Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Het werk van een creatieve copywriter

Geschreven door , op 17 mei 2018, in Zoekmachine Optimalisatie

Copywriter

Van veel mensen krijg ik de vraag wat ik precies doe bij DoubleSmart. Het korte antwoord: “Voor mijn werk als copywriter verplaats ik me in de doelgroep van de klant om een pakkende- leesbare webtekst te schrijven, met als doel de lezer te verleiden tot aankoop of te informeren door middel van een blog.”. Voor het uitgebreide antwoord nodig ik je uit om het gehele blog te lezen.

Tekstschrijver vs copywriter

Een copywriter, is dat dan gewoon een tekstschrijver? In zekere zin klopt dat, maar er zit wel degelijk verschil in het type tekst dat de beide soorten schrijvers maken. Hier komen wij gelijk uit bij de vraag wat het verschil is tussen een tekstschrijver en een copywriter. Als je de naam van copywriter letterlijk naar het Nederlands zou vertalen zou je misschien denken dat teksten ‘kopieer’, maar niets is minder waar. Als copywriter schrijf ik juist unieke teksten voor de klanten van DoubleSmart.

Samen met mijn collega-marketeers bepalen wij wat voor campagne er voor de klant moet worden gevoerd. Dit is afhankelijk van de doelstellingen van de campagne. Bij de ene klant is het de doelstelling om de online verkopen binnen een half jaar met X% te laten stijgen, bij een ander is het juist de doelstelling om pagina één noteringen te krijgen op zoektermen gerelateerd aan de diensten van de klant.

De teksten die ik als copywriter schrijf, zijn dus gericht op online marketingcampagnes en het bewerkstelligen van een actie bij de websitebezoekers. Iedere tekst die ik hier achter mijn bureau schrijf, heeft een doel. Dat doel kan alleen maar worden bereikt als je als copywriter beschikt over de juiste tools om de teksten bij de juiste doelgroep aan te laten komen. Welke tools dit zijn, verklap ik verderop in deze blog.

Wat maakt je een goede copywriter?

Eén van de belangrijkste vaardigheden die je als goede copywriter moet beheersen is het schrijven voor een doelgroep. Een tekst heeft alleen effect als je je als copywriter goed hebt ingelezen in de klant én de doelgroep. Een goede research in de klant, de campagne, de doelgroep en de fase van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, is heel erg belangrijk voor een goede marketingcampagne.

Customer journey

Onder customer journey wordt verstaan: de reis die een internetter aflegt voordat hij besluit een product te kopen. Bevindt een klant zich nog in de oriëntatiefase dan zal hij een andere zoekterm invullen in de zoekmachine, dan wanneer hij echt al iets wil kopen.

Een voorbeeld:

  • Zoekopdracht 1: Verschil wasmachine Bosch en Miele?
  • Zoekopdracht 2: Goedkope wasmachine kopen

Bij klant 1 kan dit puur oriënterend zijn, zonder dat hierna gelijk een aankoop volgt, terwijl bij klant 2 wel sprake is van de wens voor de aankoop van een wasmachine op dat moment. Om te bepalen in welke fase de websitebezoeker zich bevindt, werken wij met het beroemde See, Think, Do, Care model van Google. Dit model kent 4 fases binnen de customer journey waarin een websitebezoeker zich kan bevinden:

  1. See: Bewustzijn
  2. Think: Overweging (Zie voorbeeld ‘Zoekopdracht 1‘)
  3. Do: Aankoop (Zie voorbeeld ‘Zoekopdracht 2‘)
  4. Care: Service / Loyalty

See, Think, Do, Care model

In principe kun je als copywriter voor al deze fases teksten schrijven, maar het grootste deel van de commerciële teksten die ik schrijf zijn gericht op de fases Think en Do uit het beroemde model van Google. Voor een goede marketingcampagne is het erg belangrijk om kennis en inzicht te hebben in de hele customer journey. Zodat iedere tekst geschreven kan worden met dit model in je achterhoofd.

Wat voor soort teksten schrijft een copywriter?

Copywriters schrijven vaak namens reclamebureaus of online marketingbureaus. De teksten hebben als doel om de bezoeker te informeren (bewustzijn creëren bij de bezoeker) of aan te zetten tot kopen (aankoopfase). Naast het bieden van de juiste informatie in de fase van de customer journey, moet je als copywriter van alle markten thuis zijn, van onderbroeken, tot kunstbloemen, game pc’s, vloerisolatie, tuinarchitectuur en kunststof lasapparaten.

Voor onze klanten schrijf ik zowel commerciële teksten, als teksten die informatie verstrekken. Zo schrijf ik teksten voor een banner-campagne, een hele nieuwe website of ontwikkel ik een leuke blog. Hierbij moet uiteraard altijd rekening worden gehouden met de hierboven beschreven customer journey en de marketingcampagne die voor de klant is bedacht. Ieder kanaal vraagt om zijn eigen soort teksten. Een blog vraagt om een ander soort tekst dan een Facebookbericht of landingspagina voor de website van de klant. En dat is nu precies de kunst van mijn vak als copywriter.

Organisch zoekverkeer

Het organisch verkeer van de website, is het deel van de bezoekers die op een website terecht komen door een niet-betaald zoekresultaat. Bij de zoekresultaten verschijnen vaak eerst een aantal advertenties, websites die hebben betaald om bovenaan te komen binnen de zoekresultaten (Google Adwords). De organische resultaten verschijnen onder deze Google Adwords advertenties.  Maar wat zorgt er nou voor dat een pagina op de eerste pagina van Google komt? Dat is een simpele, maar toch vrij complexe vraag. Google hanteert namelijk een algoritme die bepalen wat belangrijk is wat niet. De factoren die binnen dit algoritme worden meegenomen zijn op te delen in 3 categorieën, namelijk techniek, content en autoriteit.

Als copywriter ben ik vooral bezig met content die indirect ook bijdraagt aan een verbeterde autoriteit. Goede teksten worden namelijk eerder gedeeld via social media of via andere kanalen op internet met links (backlinks) en zorgen voor een verbeterde gebruikerservaring.

Daarom kan ik als copywriter niet ‘zomaar‘ een tekst ontwikkelen, maar hou ik rekening met een aantal zaken om de effectiviteit en het rendement van de content te verhogen. Enkele belangrijke zaken om in gedachten te houden tijdens het schrijven van een tekst:

  • Volgens een onderzoek van SemRush (PDF) scoren teksten tussen de 500-1.000 woorden het beste in Google;
  • Doe een gedegen zoekwoorden onderzoek en hou hiermee rekening tijdens het schrijven van de teksten;
  • Richt je tekst op de behoefte van de bezoeker op dat moment, doe dit aan de hand van het see, think, do, care model;
  • Kopieer je teksten niet van een andere website maar schrijf juist unieke teksten;
  • Voorkom keywordspamming, dit houdt in dat het belangrijkste zoekwoord niet in íedere regel genoemd wordt. Probeer creatief gebruik te maken van synoniemen en stel de gebruiker centraal.

Gebruiksvriendelijkheid van een tekst

Bij alle teksten die ik schrijf staat de gebruiker centraal. Door de gebruiker centraal te stellen voorkom je dat bezoekers direct weer vertrekken na een bezoek via Google. Dit directe vertrek wordt door online marketeers het bounce percentage genoemd.

Jaren geleden werden teksten overgeoptimaliseerd, waardoor ze soms onleesbaar werden; Er werd een overload aan zoekwoorden en rare termen in een tekst gestopt, om maar zo hoog mogelijk in Google te scoren. Tegenwoordig is de leesbaarheid ook een belangrijke factor geworden om een pagina of website hoog in Google te laten verschijnen. Gelukkig maar, want zeg nu zelf, een onleesbare tekst door in iedere zin hetzelfde zoekwoord te gebruiken, of het gebruik van kromme zinnen… dan klik jij toch ook gelijk weg? Google hecht daarom nu veel waarde aan goed leesbare teksten.

Goede teksten zorgen voor een hoger conversiepercentage

Door goed leesbare teksten blijven bezoekers langer hangen op je website, zullen ze terugkomen en zal het conversiepercentage hoger worden. Terugkerende bezoekers, zullen sneller een aankoop doen. Een goede overzichtelijke website met duidelijke teksten, heeft een groot aandeel in de terugkeer van bezoekers.

Eigenlijk ben je als copywriter een soort propper voor de website van de klant. Je verleidt de bezoekers, haalt ze binnen en zorgt dat ze het doel van het bezoek voltooien. Als wij dit resultaat bij de klant behalen, dan halen we daar als marketingteam heel veel energie uit!

Ook hulp van een copywriter bij jouw online campagne?

Niet iedereen is thuis in het schrijven van goede commerciële en creatieve teksten. Zeker wanneer je het niet vaak doet, kan het inschakelen van een copywriter je een hoop stress en kopzorgen besparen. Laat je teksten schrijven door een goede copywriter die nauw samenwerkt met online marketeers op het gebied van SEO, SEA en conversie optimalisatie. En bedenk samen met de online marketeers een goede campagne, met realistische doelen.

Kun je hulp of adviezen gebruiken voor jouw online content? Neem dan contact met DoubleSmart. Mijn collega-online specialisten en ik helpen je graag aan goede teksten en zoekresultaten!

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!