Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Google Responsive Search Ads: gericht adverteren

Geschreven door , op 13 september 2018, in Nieuws, Zoekmachine Adverteren

Eind augustus zijn de Google Extended Ads in Nederland verder uitgebreid, en dit brengt flinke uitbreidingsmogelijkheden van je advertenties met zich mee. In plaats van 2 koppen kun je er nu 3 opgeven, en er is plek voor 2 beschrijvingen met elk 90 karakters in plaats van 1 met 80 karakters. Daarnaast heeft Google Responsive Search Ads in de bèta gelanceerd. In deze ads geef je meerdere koppen en beschrijvingen op, daarna gebruikt Google Machine Learning om te bepalen welke koppen en beschrijvingen worden getoond. Wat betekent dit precies voor de gebruikers van de zoekmachine en wat is de invloed op je online marketingcampagne?

Wat is het directe effect van de aangepaste ads?

Het directe effect is dat de advertenties op Google meer ruimte innemen. Het gevolg hiervan is dat organische zoekresultaten door deze uitbreiding lager komen te staan op de pagina. Het is dus aannemelijk dat er minder op de organische resultaten wordt geklikt. Dit tonen verschillende onderzoeken aan die de CTR (click-through-rate) op organische zoekresultaten vergelijken met de CTR van de betaalde resultaten. Vooral een onderzoek van MOZ laat dit goed zien.

Door het toegenomen marktaandeel van Google Ads in de zoekresultaten is het in de laatste jaren steeds belangrijker geworden om de SEA campagne professioneel te (laten) beheren. Bewust kiezen voor de aanwezigheid op bepaalde zoektermen, biedstrategieën en de ervaring op de landingspagina maken namelijk steeds vaker het verschil tussen een marketingcampagne die geld verdient of juist geld kost.

Hoe werken de Responsive Search Ads?

Achter de schermen van deze verlengde advertenties verandert er ook het een en ander voor de adverteerder. In Google Responsive Search Ads kun je tot wel 15 koppen en 4 beschrijvingsregels gebruiken. Google gebruikt machine learning om telkens de beste combinaties van 3 koppen en 2 beschrijvingen te tonen. Hiervoor kijkt Google naar diverse factoren zoals: demografie, locatie, zoekopdracht, moment van de dag en week, doelgroep, apparaat etc. Dit leidt uiteindelijk tot de optimale samenstelling van koppen en beschrijvingen die het beste aansluiten bij de specifieke zoekopdracht en gebruiker.

Hierdoor zijn er straks niet in alle gevallen automatisch 3 koppen en 2 regels te zien. Google Ads kiest namelijk de optimale lay-out, waardoor niet altijd alle koppen en beschrijvingen in je advertentie terechtkomen.

Je advertenties worden daarnaast afgestemd op het device dat de zoeker gebruikt. Op een mobiele telefoon worden advertenties bijvoorbeeld op een andere manier weergegeven dan op een computer, omdat deze apparaten een andere schermgrootte en vorm hebben.

Deze wijziging zal er naar onze verwachting ook toe leiden dat de CTR van de advertenties toe zal nemen. De advertenties sluiten namelijk beter aan de wensen van de gebruiker dan ze tot nu toe deden. Zowel op de zoekintentie als op de gebruiksvriendelijkheid per device.

Wat is het voordeel van Google Responsive Search Ads?

Voor begeleiders van de SEA campagnes betekent het uitrollen van Responsive Search Ads dat er meer mogelijkheid is om te beschrijven wat jouw bedrijf te bieden heeft. Hiermee ben je dus specifieker en kun je nóg gerichter adverteren.

Dit zal uiteindelijk leiden tot meer én relevantere bezoekers op je website, omdat bezoekers van tevoren beter weten wat je aanbiedt. Zoals eerder gezegd garandeert Google echter niet dat de extra beschikbare regels daadwerkelijk benut worden.

Google Responsive Search Ads zijn nu alleen nog beschikbaar in bèta. Later dit jaar zal deze functie voor iedereen beschikbaar zijn. Dit betekent dus nog even geduld hebben.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!