Google Grants is een programma van Google dat speciaal is ontwikkeld voor non-profitorganisaties. Dit geeft organisaties zonder winstoogmerk de mogelijkheid om gratis te adverteren via Google Ads, met een budget tot wel $10.000 per maand. Via Google Grants kun je alleen advertenties vertonen op Google zelf, dus niet op partnerwebsites met display marketing. Ook zit er een limiet van twee doller op de maximale klikprijs voor een zoekwoord.

Non-profitorganisaties kunnen het budget gebruiken om hun missie en boodschap onder de aandacht te brengen. Om voor Google Grants in aanmerking te komen, moet een bedrijf het aanvraagproces doorlopen. Vervolgens moeten ze zich aan de richtlijnen houden om de Grant te behouden. Beiden gaan we hieronder uitleggen, zodat je weet hoe je als non-profit ook Google Grants kunt gebruiken.

Google Grants voorwaarden

Vertegenwoordig jij een non-profit? Dan klinkt dit je tot zover waarschijnlijk als muziek in de oren. Voordat we straks naar de aanmelding gaan kijken, is het belangrijk om even op de rem te trappen en te beoordelen of je inderdaad toelaatbaar bent.

Dit zijn de belangrijkste voorwaarden om voor Google Grants in aanmerking te komen:

  • Je moet een goede doelen status bezitten. In Nederland komt dit erop neer dat je instelling ANBI-status moet hebben. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling en deze status wordt toegekend aan instellingen die zich (nagenoeg) geheel inzetten voor het algemeen belang.
  • Aanvaarden van en voldoen aan de (kennis-)voorwaarden die Google stelt om de via de Grant toegekende tegoeden goed in te kunnen zetten. Dit is vrij eenvoudig en laagdrempelig en kun je tijdens het aanmeldproces aantonen.
  • Je moet een website hebben die voldoende details biedt over de betreffende non-profit.

Verder is het goed om te weten dat de volgende instellingen – al zijn ze voor het algemeen belang – sowieso zijn uitgesloten van deelname:

  • Overheidsinstellingen
  • Ziekenhuizen en andere medische instellingen
  • Kinderdagverblijven
  • Scholen en academische instellingen

Bij die laatste moet nog worden opgemerkt dat filantropische takken van academische instellingen wél in aanmerking komen voor het gebruik van Google Grants.

Voor het aanmelden tot Google Grants moet je dus verifiëren dat je een ANBI-status hebt. In Nederland werkt Google hiervoor samen met TechSoup. Bij het aanmelden voor Google Grants word je hier automatisch doorheen geleid.

Google Grants behouden na toekenning

Het is natuurlijk een geweldige boost voor de bekendheid van je non-profit wanneer je via Google Grants de boodschap kunt promoten. Dan zou het extra zuur zijn wanneer je de Grant weer verliest, nietwaar?

Daarom is het misschien wel net zo belangrijk om te weten welke voorwaarden Google Grants stelt nádat het is toegewezen. Zo voorkom je dat je die waardevolle budgetten weer verliest nadat je ze eenmaal binnen had gesleept.

Houd je aan deze voorwaarden om Google Grants te behouden:

  • Alle advertenties verwijzen naar de URL die tijdens het aanmeldproces was goedgekeurd
  • Daarbij mag je niet verwijzen naar pagina’s op jouw site die vooral worden gebruikt om bezoekers weer door te wijzen naar andere sites, zoals affiliate landingspagina’s
  • Zorg dat je regelmatig – liefst minimaal maandelijks – inlogt op je account. Een account dat Google Grants gebruikt wordt zonder waarschuwing geblokkeerd wanneer er te lang niet op ingelogd wordt
  • De advertenties moeten de missie van je non-profit reflecteren
  • Wanneer je producten adverteert moet 100% van de winst daarvan de non-profit organisatie ten goede komen
  • Advertenties mogen geen financiële producten zoals leningen, hypotheken of creditcards aanprijzen
  • Je mag in je advertenties niet vragen om donaties in de vorm van grote goederen als auto’s of vastgoed
  • Zolang je onderdeel uitmaakt van het Google Grants programma, mag je op je website geen Google AdSense (of andere affiliate advertentie links) vertonen

Schenden van deze regels kan leiden tot het verwijderen uit het Google Grants programma. En dat is natuurlijk zonde, wanneer je er net aan gewend bent om duizenden euro’s advertentiebudget per maand te mogen uitgeven.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Google Grants

Wat is Google Grants?

Met Google Grants geeft Google non-profits de mogelijkheid om gratis te adverteren binnen de zoekresultaten. Daarmee biedt het instellingen zonder winstoogmerk de mogelijkheid om hun boodschap onder de aandacht te brengen.

Google Grants is beschikbaar voor iedere non-profit organisatie met een ANBI-status. Wanneer je aan de Google Grants voorwaarde – omschreven in dit artikel – voldoet, kun je Grants aanschrijven.

Beginnen met Google Grants doe je door een account aan te maken en de ANBI-status van je organisatie te valideren via TechSoup. Dit proces doorloop je stap-voor-stap bij aanmelding. Vervolgens kun je op de reguliere manier je campagnes opzetten.

Meer weten over Google Grants?
Wat is Google Ad Grants? Wat is Google Ad Grants?