247%

groei in omzet via Google Ads in het eerste jaar


39%

afname CPC in het eerste jaar


432%

groei in bezoekers via Google Ads in het eerste jaar

Het vraagstuk

Tegen het eind van 2019 kwam HomeHaves bij ons met de vraag of we eens konden kijken naar hun Google Ads campagne. De campagne liep al een tijdje en HomeHaves beheerde en optimaliseerde de campagne op dat moment nog zelf. De campagne was rendabel, maar het lukte niet om de campagne verder op te schalen. Daarom vroegen ze aan DoubleSmart of wij hier mogelijkheden voor zagen.

Strategie

Om antwoord te kunnen geven op de opschalingsvraag hebben we een kansenonderzoek uitgevoerd. Hieruit kwamen direct een aantal verbeterpunten naar voren die zouden zorgen voor een betere schaalbaarheid van de campagne.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Herstructureren van het account;
  • Loshalen van brede en exacte zoektermen;
  • Verder opsplitsen van de zoektermen in verschillende adgroups;
  • Beter gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden;
  • Inzetten van specifieke doelgroeplijsten;
  • Sturen op vertoningsaandeel bij goed presterende adgroups;
  • Dooroptimaliseren van de advertentieteksten;
  • Testen met verschillende biedstrategieën.

Om deze verbeteringen in één keer door te voeren in de campagne besloten we een nieuw zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Met de data die reeds was opgebouwd uit de campagnes konden we direct prioriteit geven aan de zoekwoordengroepen die de hoogste ROAS behaalden.

Google Search

We gingen live met diverse SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en hebben dit gedurende de campagne verder uitgebreid met een dynamische search campagne. Deze campagne heeft niet alleen als doel om de website van Homehaves zichtbaar te maken op zeer specifieke long-tail zoektermen, maar maakt ook inzichtelijk welke zoektermen die we niet hebben opgenomen in de reguliere search campagnes, wel nog interessant kunnen zijn.

Google Shopping en Channable

Omdat de prijzen van HomeHaves enorm aantrekkelijk zijn, was Google Shopping een logische aanvulling op de campagne. Google Shopping advertenties werken immers het beste als je goedkoper bent dan de concurrent in dezelfde veiling. In de eerste maanden zagen we hier direct resultaat vandaan komen. Om dit resultaat verder uit te breiden hebben we diverse opties getest. We kwamen tot de conclusie dat we de beste resultaten behalen met een gelaagde Shopping campagne opgesplitst in productgroepen met verschillende marges.

De tool Channable stelt ons in staat om SPAGs te maken (Single Product Ad Groups). Het handmatig creëren van unieke advertentiegroepen per product is namelijk niet haalbaar met ongeveer 1000 producten, maar SPAGs geven ons qua optimalisatie veel extra mogelijkheden. Denk hierbij aan:

  • Het uitsluiten van zoektermen per product;
  • Het verhogen van de prioriteiten per product;
  • Het sturen van vertoningsaandeel op productniveau.

Display Campagnes

In de eerste fase lag de primaire focus op het verhogen van de zichtbaarheid op de conversiegedreven campagnes (Search en Shopping). Maar om de volgende stap te zetten is het ook belangrijk om te denken aan branding, specifiek om de merkbekendheid te verhogen en op alle kanalen betere resultaten te behalen.

Dit hebben we gedaan met display campagnes en discovery campagnes. De discovery ads zijn een relatief nieuwe manier van adverteren via Google. Het is een manier om met een enkele Google Ads advertentie persoonlijke content te tonen aan mensen die open staan voor de producten die je levert.

Resultaten SEA.

In het eerste jaar van de samenwerking

247% groei in omzet via Google Ads

39% afname CPC

432% groei in bezoekers via Google Ads

Wat zegt Homehaves?

Ewoud van de Kolk

20-08-2020
Wat een top bedrijf is DoubleSmart! Contact is erg goed en snel. Naast dat ze een bizar goed lopende SEA campagne hebben gemaakt, adviseren ze ons ook op strategisch niveau. Heb ik vragen over andere online marketing zaken mag ik altijd even met ze sparren zonder dat ze hier gelijk een factuur voor sturen. Erg fijn om met zo’n flexibel bedrijf samen te werken.
Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van € 400,-
Interesse om te groeien samen met ons?

Enthousiast geworden over het resultaat voor HomeHaves? Neem dan contact met ons op!