Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Conversie optimalisatie in je webshop

Geschreven door , op 12 maart 2014, in Conversie Optimalisatie

Verkeer genereren naar je webwinkel is n maar van je bezoeker een klant maken is een hele andere tak van sport. In dit artikel wil ik je de principes van conversie optimalisatie bij brengen. Bij veel webwinkels en websites is het probleem dat zowel zoekwoord optimalisatie als conversie optimalisatie lijdt onder het feit dat de eigenaar van de website een visueel uitstekende website wil hebben.

Nu ben ik de laatste die zal zeggen dat het uiterlijk van een website er niet toe doet, het oog wil immers ook wat. Maar het belang van je conversiepercentage is minimaal net zo belangrijk als de visualisatie van je webwinkel. Bovendien zijn de twee niet los van elkaar te zien, conversie en het uiterlijk van je webwinkel zijn nauw met elkaar verbonden.

Als bedrijfseconoom doet het mij pijn om te zien hoe weinig ondernemers rekening houden met hun conversiepercentage, of al tevreden zijn met hun huidige conversiepercentage. Het conversiepercentage kan namelijk altijd worden verbeterd. Ga eens na hoeveel omzet extra je zou kunnen genereren door je conversiepercentage met de helft te verdubbelen! Als econoom is zie ik deze misgelopen omzet dan ook als kosten. Deze opportunitity costs worden door de meeste internetondernemers onderschat.

Door het gedrag van je bezoekers te analyseren kun je de bottlenecks traceren en daar verbeteringen in aanbrengen. Met een simpele tool als Google Analytics kun dan ook al veel bereiken maar om tot het uiterste te gaan zetten we diverse tools in (o.a. Mouseflow & VSO)

Conversiepercentage verhogen

Als wij bij DoubleSmart een conversiepercentage van een webwinkel willen verhogen, passen wij doorgaans de backward inductie techniek toe. Dit houdt in dat we beginnen met het analyseren van de bezoeker die het product wel toevoegt aan zijn of haar winkelwagen, maar vervolgens verzuimt af te rekenen. Deze bezoekers zijn immers genteresseerd in je product en het gemakkelijkst te converteren naar klant.

In de analyse kijken we onder ander naar de verkooppagina, is deze logisch ingericht en is deze gebruiksvriendelijk? Het toepassen van een one-step-checkout pagina kan het conversiepercentage al aanzienlijk verbeteren! Bovendien moet het voor de klant duidelijk zijn dat er een product is toegevoegd aan de winkelwagen, een subtiele melding is daarvoor van levensbelang.

Als dit laaghangende fruit geplukt is kunnen we vervolgens een stap verder gaan met de analyse van de productpaginas. Bezoekers die wel naar de productpagina gaan, maar vervolgens het product niet toevoegen aan de winkelwagen zijn moeilijker te converteren, maar ook hier is ruimte voor verbetering. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door een betere beschrijving van het product of juist een duidelijkere call-to-action op de pagina terug te laten komen.

Zo zijn er dus legio mogelijkheden om het conversiepercentage van je webwinkel te verhogen. Ik geloof dat er voor iedere ondernemer kansen liggen op dit gebied. Begrijp me niet verkeerd, een conversiepercentage van 100% is een utopie, maar met iedere procent extra stijgt de effectiviteit van je marketingbudget!

Meer weten? Lees meer over Conversie Optimalisatie, Strategie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!