Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Effectief Google trends gebruiken voor je website

Geschreven door , op 15 september 2014, in Strategie, Web Analytics

Google Trends

Vandaag zoomen we in op één van de vele tools van Google, Google Trends. Deze tool kan je helpen bij het herkennen van de populariteit van een bepaald onderwerp en bovendien kun je kijken met welke zoektermen er naar dat onderwerp wordt gezocht.

In dit artikel loop ik de belangrijkste functionaliteiten van Google Trends stap voor stap met je door. We doen dit met een onderwerp dat lekker laagdrempelig is en ook nog eens erg actueel is geweest in de laatste maanden: de zomervakantie. Aan de hand van dit onderwerp bespreek ik de volgende functies van Google Trends:

  • Zoekwoorden vergelijken
  • Zoektrends identificeren

  • Nieuwe zoektermen ontdekken
  • Geografische data achterhalen

1. Zoekwoorden vergelijken

Laten we beginnen met de meest tastbare functionaliteit van Google Trends, het vergelijken van zoekwoorden. Je herkent het vast wel, het dilemma van een woordkeuze bij het ontwikkelen van nieuwe paginas voor je website of het maken van een blog. Google Trends kan je helpen bij deze keuze. Je kunt namelijk makkelijk zien welke zoekwoorden het meest gebruikt worden door de zoekers in Google.

Stel je bent een campingeigenaar in de Franse Alpen en je wil de mogelijkheden van online marketing beter benutten om je camping in 2015 helemaal vol te krijgen. Dan is het goed om nu al een begin te maken met je website te optimaliseren. Maar zoeken de mensen nu op camping Frankrijk of op kamperen Frankrijk? Met Google Trends is makkelijk te herkennen dat de campingeigenaar meer mensen bereikt als hij zijn website gaat optimaliseren voor de zoekterm camping Frankrijk.

2. Zoektrends identificeren

In de vorige paragraaf gaf ik al aan dat de campingeigenaar die vandaag in de spotlights staat, nu al moet gaan nadenken over zijn marketing voor volgend jaar. Dit gaan we zien in de volgende functie van Google Trends. Met Google Trends kun je namelijk gemakkelijk zien wanneer een bepaalde zoekterm populair is. Als we willen weten wanneer de meeste mensen op zoek zijn naar een camping in Frankrijk, dan kunnen we de zoekterm camping Frankrijk weer analyseren in Google Trends, maar nu voegen we een specifieke periode toe aan de analyse. Om een duidelijk beeld te verschaffen heb ik het jaar 2013 als voorbeeld genomen:

Google-Trends-gebruiken

Hierin zie je een duidelijke trend in het zoekgedrag. Het is niet verrassend dat de meeste mensen rond juli zoeken naar een camping in Frankrijk. Ook is het te verklaren dat er in december en januari relatief veel gezocht wordt naar campings, dan is iedereen zich immers aan het oriënteren. Daarom doet de campingeigenaar er goed aan om zijn website nu al onder handen te gaan nemen!

3. Ontdek nieuwe zoektermen

Waar ik, en ik hoop eerlijk gezegd vele met mij, veel last van heb, is dat ik snel teveel denk vanuit een bepaalde invalshoek. Daardoor leunt de focus van mijn tekst soms teveel op n kant van het verhaal en mis ik een deel van mijn doelgroep. Google Trends helpt me dit te voorkomen door gerelateerde zoekopdrachten te geven. Voor de campingeigenaar in Frankrijk ziet dit er als volgt uit:

Hierin zie je dat Zoover een snelle stijger is. Hier heeft de campingeigenaar weinig aan, maar met de termen kleine camping Frankrijk en vakantie camping Frankrijk kan onze campingeigenaar misschien wel iets!

4. Geografische data achterhalen

De laatste functionaliteit die ik in dit artikel wil beschrijven heeft voor de organische zoekresultaten niet veel relevantie voor de campingeigenaar, maar het kan hem wel helpen bij het inrichten van zijn Google AdWords campagne. Met de informatie van Google Trends kan de campingeigenaar bijvoorbeeld zien dat er relatief veel naar camping Frankrijk wordt gezocht in Drenthe en in Zeeland. Toch opvallend, want dit zijn twee provincies waarin relatief weinig mensen wonen. Met Google Adwords zou de campingeigenaar er daarom misschien goed aan doen om hier specifiek op in te spelen door bijvoorbeeld unieke landingspagina’s te creëren voor deze provincies.

Direct aan de slag!

De functies die ik je in dit artikel heb laten zien, kunnen je helpen bij je online marketing en je zoekmachine optimalisatie. Ik adviseer je om deze week nog een pagina aan te maken of een blog te schrijven voor op je website. Maak daarbij gebruik van de functies die Google Trends je biedt en laat hieronder een reactie achter waar je je nieuwe inzichten deelt. Dit mag ook over functies gaan die ik niet behandeld heb in dit artikel!

Succes!

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie, Techniek

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!