Google Core Update juli 2021: wat we tot nu toe weten

Datum: juli 29, 2021, Auteur: Sjoerd, Categorie: Data Nieuws

Dit jaar zijn er niet 1 maar 2 Core Updates uitgerold in nog geen maand tijd. Dit is wat we tot nu toe weten over de Core Update 2021.

Omgaan met de updates van Google

‘Google Core updates’, het zweet breekt sommige SEO specialisten uit als je die drie woorden noemt. De rankings in de zoekresultaten van Google willen nog weleens vreemd gedrag vertonen bij een dergelijke update. DoubleSmart bestaat inmiddels zeven jaar en heeft al best wat updates meegemaakt, vrijwel iedere keer komen onze klanten er positief doorheen omdat we kwaliteit en gebruikerservaring centraal stellen. Dat is ook de richting die de updates van Google hebben, dus niet zelden komen onze klanten beter uit de update dan dat ze erin gingen. Toch blijft het de SEO specialisten van DoubleSmart bezig houden als er weer een update op stapel staat.

We kruipen in deze blog in de huid van de SEO’ers van DoubleSmart en nemen de Google Core update van de laatste maanden onder de loep.

No stress in de aanloop naar een core update

Bij DoubleSmart zijn we er van overtuigd dat kwaliteit de drijfveer is onder goede rankings in de zoekmachine. Een website moet waarde toevoegen om beter vindbaar te worden. Zo moet de content waardevol zijn en de lezer inspireren en de techniek moet logisch zijn en bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid. Met die kennis in het achterhoofd leven we altijd vrij rustig en vol vertrouwen toe naar een nieuwe update in Google. 

Niet alles is vanuit onze positie te beïnvloeden en hebben veranderende spelregels hoe dan ook invloed op de resultaten van onze klanten en hun concurrenten. Als het eenmaal zo ver is en de update wordt uitgerold blijft het dus spannend waar Google precies mee komt. Aan het SEO werkblok wordt dus druk gespeculeerd of patronen die we zien in de ontwikkelingen in rankings.

Forums en SEO-nieuwswebsites worden afgestruind om nieuws te vinden over de updates, want vooraf is lang niet altijd te zeggen waar de Google update over gaat. Google vertelt vaak alleen in grote lijnen dat er wijzigingen op komst zijn. De deelnemers op de forums en bijdragen op de nieuwswebsites laten zien welke branches hard worden geraakt door een update en uit de dalingen en stijgingen kunnen we dan vaak een redelijke conclusie trekken welke SEO-factoren een update hebben gekregen. 

Daar borduren we dan vervolgens op verder en gaan aan de slag voor de enkele klant(en) die geraakt zijn door de update.

Niet 1 maar 2 Google Core updates in korte periode

De onrust waar ik het net over had duurde deze keer wat langer. Want dit keer was het niet een enkele update, maar waren het twee updates in een korte periode. De eerste Core update van Google werd al uitgerold op 2 juni 2021. Vlak daarna (1 juli) heeft Google vervolgens een tweede update uitgerold. Nog geen maand later dus. Het doorvoeren van deze Core Update duurt over het algemeen twee weken. Hieronder de bekendmaking door Google zelf op Twitter:

aankondiging-core-update-google

Dat Google aanpassingen doet aan haar algoritme is algemeen bekend. Dit gebeurt vrijwel iedere dag. Echter brengt Google ook (vaak een keer per jaar) een grote update uit. Deze updates noemt Google “Google Core updates”. 

We zien niet vaak dat dat Google twee Core updates achter elkaar uitrolt. De reden dat er dit keer gekozen is voor twee updates komt omdat Google zelf nog niet klaar was met een aantal belangrijke elementen binnen de Core Update. Daarom hebben ze er dit keer voor gekozen om een aantal aspecten al in juni te lanceren en de overige elementen in juli door te voeren. Op Twitter heeft Google dit zelf aangegeven:

kondiging-core-update-tweede-deel

Overzicht van de belangrijkste updates in de afgelopen maanden

Naast de twee grote Core updates zijn er ook nog een aantal kleinere updates doorgevoerd door Google. In totaal gaat het om zes updates sinds april 2021:

  • Product review update op 8 april;
  • Eerste deel van de Core Update op 2 juni;
  • Pagina ervaring update op 15 juni;
  • Eerste deel van spam update op 23 juni;
  • Tweede deel van spam update op 28 juni;
  • En de meest recente, het tweede deel van de Core Update op 1 juli. 

Verplichte kwaliteitscheck

Telkens wanneer Google zijn algoritmen voor de zoekmachine bijwerkt, worden de kwaliteitseisen wat strenger. Stijgt een website na een update? Dan weten we dat we beter presteren dan de concurrentie op de factoren waar de update over gaat. Mochten de website en rankings geraakt worden door een update dan is dat vaak een indicatie dat er een aantal aspecten niet meer of minder goed werken. Aan ons de taak om te analyseren wat de update precies inhoudt en wat we moeten aanpassen om de posities in Google te behouden en te verbeteren.

Hierbij is ons kompas dus altijd gericht op het bieden van kwaliteit. Een goed voorbeeld hiervan is de update die 15 juni gereleased werd over de pagina ervaring. Het is erg voor de hand liggend dat de pagina ervaring negatief wordt beïnvloed door onverwachte verschuivingen van elementen en knoppen. In de laatste jaren hebben we onze klanten die hier last van hadden al vaak op gewezen en vaak is het al verholpen voordat het in een update afgestraft werd. 

Inmiddels heeft dit specifieke fenomeen een naam gekregen (cumulative layout shift of CLS) en is het een van de web vitals. Hierbij zie je duidelijk dat het belangrijk is om de kwaliteit hoog in het vaandel te hebben staan en kritisch naar je eigen website te kijken. Dat voorkomt een onnodige afstraffing bij een update.

De belangrijkste veranderingen door de Core updates van juni en juli

Wat opvalt aan de gevolgen van de updates van juni en juli is dat de websites met ‘thin content’ (lage kwaliteit content) het hardst worden geraakt. Volgens Searchmetrics.com geldt met name voor de YMYL (your money or your life) websites. Dit zijn websites die informatie, diensten of producten aanbieden over gezondheid, geld, hypotheken en onderwijs. In die branches is over het algemeen veel geld te verdienen, wat veel cowboys naar de markt trekt. Deze cowboys hechten in algemene zin vooral veel waarde aan hun eigen portemonnee en zijn niet altijd bezig met de ethische kant van hun producten.

Semrush voegt daaraan toe dat de autobranche en reisbranche ook hoge volatiliteit laten zien in de resultaten. Semrush voegt daaraan toe dat er relatief veel kleine websites zijn geraakt door deze update. Dus websites die relatief minder bezoekers hebben. 

Aan de exacte wijzigingen in de update durven maar weinig SEO-specialisten zich aan te wagen. Het hebben van ‘thin content’ wordt weliswaar vaak genoemd, maar dit is een redelijk veilige beargumentering, want dat is een trend die al jarenlang zichtbaar is. Naar alle waarschijnlijkheid is het een blend van verschillende factoren die allemaal invloed hebben op de kwaliteit van de website. 

Opvallend aan de twee updates is dat het erop lijkt dat beide updates een unieke impact hebben op de rankings in Google. Semrush heeft dit mooi beschreven in een van hun blogartikelen. Van de 200 domeinen die zij monitoren, zijn er maar 15 geweest (7,5%) die in beide updates werden geraakt.

Waar moet ik rekening mee houden na de Core Update?

Google geeft zelf al wat advies over Core updates via Twitter mocht je geraakt zijn. Google heeft zelf een blog geschreven hoe je overall je website kan verbeteren na een negatief effect van een Core Update:

tweet-google-advies-na-core-update

Direct door naar het blog van Google? Klik hier

Zelf geraakt door de Core Update van juli 2021?

Ben je zelf geraakt door de Core Update en daardoor veel posities in de organische resultaten verloren? Onze SEO specialisten zitten voor je klaar om in kaart brengen waar deze dalingen vandaan komen en helpen je bij het opzetten van een plan van aanpak om dit te herstellen. 

Daarnaast helpen onze SEO specialisten je ook graag bij het optimaliseren van de website om grote dalingen bij volgende Core Updates te voorkomen. Meer weten over wat wij voor jouw website kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! 

Google Core Update juli 2021: wat we tot nu toe weten Google Core Update juli 2021: wat we tot nu toe weten 2021-08-02
DoubleSmart
DoubleSmart Sjoerd

Auteur

Sjoerd

Je mag hem midden in de nacht wakker maken voor een biertje met Bram Krikke. Ook als Bram Krikke er niet bij is, gaat een biertje er trouwens best in, bijvoorbeeld op een Europees terrasje. Sjoerd is (naast chef bier) SEO-specialist bij DoubleSmart en verbetert als geen ander de vindbaarheid van je website.