Loader

Pothelm

Zoekmachine adverteren
 
Vrouw met pothelm op motor

193% meer omzet via Ads

Retro scooters zijn populair en daarmee neemt ook de interesse in retro pothelmen toe. De webwinkel Pothelm.nl gaat slim om met deze trend en biedt een compleet aanbod van pothelmen aan. Bij aanvang van de samenwerking was de doelstelling van de opdrachtgever om een rendabele Google AdWords campagne in te richten waarmee ze verder afstand konden nemen van concurrenten in de branche.

Schermafbeelding website pothelm Laptop

193%

stijging in omzet via Google Ads

135%

stijging in Return on Ad Spend (ROAS)

232%

stijging in conversieratio

Focus op kosten per conversie

De markt van pothelmen en retrohelmen is relatief klein. Niet alleen de vraag vanuit de markt is gering, ook het aantal concurrenten is op één hand te tellen. Door deze kenmerken kan de verleiding toenemen om bij iedere zoekopdracht op positie 1 te willen staan in de advertenties. Als AdWords specialisten kijken we hier genuanceerder naar. De kans dat iemand bij een zoekopdracht als ‘Pothelm’ al bij het eerste bezoek converteert is namelijk kleiner dan wanneer iemand die zoekt naar ‘Retro pothelm kopen’. Daarom richten we ons bij de inrichting van een campagne voor eCommerce vaak op een ROAS (Return On Ad Spend) doelstelling. Tenzij het direct de doelstelling is om ook te werken aan de naamsbekendheid en branding.

Als de doelstelling bekend is, dan kan er gericht worden geboden op specifieke zoektermen. Op zoektermen die zich aan het begin van de customer journey bevinden (bijvoorbeeld: ‘Pothelm’), wordt dan over het algemeen minder agressief geboden dan bij zoektermen die passen bij bezoekers die zich verder in het beslissingsproces bevinden (bijvoorbeeld: ‘Retro pothelm kopen’). Het resultaat is dat een groot deel van het budget gealloceerd wordt aan zoektermen die veel omzet opleveren.

Pothelm met pilotenbril op retro motor
Vrouw met pothelm op motor

Google AdWords campagne met hoog conversiepercentage

Deze aanpak zorgt er niet alleen voor dat de campagne relatief snel rendabel is (in de situatie van Pothelm.nl steeg het rendement al bij de livegang van de nieuwe campagne). Dit zorgt er ook voor dat het conversiepercentage van Google Adwords verkeer omhoog gaat. Er worden namelijk relatief veel bezoekers naar de website gedirigeerd die al bereid zijn om te kopen. Als het aanbod en de prijs dan passen bij de wensen van de klant, dan ligt een conversie voor het oprapen. Wanneer je dus een website of webwinkel beheert waarvan het conversiepercentage van Adwords relatief laag is, dan kan dit een interessant inzicht zijn. Het conversiepercentage kan namelijk verhoogd worden door bezoekers naar de website te trekken die kenmerken vertonen dat ze zich ver in het beslissingsproces bevinden. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

In de situatie van Pothelm.nl was het conversiepercentage op een bepaald moment 17% hoger dan een jaar eerder. Een goed teken, maar het is ook een indicatie dat er wat breder geadverteerd mag worden. Bij Pothelm.nl bleef iedere conversie namelijk ver onder de gestelde maximale kosten per conversie. Dat betekent dat de extra opbrengsten per afgeronde bestelling hoger liggen dan de extra kosten per afgeronde bestelling. Een goede uitgangspositie, maar als de doelstelling is om de omzet te maximaliseren, dan mag er wat breder geadverteerd worden. Dat was bij de campagne van Pothelm.nl dan ook de volgende stap: adverteren op zoektermen die zich eerder in het beslissingsproces bevinden.

Remarketing for search (RLSA)

Wanneer een campagne breder wordt, dan gaat het conversiepercentage in de regel omlaag. Om de omzet hier niet onder te laten lijden te is het van belang om het beschikbare budget voor de specifieke zoektermen niet te besteden aan de bredere zoektermen. Verder is het belangrijk om de mensen die niet geconverteerd hebben, niet uit het oog te verliezen. Dit kan met remarketing in de vorm van display advertenties, maar kan ook door remarketing uit te voeren in het zoeknetwerk (RLSA). Met RLSA wordt er een bodaanpassing gedaan zodra iemand die eerder op de webshop is geweest opnieuw op zoek is naar een product uit het assortiment. Het is namelijk aannemelijk dat dit dezelfde persoon is en dat deze persoon bovendien verder is in het beslissingsproces. Ook als de zoekterm dat niet direct laat zien (dus de persoon zoekt weer vrij breed).

In dat geval wil je zeker weten dat de advertentie bovenaan de pagina komt. Met bodaanpassingen door middel van RLSA is dit mogelijk. Met RLSA is het overigens ook mogelijk bodaanpassingen te doen voor zoekers die dezelfde interesses en kenmerken hebben als de mensen die de website eerder al hebben bezocht. In het geval van Pothelm zou er bijvoorbeeld een bodaanpassing gedaan kunnen worden als er een man van 28 met interesse in individuele sporten zoekt naar ‘Pothelm kopen’. Bezoekers met deze kenmerken hebben namelijk relatief een hoger conversiepercentage dan willekeurige andere bezoekers.

Ervaring

“Het eerste online marketingbureau dat echt z’n woorden nakomt. Marktconforme prijzen en persoonlijke begeleiding. Ook uitstekende kennis van zaken en denken echt mee met de klant. Geen onnodige kosten. Aanrader!”

C. Denkers – Pothelm.nl

Deze producten realiseerde DoubleSmart voor Pothelm:

Concept & Strategie Web Analytics Remarketing SEA SEO Google Shopping Conversie Optimalisatie Display Marketing Zoekmachine marketing

Stiekem jaloers geworden op deze resultaten? Contact ons