In online marketing kun je niet zonder goede data, om ervoor te zorgen dat je jouw tijd en marketingbudgetten op de juiste manier besteedt. Tegelijkertijd wordt het steeds moeilijker om die data te verzamelen. Kennis van de verschillende methodes voor online meting is daarom essentieel.
In dit artikel gaan we in op:
De Facebook Conversion API is een tracking methode die niet gebaseerd is op cookies. Daarmee is het een krachtige aanvulling op de Meta Pixel, in een tijd dat het gebruik van cookies steeds verder beperkt wordt. Het is dus een manier om completer inzicht te krijgen in de prestaties van je Facebook ads, zodat je gerichter kunt optimaliseren.
Hoe zit dat precies? Om dat beter te begrijpen is het goed om het verschil in tracking methode te begrijpen:
Belangrijk om te beseffen is dat Facebook Conversion API en de Meta Pixel samenwerken; de een is geen alternatief voor de ander. Je analyses worden hiermee completer en waardevoller, omdat je data verzameld die verloren zouden gaan wanneer je alleen Meta Pixel zou gebruiken.
Facebook legt op de eigen website uit dat de Conversion API is ontworpen om een verbinding te leggen tussen je Meta targeting en marketing gegevens vanaf je eigen server. Met andere woorden: de API zorgt voor een communicatie tussen het Meta advertentieplatform en gegevens vanuit je eigen systemen, zoals je website en een CRM-systeem.
Daardoor kun je verschillende soorten conversies tracken dankzij deze API:
Met name door het koppelen van de data uit je CRM, krijg je met de Facebook Conversion API een completer inzicht dan met de Meta Pixel alleen mogelijk was geweest. Je krijgt immers ook inzicht in welke leads – afkomstig van welke campagne – uiteindelijk het vaakst tot een akkoord leiden.
Misschien ontdek je hierdoor dat een campagne die goed converteert alleen relatief slechte leads oplevert, omdat verhoudingsgewijs weinig mensen uiteindelijk echt klant worden. Je kunt dan tot de conclusie komen dat het aanbod voor deze advertentiedoelgroep niet passend genoeg is, of dat het simpelweg geen interessante doelgroep is om je budgetten aan te besteden.
Een goede manier om nog wat meer inzicht te krijgen in wat deze API te bieden heeft, is een overzicht van waar het in de praktijk voor gebruikt wordt. Laat je inspireren over hoe jij deze tool voor je kunt laten werken, dan lees je eronder hoe implementatie werkt.
Hoe beter je tracking, hoe beter je online advertentiecampagnes zullen werken. Voor tactieken als retargeting (geïnteresseerde mensen opnieuw benaderen) is het essentieel om goed te kunnen volgen welke mensen je site bezoeken en welke pagina’s ze daarbij bekijken.
Dankzij de API kun je betere custom doelgroepen maken, waardoor je jouw advertenties nog beter kunt laten aansluiten op wat je doelgroep specifiek zoekt. En zoals we hierboven al beschreven, kunnen de inzichten die je verzamelt je ook duidelijk maken dat een bepaalde doelgroep überhaupt het targeten niet waard is.
Dat brengt ons bij het volgende punt: het verbeteren van de attributie in de conversie van je campagne. Bij attributie draait het erom dat een uiteindelijke conversie kan worden gekoppeld (geattribueerd, oftewel toegewezen) aan een bepaalde campagne of een specifieke advertentie.
Door de steeds verdere beperkingen in het gebruik van cookies, is de Meta Pixel steeds slechter in staat om deze attributie te verzorgen. De Facebook Conversion API helpt je die hiaten op te vullen, zodat je attributie in orde blijft. Zo voorkom je dat je campagnes onterecht deactiveert terwijl ze veel waarde toevoegen en ontdek je eerder kansen om je budgetten te optimaliseren.
Uiteindelijk draait het bij het verzamelen van data en inzichten van je online marketingcampagnes natuurlijk maar om één ding: het verlagen van de advertentiekosten in diezelfde campagnes.
Het gaat hier dan met name om de kosten per conversie: door de verzamelde inzichten kun je ervoor zorgen dat je advertentiebudget daar wordt ingezet waar dat het meeste effect heeft. Bovendien help je het Facebook algoritme om beter de meer gekwalificeerde leads te bereiken, waardoor de kosten per conversie nog verder dalen.
Het gebruik van de Facebook Conversion API biedt dus volop voordelen, ook wanneer je al gebruik maakt van de Meta Pixel. Hoe stel je het in en profiteer ook jij van die voordelen?
Gelukkig is – met Google Tag Manager -de Conversion API net zo eenvoudig te implementeren als de Meta Pixel.
Log om te beginnen in op je Meta Business Suite account. Via “Alle tools” in het linker menu navigeer je nu naar “Gebeurtenisbeheer” (of navigeer hier rechtstreeks naartoe wanneer je Gebeurtenisbeheer al vaker gebruikt).
Je krijgt vervolgens een scherm te zien met een blauwe knop die je gegevens laat koppelen.
Om specifiek te koppelen met Google Tag Manager, navigeer je in het linkermenu echter naar “Partner integraties” en kies je bovenaan het overzicht voor “Google Tag Manager”. Je krijgt dan een soort dashboard om de communicatie tussen beiden te regelen, met rechtsboven een knop waarlangs je de implementatie met Tag Manager kunt regelen via een overzichtelijke wizard.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
De Facebook Conversions API is een aanvulling op de Meta Pixel. Waar de Pixel gedrag en conversies tracket via de browser van de gebruiker, doet de API dit via de eigen server van de website. Daardoor wordt het niet gelimiteerd door steeds strengere beperkingen omtrent cookies.
Een Conversion API op Facebook creëer je via Gebeurtenisbeheer, waar je verschillende mogelijkheden krijgt om dit beheer te koppelen. Op die manier kun je configureren welke data en inzichten jouw Conversion API moet verzamelen.
Om volledige inzichten te verzamelen, heb je de Facebook Conversion API nodig. Met alleen de Meta Pixel krijg je namelijk steeds minder inzichten dankzij browsers die automatisch cookies blokkeren, of doordat je geen koppeling maakt met offline conversies in je CRM.