hoogte bent wanneer er iets belangrijks gebeurt en de verzamelde informatie op een toegankelijke manier binnen je organisatie kunt delen.  

Social media planning en management (Social Media Management Suite) 

Die waardevolle inzichten zet je aan het werk door ze te vertalen naar posts en de interactie op te zoeken met je doelgroep. Organisaties vinden waardevolle tools in de Social Media Management Suite, zoals:  

  • Samenwerken. Werk met verschillende mensen uit je team samen aan het succesvol maken van jullie social media strategie, door te werken met verschillende gebruikersrollen en een overzichtelijke kalender. Op die manier weet iedereen waar hij aan toe is en wat er van haar verwacht wordt. 
  • Social inbox. Koppel je verschillende social media platformen en beheer in één slimme inbox al je interacties. Op die manier mis je nooit meer een opmerking, vraag of ander contactmoment dat vraagt om jouw reactie.  
  • Social insights. Krijg waardevolle inzichten, zoals benchmarks voor je industrie en overzichtelijke rapportages van de historische prestaties van je posts. Ook kun je eenvoudig volgen wat er over jouw merk gezegd wordt, door een alert dat je direct op de hoogte stelt wanneer je merknaam verschijnt in een post.  

Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Falcon en Brandwatch

Is Brandwatch eigenaar van Falcon.io?

Falcon.io is tegenwoordig een onderdeel van Brandwatch. Beide bedrijven zijn gefuseerd en samen verdergegaan onder de naam Brandwatch. Daarmee is Falcon.io dus in handen gekomen van Brandwatch en zijn beide platformen samengevoegd.

Falcon.io wordt – tegenwoordig als onderdeel van Brandwatch – gebruikt voor social media management. Dat houdt in dat er posts worden ingepland en dat het wordt gebruikt om te analyseren wat er met die posts gebeurt (interacties door gebruikers, bijvoorbeeld). 

Falcon.io is niet gratis te gebruiken. Als onderdeel van Brandwatch is het tegenwoordig alleen nog te gebruiken voor klanten van Brandwatch. Gebruikers die al klant waren van Falcon.io kunnen nog wel gewoon via hun oude dashboard inloggen.  

Meer weten over Falcon en Brandwatch?
Falcon en Brandwatch Falcon en Brandwatch