Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Google speelt in op mobiel zoekgedrag

Geschreven door , op 9 maart 2015, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Beter vindbaar

De tijd dat je op je telefoon keer op keer mis klikt als je wilt klikken op een bepaalde link op een website is over als het aan Google ligt. De zoekmachine reus gaat vanaf 21 april namelijk voorrang geven aan mobiel vriendelijke websites. Een logische keuze wat ons betreft. Zeker als je kijkt naar het internetgebruik aan de hand van mobiele apparaten. De opkomst van tablets en smartphones heeft er voor gezorgd dat de meeste sites op dit moment ongeveer 50% van hun bezoekers via een mobiele telefoon of een tablet trekken. Toch is nog niet iedere website aangepast aan dit nieuwe gedrag van hun doelgroep.

Google wil de websites die al wel geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik dan ook belonen. Vanaf 21 april worden mobiel vriendelijke websites beter vindbaar gemaakt dankzij een aanpassing in het algoritme van Google.

Mobiel zoekgedrag als extraatje voor Google

Als we kijken naar de ontwikkeling van het zoekgedrag van de gebruikers van Google, dan is het opvallend om te zien dat het aantal zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd op een mobiel apparaat explosief stijgt, terwijl het aantal zoekopdrachten op de desktop bijna niet afneemt. Dit zou goed te verklaren kunnen zijn door de gedachte dat we met zn allen meer aan het Googlen zijn als we een vraag hebben als we onderweg zijn of aan de bar zitten.

Meeste waarde bieden aan de eindgebruiker

In de bedrijfsvoering van Google heeft n ding altijd centraal gestaan: waarde bieden aan de eindgebruiker. Door zoveel mogelijk waarde te bieden aan de eindgebruiker, komt de eindgebruiker bijna altijd weer terug om opnieuw op zoek te gaan naar een oplossing. De overtuiging om waarde te bieden aan de eindgebruiker komt in ieder facet van het algoritme van Google terug. In dat licht bezien is het dan ook niet zo vreemd dat mobiel vriendelijke websites een streepje voor krijgen in de indexering van de zoekresultaten.

Hoe dit precies vorm zal krijgen is nog niet helemaal duidelijk en het absolute naadje van de kous zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, maar feit is dat het ng belangrijker wordt om een mobiel vriendelijke website te hebben voor je organisatie!

Tijd voor actie!

Als je met je bedrijf op dit moment nog geen mobiel vriendelijke website hebt, dan is het belangrijk om hier op korte termijn op over te stappen als je goede resultaten wilt behouden in de zoekmachines. Een Responsive website is hierin d oplossing. Een dergelijke website past zich namelijk exact aan op de grootte van uw scherm.

Probeert u het maar eens uit met het venster dat u nu voor u heeft, maak het stapje voor stapje kleiner en u ziet dat de indeling op het scherm zich aanpast aan de ruimte. Een dergelijke responsive website hoeft geen grote investering te zijn, zeker niet als u nagaat dat het u een grotere kans biedt om in contact te komen met nieuwe klanten..

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie, Strategie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!