Content marketing; Creëer interactie!

Datum: mei 19, 2014, Auteur: Remco, Categorie: SEO Strategie
Content marketing specialist is aan het denken

Content wordt door veel internet marketeers gezien als ruggengraat van de website. Hier zit natuurlijk een grote kern van waarheid in, maar naar mijn mening is content marketing breder. Content is voor mij Het totaal aan informatie dat een organisatie met haar omgeving wil communiceren.

In deze definitie valt vooral op dat content niet alleen bedoeld is voor klanten, maar bedoeld is voor de hele omgeving. Bovendien laat het woord ‘communiceren’ zien dat content marketing bestaat uit interactie. Een degelijke content strategie vertaalt bovendien de kernwaarden van je organisatie en helpt bij het vormen van een identiteit. Ook kan de perceptie van de klant ten opzichte van je bedrijf beïnvloed worden door content. Zowel positief als negatief..

Interactie creëren

Waar content marketing vroeger vooral bestond uit het plaatsen van tekst op bijvoorbeeld de website van het bedrijf, moet content marketing er tegenwoordig op gericht zijn om conversaties met de omgeving aan te gaan. Doordat het de laatste jaren steeds makkelijker is geworden om content te delen en erop te reageren is content marketing dan ook een kwestie van zenden en ontvangen geworden.

Het creëren van een connectie tussen de omgeving en je organisatie is evenwel niet altijd even makkelijk. De laatste jaren is de hoeveelheid aan content explosief gestegen. Het wordt dus steeds moeilijker om onderscheidend te zijn en klanten te prikkelen. Toch zijn er een aantal handreikingen die je kunnen helpen bij het creëren van interactiviteit dankzij je content:

  1. Wees eerlijk
  2. Onderbouw je verhaal en wees concreet
  3. Let op correct taalgebruik
  4. Bekijk je verhaal vanuit meerdere oogpunten, je plaatst de content namelijk voor je omgeving
  5. Ga de dialoog aan zodra je de kans krijgt
  6. Grijp zoveel mogelijk visuele mogelijkheden aan, dit spreekt tot de verbeelding en is bovendien laagdrempeliger dan tekst
  7. Wees consistent, de inhoud van je verhaal moet rijmen met de identiteit van je organisatie
  8. Richt je niet altijd direct op het verhogen van omzet, probeer vooral het verhaal van je organisatie op een toegankelijke manier te vertellen.

Context als waarde katalysator voor je content

Deze handreikingen kun je als checklist gebruiken voor ieder artikel, video, afbeelding of andere vorm van content. Maar als we met wat meer afstand naar de content marketing strategie van je organisatie kijken, dan is het vooral belangrijk dat de content past in een duidelijke context.

Het bestaansrecht van de miljoenen regionale weekbladen (gratis) worden verspreid komt namelijk voort uit het feit dat deinwoners van een bepaalde regio zich aangesproken voelen door de content van een regionaal weekblad. Als je met de content van je organisatie je doelgroep persoonlijk aan kunt spreken dan ben je goed op weg om interactie te creren. Weten waar je doelgroep zich bevindt en wat ze bezig houdt is dan wel noodzakelijk. Als je content plaatst met het oog op de content, dan is het wel belangrijk dat er op een gestructureerde manier wordt vastgelegd voor wie de tekst bedoeld is. Als je dat weet te realiseren, dan kan contextuele content de waarde van je organisatie doen stijgen.

Direct aan de slag met content marketing

Bij mij is het vaak zo dat ik een artikel lees en daar vervolgens weinig mee doe. Ik wil je daarom uitdagen om direct aan de slag te gaan met de content van jouw organisatie. Kijk eens of de tien laatst geplaatste vormen van content interactie hebben opgeleverd met je omgeving en of ze voldoen aan de handreikingen die in dit artikel staan. Kijk ook eens of je misschien wat meer invulling kunt geven aan de context waarin je content geplaatst wordt, kun je daarin je doelgroep misschien effectiever bereiken?

Heb je hier iets aan gehad? Versterk het effect van content marketing en deel dit artikel.

Content marketing; Creëer interactie! Content marketing; Creëer interactie! 2021-03-31
DoubleSmart
DoubleSmart Remco

Auteur

Remco

Deze project- en accountmanager wordt enthousiast van commercieel te maken ideeën. Zijn nieuwste idee is om als volwassene ook gewoon op een railrunner de trein in te gaan (zeker commercieel interessant). Was graag piloot geworden en heeft dat bevlogene en die liefde voor grote hoogten gelukkig vast weten te houden: is gek op ondernemen en helpt jou als klant de hoogte in met weloverwogen adviezen over je online kansen.