Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Google maakt een zoekwoordenonderzoek moeilijker

Geschreven door , op 23 september 2016, in Nieuws, Online Adverteren, Zoekmachine Optimalisatie

Gelimiteerd gebruik keyword planner

Als je als bedrijf niet actief gebruik maakt van Google AdWords dan moet je voortaan genoegen nemen met een Google Keyword Planner die minder specifieke informatie vrijgeeft dan voorheen. Waar de Keyword tool eerder te gebruiken was voor iedereen met een AdWords account, is er sinds juni een beperking op de tool voor diegene die niet het minimumbedrag spenderen aan Google AdWords campagnes. Hoeveel men dient uit te geven aan AdWords om toch toegang te krijgen tot de specifiekere informatie omtrent zoekwoorden is niet bekend.

Wat is er precies veranderd?

Google heeft jarenlang de Keyword Planner tool vrijgegeven als een gratis hulpmiddel voor iedereen die onderzoek wilde doen naar zoekgedrag in Google. Deze tool werd dan ook door vrijwel iedereen gebruikt die zich bezig hield met SEO zonder dat zij per se hoefden te adverteerden op Google AdWords. Echter heeft Google deze zomer de keuze gemaakt om meer gedetailleerde informatie met betrekking tot zoekvolumes alleen beschikbaar te stellen voor AdWords klanten met een actief account. Dit betekent dat je geld moet investeren in AdWords campagnes om zodoende toegang te krijgen tot de gebruikelijke informatie.

Wat houdt de limitatie van Google in?

Waar voorheen iedereen toegang had tot specifieke informatie met betrekking tot zoekvolumes per zoekwoord is dit veranderd naar een restrictie waarbij er een maandelijkse data range wordt getoond per zoekwoord. Mensen die niet adverteren in AdWords krijgen een gelimiteerde versie van de tool, waarbij er geen precies getal wordt getoond voor het zoekvolume van een zoekwoord, maar zien een minimum- en maximum aantal zoekopdrachten waarbinnen het zoekvolume valt. Deze reikwijdte is erg breed en is een flinke belemmering voor kleine adverteerders. De zoekvolumes in de gelimiteerde versie van Google worden als volgt getoond aan de gebruiker:

  • 0
  • 1 – 100
  • 100 – 1K
  • 1K – 10K
  • 10K – 100K
  • 100K – 1M
  • > 1M

    google-adwords-keyword-planner

    Bron: http://www.practicalecommerce.com/articles/127381-SEO-Google-Limits-Keyword-Data-to-Advertisers-Only

 

De gebruiker heeft dan wel nog steeds toegang tot de Keyword Planner van Google, maar ontvangt informatie die nagenoeg waardeloos is. De marges waarin de zoekvolumes getoond worden zijn immers veel te breed om conclusies aan te verbinden. Je kunt weer toegang krijgen tot de specifieke aantallen van Google, wanneer je Google AdWords inschakelt. Onhandig voor de gebruiker, maar niet heel dom van Google om nóg meer inkomsten via AdWords te genereren…

Waarom heeft Google deze restrictie doorgevoerd?

Er bestaat nog enige onduidelijkheid waarom Google deze verandering heeft doorgevoerd, aangezien veel mensen die niet actief adverteerden er flink last van hebben. Volgens een verklaring van Google wordt het exacte zoekvolume alleen vrijgegeven aan partijen die een bepaald bedrag spenderen aan Google AdWords. De kleinere bedrijven moeten het doen met de brede reikwijdte. Alhoewel er geen duidelijke verklaring van Google is omtrent de doorvoering van deze verandering die een flinke impact heeft op velen, zijn er wel vermoedens waarom Google dit gedaan heeft. Zo wordt er gebruik gemaakt van deze tool zonder dat Google hier direct inkomsten uithaalt. Door deze restrictie is de tool vrijwel nutteloos voor niet-adverteerders en wil men Google AdWords inkomsten stimuleren. Een andere verklaring is dat er andere zoekwoorden tools gebruik maken van de data van Google en nu niet meer in staat zijn om tot deze gedetailleerde informatie te komen zonder te betalen.

Wat de achterliggende gedachte nu precies is waarom Google het lastiger maakt voor de non-actieve AdWords gebruiker is niet duidelijk bekend. Het betekent wel dat de kleine adverteerders het lastiger krijgen om een duidelijk inzicht te krijgen in relevante zoekwoorden en op zoek moeten gaan naar een andere oplossing.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!