Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Customer Match: gerichter adverteren

Geschreven door , op 26 februari 2016, in Online Adverteren, Zoekmachine Adverteren

Customer Match begeleiding

Customer Match is door Google gelanceerd om adverteerders een middel te geven om gemakkelijker de doelgroep te bereiken. Het concept is op het moment van schrijven al een paar maanden live en in dit artikel wil ik de mogelijkheden van Google Customer Match delen samen met de ervaringen die wij tot nu toe hebben met deze game changer voor PPC-marketing.

Hoe werkt Customer Match?

Google heeft tijdens de ontwikkeling van Customer Match als doel gehad om de meest waardevolle bezoekers makkelijker te kunnen bereiken. Omdat velen van ons tegenwoordig op bijna ieder apparaat standaard zijn ingelogd op een Google-account, bieden e-mailadressen een goed startpunt om de meest waardevolle bezoekers te targeten. Doordat je ingelogd bent met een Googleaccount kan je met een Customer Match campagne de personen bereiken waarvan je de e-mailadressen in de campagne hebt opgegeven.

De e-mailadressen die je gebruikt bij je Customer Match campagne, zijn van mensen die eerder al eens te maken hebben gehad met je organisatie. Dit betekent dat ze de naam van je organisatie al eens voorbij hebben zien komen. Daarmee maak je je marketinguiting erg relevant voor de doelgroep. Tel dit voordeel op bij het feit dat de kosten lager zijn omdat de doelgroep kleiner is, en je alleen zeer specifieke bezoekers bereikt. Resultaat: Efficientie ten top.

Branding & Sales

Customer Match kan ingezet worden om verschillende doelen te behalen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een campagne in te zetten op YouTube waarmee je als doel hebt om je bedrijfsnaam te versterken. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om Google AdWords resultaten te tonen aan de mensen op de e-maillijst. Wanneer deze mensen op zoek gaan naar je dienst, zullen ze je advertentie daar ook tegenkomen. Dit betekent dat je Customer Match in kunt zetten om direct meer sales te genereren, maar dat het ook mogelijk is om je merk te versterken. Overigens is het op dit moment nog niet mogelijk om de Customer Match campagne te gebruiken voor Google Shopping.

Hoe begin je met Customer Match?

Customer Match is gebaseerd op e-mailadressen. Het begint er dus mee dat je voldoende e-mailadressen hebt om een rendabele campagne op te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je de e-mailadressen op rechtmatige manier hebt gekregen. Niet alleen is het opkopen van e-maillijsten wettelijk niet altijd toegestaan, ook heb je er weinig aan want de mensen op de lijst kennen je nog niet. Probeer daarom via je webwinkel of website e-mailadressen te verzamelen. Dat kan bijvoorbeeld door verkopen te realiseren, maar kan ook door e-books weg te geven in ruil voor een e-mailadres of verzin een andere originele manier waarop je de e-mailadressen verzamelt. Let erop dat je doelgroep wel toestemming geeft voor het gebruik van het e-mailadres!

Wanneer je 1000 e-mailadressen hebt, kan je Customer Match campagne starten. Het opzetten van een Customer Match campagne kan daarna starten. Het heeft veel overeenkomsten met het inrichten van een remarketing campagne. Zo zet je je Customer Match campagne op in je AdWords account. In de ‘Lijst van remarketing’ kies je vervolgens voor ‘E-mails van klanten’ en daar kun je je e-maillijst uploaden. Omdat Google privacy-technisch ook geen inzicht mag hebben in de e-mailadressen, moeten de e-mailadressen gecodeerd worden. Hier zijn verschillende tools voor beschikbaar. Zoek hier even naar op Google of neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder!

Verschillen met een remarketing campagne

Ik hoor je bijna hardop denken ‘wat zijn nu de verschillen tussen Customer Match en remarketing?’. Terechte vraag en in de basis zit er niet zo heel veel verschil tussen. Net als bij remarketing  benader  je bij Customer Match namelijk ook mensen die je bedrijf al eens tegen zijn gekomen.

Technisch zijn er alleen wel een paar verschillen tussen Customer Match en online adverteren via remarketing. Remarketing is namelijk gebaseerd op cookies. Cookies hebben doorgaans een kortere levensduur dan een e-mailadres. Hoewel je bij remarketing een maximaal van 540 dagen (tegenover 180 bij Customer Match) in kunt stellen, wissen heel veel mensen regelmatig hun cookies. Daarnaast kun je met Customer Match gemakkelijk cross device adverteren op dezelfde gebruikers. Zo bereik je gemakkelijk personen die vandaag op hun telefoon zitten en morgen op hun pc. Aan de andere kant is het toegankelijker om een remarketing campagne op te zetten. Het is namelijk moeilijker om 1000 e-mailadressen te realiseren dan 1000 bezoekers naar je website. Maar wanneer mensen er al voor hebben gekozen om hun e-mailadres achter te laten, zijn ze al serieus geïnteresseerd. Dit betekent dus dat je deze mensen veel doelgerichter kunt benaderen.

Ervaring opdoen?

Ben je benieuwd wat Customer Match voor jou en voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op of bekijk hoe wij onze Customer Match campagne inrichten door je in te schrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!