Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Non-profit organisatie? Kijk wat Google Ad Grants je te bieden heeft

Geschreven door , op 25 juni 2018, in Zoekmachine Adverteren

Vrijwilliger: Google Ad Grants

Voor non-profit organisaties is Google Ad Grants dé manier om meer verkeer voor je website te genereren. Google ondersteunt je goede doel met een geschenk van $10.000 aan advertentiebudget per maand. Daarmee kun je meer naamsbekendheid genereren, meer leden en vrijwilligers werven en meer donaties realiseren. Momenteel maken er wereldwijd al meer dan 35.000 non-profit organisaties gebruik van Google Ad Grants.

Toch is adverteren via Google Ad Grants niet voor iedereen weggelegd; Google stelt een aantal eisen om binnen de doelgroep non-profit organisaties te horen. Zo komen onderstaande organisaties bij voorbaat al niet in aanmerking voor Google Ad Grants:

  • Overheidsorganen en -instellingen;
  • Ziekenhuizen en klinieken;
  • Scholen in het basisonderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs.

Google heeft de volgende criteria opgesteld voor deelname:

  • Gevestigd zijn binnen een van de 50 deelnemende landen, waaronder Nederland of België;
  • Een geldige liefdadigheidsstatus hebben. In Nederland betekent dit onder andere dat je organisatie geregistreerd moet zijn bij TechSoup Nederland;
  • Akkoord gaan met vereiste certificeringen;
  • Een actieve website hebben met kwalitatieve informatie.

Kwaliteitseisen Google Grants

Om in aanmerking te blijven komen voor deelname aan Google Ad Grants, moet je organisatie zich houden aan het programmabeleid van Google. Dit beleid is sinds 1 januari 2018 ingrijpend veranderd, waardoor het voor veel non-profit organisaties erg complex is geworden om aan dit beleid te blijven voldoen.

Er kunnen alleen campagnes met tekstadvertenties worden gemaakt en de advertenties mogen geen commerciële boodschap bevatten. Ook heeft Google een aantal eisen voor Ad Grants campagnes:

  • Zoekwoorden met een kwaliteitsscore van twee of minder zijn niet meer toegestaan. Daarnaast moet ook de advertentie-CTR minimaal 5% zijn;
  • Zoekwoorden bestaande uit één woord mogen niet meer, met uitzondering van je bedrijfsnaam en enkele medische termen;
  • Er geldt een maximum CPC-bod van $2. Sinds 2018 is het mogelijk om meer dan $2 uit te geven, wanneer je conversies hebt ingesteld en de campagne hebt ingesteld op het maximaliseren van conversies;
  • Er moeten minimaal twee advertentiegroepen actief zijn met minimaal twee advertenties en sitelinks per advertentiegroep;
  • Iedere gebruiker van Google Ad Grants is verplicht de jaarlijkse enquête in te vullen en op te sturen.

“Campagneadvertenties mogen geen commerciële boodschap bevatten”

Komt jouw organisatie in aanmerking voor Google Ad Grants en voldoet je non-profit organisatie aan de eisen en criteria die Google stelt hiervoor? Dan kun je aan de slag!

8 verschillen tussen AdWords en Ad Grants?

  1. Vanwege de verschillen tussen de bedrijven, zijn er ook een verschillen tussen het regulier adverteren en advertenties voor non-profit organisaties:
  2. Google stelt voor non-profit organisaties maandelijks $10.000 beschikbaar om uit te geven aan advertenties binnen Google. Dit kost je organisatie geen geld. Met een normaal Google AdWords account is er geen limiet en kun je oneindig geld uitgeven, dit zijn de wel kosten voor eigen rekening;
  3. Je kunt maximaal $2,- bieden. Binnen AdWords zijn er geen limieten;
  4. Adverteren is beperkt tot het zoeknetwerk van Google. Display, Shopping, YouTube en remarketing is niet mogelijk;
  5. Google Ad Grants is niet beschikbaar in alle landen;
  6. Betalende AdWords adverteerders krijgen voorrang boven de Ad Grants adverteerders. Dat houdt in dat op zoekwoorden met veel concurrentie de non-profit advertenties onder de gewone advertenties komen. Dit kan betekenen dat je maar liefst tot 85 procent van de vertoningen en klikken minder zult hebben;
  7. Je dient een CTR van minimaal 5% te behalen op deze lagere posities;
  8. Er mag niet geadverteerd worden op brede, niet-relevante zoekwoorden en zoekwoorden die bestaan uit één woord. Normale AdWords accounts kennen deze beperkingen niet.

Er is één overeenkomst tussen de twee: Het dashboard van beiden is hetzelfde. Het inrichten en optimaliseren van de campagnes gaat op exact dezelfde manier binnen dezelfde interface.

Ondersteuning met het opzetten van Ad Grants campagnes

Ben je van plan om Ad Grants te gebruiken voor je non-profit organisatie? Onze Google AdWords specialisten bieden de helpende hand! Zij bepalen na een intake de strategie en richten de campagne in. Daarnaast ontvang je elke maand een rapportage met een plan van aanpak voor de volgende maand.

Weet je na het lezen van dit blogartikel genoeg over adverteren voor non-profit organisaties of ben je niet tevreden over een lopende campagne? Vraag dan een gratis AdWords review aan.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!