groei in omzet via Google Ads in het eerste jaar
afname CPC in het eerste jaar
groei in bezoekers via Google Ads in het eerste jaar
Tegen het eind van 2019 kwam HomeHaves bij ons met de vraag of we eens konden kijken naar hun Google Ads campagne. De campagne liep al een tijdje en HomeHaves beheerde en optimaliseerde de campagne op dat moment nog zelf. De campagne was rendabel, maar het lukte niet om de campagne verder op te schalen. Daarom vroegen ze aan DoubleSmart of wij hier mogelijkheden voor zagen.
Om antwoord te kunnen geven op de opschalingsvraag hebben we een kansenonderzoek uitgevoerd. Hieruit kwamen direct een aantal verbeterpunten naar voren die zouden zorgen voor een betere schaalbaarheid van de campagne.
Voorbeelden hiervan zijn:
Om deze verbeteringen in één keer door te voeren in de campagne besloten we een nieuw zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Met de data die reeds was opgebouwd uit de campagnes konden we direct prioriteit geven aan de zoekwoordengroepen die de hoogste ROAS behaalden.
We gingen live met diverse SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en hebben dit gedurende de campagne verder uitgebreid met een dynamische search campagne. Deze campagne heeft niet alleen als doel om de website van Homehaves zichtbaar te maken op zeer specifieke long-tail zoektermen, maar maakt ook inzichtelijk welke zoektermen die we niet hebben opgenomen in de reguliere search campagnes, wel nog interessant kunnen zijn.
Omdat de prijzen van HomeHaves enorm aantrekkelijk zijn, was Google Shopping een logische aanvulling op de campagne. Google Shopping advertenties werken immers het beste als je goedkoper bent dan de concurrent in dezelfde veiling. In de eerste maanden zagen we hier direct resultaat vandaan komen. Om dit resultaat verder uit te breiden hebben we diverse opties getest. We kwamen tot de conclusie dat we de beste resultaten behalen met een gelaagde Shopping campagne opgesplitst in productgroepen met verschillende marges.
De tool Channable stelt ons in staat om SPAGs te maken (Single Product Ad Groups). Het handmatig creëren van unieke advertentiegroepen per product is namelijk niet haalbaar met ongeveer 1000 producten, maar SPAGs geven ons qua optimalisatie veel extra mogelijkheden. Denk hierbij aan:
In de eerste fase lag de primaire focus op het verhogen van de zichtbaarheid op de conversiegedreven campagnes (Search en Shopping). Maar om de volgende stap te zetten is het ook belangrijk om te denken aan branding, specifiek om de merkbekendheid te verhogen en op alle kanalen betere resultaten te behalen.
Dit hebben we gedaan met display campagnes en discovery campagnes. De discovery ads zijn een relatief nieuwe manier van adverteren via Google. Het is een manier om met een enkele Google Ads advertentie persoonlijke content te tonen aan mensen die open staan voor de producten die je levert.
In het eerste jaar van de samenwerking
Enthousiast geworden over het resultaat voor HomeHaves? Neem dan contact met ons op!