In dit artikel gaan we in op:
De conversie piramide – of conversie optimalisatie piramide – is een conversie optimalisatie model dat helpt om prioriteiten te stellen bij de verbetering van een website. Het model deelt verschillende aspecten van een website onder in een oplopende piramide, waarbij het idee is dat eerst het fundament moet kloppen, voordat de laag daarboven in beeld komt.
Kijk je naar het model, dan zie je al vrij snel de logica. Functionaliteit ligt aan de basis van de piramide, wat betekent dat functionaliteit in orde moet zijn voordat de andere aspecten überhaupt een probleem kunnen worden. Wanneer een website niet laadt, onbeveiligd is of ronduit slecht werkt, zal een gebruiker ook nooit de daarboven liggende niveaus bereiken.
Het bovenstaande maakte het ook logisch dat de conversie piramide zo’n populair model is geworden binnen de conversie optimalisatie. Het helpt je namelijk om het laaghangende fruit te vinden en de grootste problemen het eerst aan te pakken.
Een website die functioneel niet in orde is zal nooit goed converteren, hoe goed de bovenliggende niveaus ook geoptimaliseerd zijn.
De logica van dit model heeft een sterke psychologische basis, wat een extra verklaring is dat het model zo goed werkt en zo populair is. Het is namelijk gebaseerd op de wereldberoemde piramide van Maslow, die rangschikt wat de belangrijkste behoeften van mensen zijn. Van onder naar boven zijn dat:
Het idee hierachter is hetzelfde als bij de conversie optimalisatie piramide. Iemand die omkomt van honger of dorst, zal zich ook geen zorgen maken om erkenning of zelfontplooiing, maar naarmate die basisbehoeften vervuld zijn worden ook de bovenliggende niveaus belangrijker.
Laten we de verschillende onderdelen van de conversie piramide eens verder uitwerken. Wat betekenen de verschillende niveaus van de piramide en hoe bouw je jouw conversie optimalisatie aanpak ermee op?
Functionaliteit is de basis van de piramide. Hier gaat het om zaken als:
Op dit niveau gaat het er dus om dat je controleert of je website überhaupt goed bereikbaar is. Als je site te traag laadt of überhaupt niet goed werkt (denk aan doodlopende pagina’s), dan zijn alle optimalisatie inspanningen die niet daarop focussen verloren moeite.
Daarna is het belangrijk dat alle content op je website goed toegankelijk en leesbaar is voor al je gebruikers. Hier gaat het erom dat mensen eenvoudig over je site kunnen navigeren, maar ook dat teksten goed leesbaar zijn door een juiste combinatie van lettertypes en kleuren.
Als onderdeel van dit niveau in de piramide is het belangrijk om te checken of je website er op verschillende apparaten goed en bruikbaar uitziet. Ook moet je er rekening mee houden dat niet iedereen kleuren op dezelfde manier ziet, of dat een lettertype dat voor de ene persoon net groot genoeg is, voor een ander onleesbaar kan zijn.
Om irritatie te voorkomen, is het vervolgens van belang dat je gebruikers snel kunnen vinden wat ze zoeken. Dat gaat dus nog een stapje verder dan de navigeerbaarheid van je site: hiervoor is het belangrijk dat je voldoende kennis van je doelgroep hebt om te begrijpen wat voor hen de belangrijkste pagina’s en doelen op je site zijn.
Voorkom afleiding en beperk het aantal keuzes, waardoor je gebruiker een prettige ervaring op je site zal hebben.
De overtreffende trap – en dus het volgende niveau in de conversie optimalisatie piramide – van een goed bruikbare site, is een intuïtieve website. Hierbij anticipeer je wat voor een gebruiker het belangrijkst is op jouw site, waardoor die het gevoel heeft niet eens te hoeven zoeken maar er als vanzelf doorheen te bewegen.
Elimineer zoveel mogelijk onnodige stappen, en maak het voor je gebruiker een gedachteloos proces om zijn of haar weg te vinden. Dat helpt je bezoekers bovendien aan een beter gevoel van verbinding met jouw merk, doordat ze zich begrepen voelen en het gevoel krijgen dat jij hen echt verder kunt helpen.
Het topje van de conversie optimalisatie piramide, draait om overtuiging. Hier optimaliseer je de teksten voor verschillende doelgroepen zodat ze mensen optimaal tot actie aanzetten. Versterk je landingspagina’s door zoveel mogelijk afleiding weg te nemen en psychologische principes die conversie bevorderen toe te passen.
Je optimaliseert conversie door voortdurend te meten en analyseren wat er gebeurt op je website en zwakke punten aan te pakken. Daarbij gebruik je de conversie optimalisatie piramide om je te helpen de belangrijke onderdelen eerst aan te pakken.
De conversie piramide is belangrijk omdat het een overzichtelijk model is dat je helpt om optimalisatie stappen te prioriteren. Op die manier pak je de belangrijkste onderdelen van je website eerst aan, in plaats van tijd te verspillen aan optimalisaties terwijl de basis niet klopt.
De 5 stappen van de conversie piramide zijn, van onder naar boven: functioneel, toegankelijk, bruikbaar, intuïtief en overtuiging. Hierbij is functioneel de basis van de piramide en overtuiging de top.