Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Google Local Pagina (Google+) – Lokaal gevonden worden #2

Geschreven door , op 9 april 2014, in Zoekmachine Adverteren

Lokaal gevonden worden

Het is wel duidelijk dat Google het grootste marktaandeel heeft in zoekmachinemarketingland, zeker in Nederland. In ons kleine kikkerlandje verkiest namelijk 95% van de internetgebruikers Google boven zoekmachines zoals Bing of Yahoo. Ja, ik ben me bewust van het feit dat dit in erg veel blogs wordt aangestipt. Terecht want aan ons de taak om je duidelijk te maken dat vindbaarheid anno 2014 een belangrijke zaak is! Zoals in mijn vorige artikel, lokaal gevonden worden, ook al genoemd is, hoeft het optimaliseren voor de zoekmachines geen zeen van tijd te kosten als je je richt op de lokale resultaten van de zoekmachine. Dit terwijl het wel degelijk twee grote voordelen met zich meebrengt, meer bezoekers, hogere interesse.

Een ander bijkomend voordeel is dat je via de Google Local pagina klanten, volgers en misschien zelfs fans op de hoogte kan houden van eventuele ontwikkelingen en aanbiedingen. Daarnaast biedt Google Local ook de mogelijkheid tot het schrijven van reviews waardoor er sterren zullen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor een verhoogde CTR (Click trough rate) naar je website.

In dit artikel wil ik graag wat dieper ingaan op het gebruik van een Google+ Local pagina. Een geoptimaliseerde Google Local pagina kan namelijk resulteren in pagina n posities op lokale zoekopdrachten wat voor de lokale ondernemer zeer interessante gevolgen kan hebben. Hoe maak je nu een Google Local pagina aan en hoe kun je deze pagina het best optimaliseren? Dat zijn vragen die ik dit artikel graag toelicht.

Google local pagina aanmaken

  1. Ga naar: http://www.google.com/+/business/
  2. Klik op de button rechts bovenaan de pagina met de tekst ‘Get your page’
  3. De volgende stap is het kiezen van de optie die het beste aansluit bij de activiteiten van je bedrijf. Dit zal voor de lokale ondernemer vaak de optie: ‘Local Business / Lokale Ondernemer’ zijn
  4. Zodra je dit hebt gedaan zul je doorverwezen worden naar Google Maps, hier kun je aangeven waar je bedrijf zich bevindt. Het is mogelijk dat Google je bedrijf al heeft opgenomen in Google maps, als dit het geval is kun je deze vermelding opeisen. Mocht dit niet het geval zijn, geef dan aan dat je graag een nieuw bedrijf wilt toevoegen en doorloop de stappen voor de bedrijfsinformatie.
  5. Als laatste moet de vermelding geverifieerd worden zodat Google er zeker van is dat je ook echt de eigenaar bent van het bedrijf. Dit kan op twee manieren
    • Telefonisch verifiren: Heeft Google het bedrijf al eerder opgenomen in de zoekresultaten van Google door middel van de beschikbare informatie welke te vinden was op overige locaties op het internet? Dan is het mogelijk om door middel van het (bij Google bekende) telefoonnummer de vermelding te verifiren.
    • Per briefkaart verifiren: Als je zojuist de vermelding helemaal nieuw hebt aangemaakt op Google is het alleen mogelijk om de vermelding per briefkaart te verifiren, Google zal een code toesturen welke je binnen 2 weken kunt verwachten. In de briefkaart vind je een code die je kunt invoeren binnen je Google local pagina.

Lokale pagina optimaliseren, boven je con-collega’s staan!

Top, je Google+ Local pagina is ‘up-and-running’. Klein probleempje, je staat nog niet op n. Daar moeten we even wat aan doen dus! Laten we de pagina maar eens gaan optimaliseren.

De basis van een goede lokale pagina

Zorg dat de pagina die je hebt aangemaakt zo compleet mogelijk is, een goed stuk aan informatie, schiet een aantal mooie foto’s, maak een filmpje of geef klanten de mogelijkheid om virtueel door de zaak te wandelen maak het zo gek als je zelf wil!

Als je tevreden bent over de informatie die beschikbaar is voor de Google+ gebruiker dan is het tijd om reviews te verzamelen. Zodra je 10 reviews hebt verzameld wordt je gemiddelde reviewcijfer weergegeven in Google. De vermelding binnen Google zal dus worden uitgebreid met sterren en een cijfer, dit verhoogt de CTR vanuit Google.

Nu zal je zeggen, die gasten van DoubleSmart moeten wel ongelofelijk veel reviews hebben maar helaas. Wij moeten ook snel gaan sparen, dus mocht je een ervaring te delen hebben, deel hem gerust!

Meer reviews verkrijgen, shorttips

  1. Vraag klanten een review te schrijven op Google+
    Bedenk bijvoorbeeld een ludieke actie om dit te stimuleren.
  2. Maak gebruik van review sites (naast Google+)
    Google gebruikt ook reviews van externe sites binnen de local pagina
  3. Vraag geen kennissen of collega’s om ‘nep-reviews’ te plaatsen
    Dit kan erg onprofessioneel over komen en is snel erg doorzichtig

Tip: plaats instellen

Zodra je met lokale zoekmachine optimalisatie aan de gang gaat is het handig om te weten dat je de plaats waarvandaan je zoekt kunt aanpassen. Als je op de zoekresultatenpagina (SERP) klikt op ‘Zoekhulpmiddelen’ en vervolgens op de plaatsnaam welke als vierde optie wordt weergegeven is het mogelijk de plaats waarvandaan je zoekt aan te passen. In de onderstaande afbeelding is te goed te zien waar je deze opties kunt vinden.

 

Lokaal gevonden wodenShare this story!

Heb je wat gehad aan dit artikel? Vergeet het dan niet te delen met mede-ondernemers, klanten en kennissen. Dit stellen we erg op prijs, voor vragen over dit artikel kun je hieronder een reactie achter laten zodat andere lezers ook wat zullen hebben aan deze reacties.

Meer weten? Lees meer over Online Adverteren, Zoekmachine Adverteren

1 Reactie

  1. Bedankt voor de waardevolle informatie.

    Ik hoop dat ik ook locaal (sneller) gezocht word op de manier zoals jij dit hierboven hebt omschreven, top! Bedankt voor de info.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!