Bij veel ondernemers zorgt het voor heel wat frustratie. Hoe kan het toch dat jouw website altijd pas op pagina 3 van Google te vinden is, terwijl jij wél de producten verkoopt waarnaar een Googlegebruiker zoekt? Waarom lukt het jouw concurrenten wel om in die top 3-zoekresultaten te shinen, terwijl zij min of meer hetzelfde product-/dienstenaanbod hebben? Het antwoord is heel simpel: waarschijnlijk hebben die concurrenten een SEO-specialist in dienst. Iemand die het algoritme van Google begrijpt én deze weet te beïnvloeden.

Meer weten over deze tak van sport? In dit artikel ontdek je:

Wat doet een SEO-specialist precies?

Het beïnvloeden van het algoritme van Google dus. Daar houdt een SEO-specialist zich in de basis mee bezig. Een SEO-specialist zorgt ervoor dat een website een gebruiksvriendelijke en heldere structuur heeft en dat hij is voorzien van waardevolle content en de juiste technieken. Dit alles met als doel: de website in kwestie – bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan deze website/organisatie – zo hoog mogelijk laten verschijnen in de zoekresultaten van Google.

Concreet wordt het takenpakket van een SEO-specialist onderverdeeld in 3 pijlers: techniek, content en autoriteit.

1. Techniek

Eén van de aspecten waarnaar Google kijkt bij het bepalen van de ranking: websitetechniek. Is je website snel en gebruiksvriendelijk, dan kan dat je een hogere plek in de zoekresultaten opleveren dan als er van alles schort aan je websitetechniek. Google ziet het namelijk als haar missie om gebruikers het beste resultaat te bieden.

Een SEO-specialist houdt zich daarom bezig met het optimaliseren van de techniek van een website. Hij/zij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de laadtijd zo kort mogelijk is, dat er geen error-pagina’s zijn en dat de website een heldere structuur heeft waarbij je gemakkelijk kunt doorklikken.

2. Content

Het tweede aspect dat een belangrijke rol speelt bij een website hoger laten ranken in Google: content. De tekst op je website moet van hoge kwaliteit zijn, het moet de juiste zoektermen bevatten, de interne linkstructuur moet kloppen en het belangrijkste: de content moet relevant zijn en aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker. Google wil haar gebruikers een zoekresultaat bieden waarmee zij écht geholpen zijn. Is jouw content dus relevant en biedt het precies die informatie waarnaar een gebruiker op zoek is, dan word je beloond met een hogere plek in de ranking.

Op contentgebied werkt een SEO-specialist vaak nauw samen met een copywriter of contentspecialist. Een SEO-specialist doet zoekwoordenonderzoeken en stelt passende contentstrategieën op. De copywriter of contentspecialist schrijft vervolgens een steengoede tekst die goed leesbaar is voor de eindgebruiker én die aan alle SEO-richtlijnen voldoet.

3. Autoriteit

De laatste SEO-pijler waarmee een SEO-specialist zich bezighoudt: autoriteit. Autoriteit is een soort indicatie voor Google om te bepalen hoe betrouwbaar je website is. Hoe hoger de autoriteit van een website is, hoe betrouwbaarder Google je vindt en hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten.

Een SEO-specialist probeert de autoriteit van een website dus continu te verhogen. De meest gebruikte methode hiervoor is linkbuilding. Dit houdt in dat je verwijzingen/links vanaf andere websites naar jouw website probeert te realiseren. Die externe links, ook wel backlinks genoemd, zorgen ervoor dat jouw website waardevol en betrouwbaar is in de ogen van Google. Hierbij geldt dat een backlink vanaf een toonaangevende website in jouw branche een hogere autoriteit oplevert dan een backlink vanaf een pagina van lage kwaliteit.

Wat is de toegevoegde waarde van een SEO-specialist?

Allemaal heel leuk en aardig, bovenaan in de zoekresultaten van Google komen te staan. Maar wat levert die mooie toppositie je uiteindelijk op?

Uit onderzoek bleek dat 9 van de 10 Googlegebruikers niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten. 75 procent van de gebruikers blijft steken bij de top 5-resultaten en 40 procent klikt op het zoekresultaat dat helemaal bovenaan staat.

Dit vertelt ons: een plek bemachtigen bovenaan in de zoekresultaten van Google zorgt voor flink meer klikken naar je website. En heb je meer websitebezoekers, dan levert dat je natuurlijk uiteindelijk ook meer conversies en omzet op.

Welke competenties heeft een SEO-specialist?

Een SEO-specialist heeft natuurlijk kennis van het algoritme van Google en hoe je die kunt beïnvloeden. Daarnaast moet een SEO-specialist:

  • Analytisch kunnen denken. Je moet data en resultaten kunnen analyseren en hier conclusies uit kunnen trekken.
  • Commercieel inzicht hebben. Je moet snappen welke acties zorgen voor maximale bedrijfsgroei.
  • Een teamspeler zijn. Je werkt vaak samen met andere (online) marketeers. Om het beste resultaat neer te zetten moet je de werkzaamheden nauw op elkaar afstemmen.
  • Flexibel zijn. Je moet snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Het onlinemarketinglandschap ontwikkelt zich snel.
  • Leergierig zijn. Omdat het onlinemarketinglandschap én Googles algoritme zich snel ontwikkelen, moet een SEO-specialist zijn kennis altijd up-to-date willen houden.

Wat is het verschil tussen een SEO- en een SEA-specialist?

Hoewel de twee termen maar één letter van elkaar verschillen, zit er wel degelijk een groot verschil in betekenis. Waar een SEO-specialist een website hoger laat ranken in de organische (gratis) zoekresultaten van Google, houdt een SEA-specialist zich bezig met adverteren op Google.

Een SEO-specialist betaalt niet aan Google; hij of zij optimaliseert een website om zo Googles algoritme te beïnvloeden. Een SEA-specialist daarentegen, zorgt er met betaalde advertenties voor dat een website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Telkens als iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een bepaald bedrag aan Google.

Waar werkt een SEO-specialist?

Iedere organisatie die online actief is en er baat bij heeft om meer websitebezoekers te genereren, kan een SEO-specialist in dienst hebben. Of dit nu bij een online webshop is, bij een restaurantketen of bijvoorbeeld bij een tandarts of fysiotherapeut. Hoe meer websitebezoekers je hebt, hoe groter de kans is op extra conversies, klanten en omzet.

Als SEO-specialist kun je ook als zzp’er aan het werk gaan en je laten inhuren door diverse bedrijven die hun website hoger willen laten ranken in Google. Óf je kunt werken bij een zoekmachineoptimalisatie- of onlinemarketingbureau. Zo’n bureau pakt de zoekmachineoptimalisatie op voor allerlei verschillende bedrijven/opdrachtgevers. Als SEO-specialist optimaliseer je dan dus meer dan één website.

Wat verdient een SEO-specialist?

Wat je als SEO-specialist precies verdient, dat hangt – net als bij andere banen – af van je kennis, ervaring en het bedrijf waar je werkt. Het startsalaris ligt doorgaans tussen de € 2.300 en € 3.000 per maand. Dit gemiddelde maandsalaris stijgt naarmate je meer kennis en ervaring hebt opgedaan. Bij DoubleSmart verdient een medior SEO-specialist maandelijks tussen de € 2.500 en € 3.500 en onze senior SEO-specialisten verdienen minimaal € 3.250 per maand.

Hoe word je een SEO-specialist?

Een specifieke opleiding voor SEO-specialist bestaat er niet. Veel SEO-specialisten hebben een opleiding gevolgd in de richting van commerciële economie, (online) marketing en/of communicatie. Hier word je niet opgeleid tot volwaardige SEO-specialist, maar je leert wél de basisprincipes van SEO.

Heb je de basisprincipes van SEO onder de knie, dan kun je cursussen en trainingen volgen om je te specialiseren. En/of je kunt stage gaan lopen of een traineeship gaan doen bij een onlinemarketingbureau. Hier leer je de fijne kneepjes van het vak. Genoeg opties!

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je! Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer vragen over een SEO-specialist?

Veelgestelde vragen

Wat doet een SEO-specialist?

Een SEO-specialist is iemand die zich bezighoudt met optimalisaties op een website, met als doel die website – bij specifieke relevante zoekopdrachten – hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google.

Een SEO-specialist onderzoekt bijvoorbeeld op welke relevante zoektermen veel wordt gezocht op Google, hij/zij maakt contentstrategieën en hij/zij brieft copywriters voor het schrijven van goede, relevante content. Daarnaast zorgt een SEO-specialist ervoor dat de websitetechniek op orde is, dat de website een heldere, gebruiksvriendelijke structuur heeft én dat de website kwalitatieve links/verwijzingen vanaf andere websites heeft.

Hoe hoger je staat in de zoekresultaten van Google, hoe groter de kans dat iemand op jouw website klikt. En hoe meer websitebezoekers je hebt, hoe meer conversies, klanten en omzet je binnenhaalt.

Als bedrijf goed vindbaar zijn online is tegenwoordig – in het digitale tijdperk – belangrijker dan ooit. Een SEO-specialist weet precies wat daarvoor nodig is. Investeren in een SEO-specialist levert je dus een betere zichtbaarheid op bij je doelgroep en dat is gunstig voor de groei van je bedrijf.

Hoeveel je betaalt voor het inhuren van een SEO-specialist, dat is afhankelijk van meerdere factoren. Denk aan het uurtarief van de SEO-specialist in kwestie en aan hoeveel SEO-uren je afneemt per maand.

Goed om te onthouden is wel: het inhuren van een SEO-specialist is een investering, geen kostenplaatje. Met een goede SEO-specialist verdien je jouw geïnvesteerde kosten immers dubbel en dwars terug.

Wat doet een SEO-specialist? Wat doet een SEO-specialist?