Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Met featured snippets (helemaal) bovenaan in Google!

Geschreven door , op 21 januari 2019, in Zoekmachine Optimalisatie

featured snippets, bord vragen en antwoorden

In december schreven we een blog over de SEO-trends voor 2019. Met stip op 1: featured snippets. Voor iedereen die daar wel eens het fijne van wil weten, is er deze blog. We beginnen bij het begin en leggen je uit wat een featured snippet nu eigenlijk is. Daarna vertellen we je graag waarom het nu zo’n goed idee is om met je website in te zetten op featured snippets. Tot slot helpen we je natuurlijk op weg met wat tips over hoe dat dan moet. Je kent ons, altijd behulpzaam 😉

Wat is een featured snippet?

Voor iedereen die nog niet helemaal scherp heeft wat de betekenis is van ‘featured snippet’, leggen we het makkelijk uit: een featured snippet is Googles manier om zoekers nóg luier te maken. Zo’n snippet zorgt er namelijk voor dat een gebruiker niet meer hoeft door te klikken vanaf de zoekresultatenpagina, maar dat hij het antwoord gelijk voorgeschoteld krijgt in een vierkant blok op de zoekresultatenpagina. Het ligt nog net niet op een gouden presenteerblaadje.

Het vierkante blok staat nog boven het eerste zoekresultaat, oftewel: als je met je website een featured snippet binnenhaalt, sta je niet op positie 1, maar op positie 0! In de snippet zie je een stukje tekst of een opsomming die antwoord geeft op je vraag, maar je kunt er ook een afbeelding of een grafiek vinden. Het belangrijkste is dat een featured snippet precies antwoord geeft op je zoekvraag.

Een interessant feit is dat Google er niet altijd in slaagt om het juiste antwoord op een zoekvraag te geven. Zo kunnen featured snippets subjectieve of ronduit onjuiste informatie geven. Op dit punt is er dus nog wat werk aan de winkel bij Google.

Waarom zijn die featured snippets handig?

Hoe een featured snippet er dan uitziet? Als ik bijvoorbeeld ’s nachts wakker lig omdat ik niet meer weet hoeveel flesjes bier er nu precies in een kratje gaan en hoeveel bier ik dan in totaal nog in de schuur heb staan, dan helpt Google me met deze featured snippet:

featured snippet

Ik hoef nu dus niet eens te klikken. Ik zou zelfs aan het antwoord op mijn vraag kunnen komen zonder mijn telefoon aan te raken, en wel door mijn vraag aan mijn Google Home te stellen. En wat doet mijn Google Home dan? Precies: die ziet een featured snippet en leest die voor. Ik kan dus gewoon onder de dekens blijven liggen en tegelijkertijd antwoord krijgen op mijn prangende, nachtelijke vraag. Google, you’re spoiling us.

Waarom zou ik inzetten op featured snippets?

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, draait erom de zoekmachine te geven wat hij wil. Wat de zoekmachine wil, is zo adequaat en goed mogelijk antwoord geven op elke vraag die hij gesteld krijgt. Om echt met SEO bezig te zijn, is gebruikersintentie dus een cruciaal begrip. Wil je je website optimaliseren voor de zoekmachines? Vraag je dan steeds af op welke manier je de gebruiker het best helpt. Want hoewel het ‘zoekmachine optimalisatie’ heet, wil die zoekmachine maar één ding: de gebruiker optimaal van dienst zijn.

Look at those stats!

Om uit te vinden waar de zoekmachine dan vooral naar op zoek is, is het allereerst slim om de stats over featured snippets er eens bij te pakken. Die liegen er niet om:

  • Slechts 30,9 % van de featured snippets komt uit het eerste zoekresultaat.

Oftewel: ook zonder dat je op 1 staat, kun je op 0 staan met een featured snippet!

  • Het overgrote deel van de featured snippets heeft betrekking op longtailzoekwoorden.

Geef jij een duidelijk, eenduidig antwoord op een specifieke vraag die achter een longtailzoekwoord schuilt? Dan maak je kans op een 0-positie!

  • De gemiddelde featured snippet krijgt 8,6% van de klikken.

Op een zoekresultatenpagina zonder featured snippet krijgt het eerste resultaat 26% van alle klikken. Op de SERP met featured snippet krijgt dit eerste resultaat een stuk minder klikken: slechts 19,6% van alle klikken. Met een snippet ‘steel’ je dus heel wat klikken van het eerste zoekresultaat.

  • Dik 99% van alle featured snippets is afkomstig van pagina’s op een top 10-positie.

Je maakt verreweg de grootste kans een featured snippet te scoren als je dit met pagina’s probeert die al in de top 10 staan.

Kort samengevat: met een featured snippet kan je alsnog klikken van je concurrent stelen, ook als je steeds onder hem staat op de zoekresultatenpagina!

Gemak dient de mens

Zoals we net al schetsten, maakt Google het ons met featured snippets kinderlijk eenvoudig om antwoord te krijgen op onze zoekvraag.

Dus eigenlijk is het simpel: jij wilt optimaliseren voor Google en Google wil optimaliseren voor de gebruiker. Voeg die twee samen en je ziet: als jij optimaliseert voor de gebruiker, doe je aan SEO.

Google wil de bezoekers tijdswinst en gemak bieden. Dus wat moet jij doen om de zoekmachine te pleasen? Je raadt het al: je websitebezoekers tijdswinst en gemak bieden.

Featured snippets bieden (be)zoekers die tijdswinst en dat gemak. Ga maar na: ik zoek een antwoord en krijg het gelijk onder mijn neus geschoven, nog voordat ik een keuze heb gemaakt op welke van de verschillende zoekresultaten ik wil klikken.

De opkomst van voice search

Voice search is in opkomst. Volgens de voorspellingen zal in 2020 de helft van alle zoekopdrachten via voice search uitgevoerd worden.

Nu voice search zo in opkomst is, krijgen featured snippets als het ware een extra functie. Google kan deze snippets namelijk voorlezen om de voice searcher gemakkelijk een antwoord op zijn vraag te geven.

Door voice search zijn we op een andere manier gaan zoeken. We hebben het altijd al over ‘zoekvragen’ die aan Google gesteld worden, maar bedoelen daar losse steekwoorden mee die we ‘zoekwoorden’ of ‘zoektermen’ noemen. Bij voice search is dat anders: we stellen letterlijk vragen aan Google. Zo kunnen we Google vragen:

  • ‘Hey Google, waarom zijn bananen krom?’
  • ‘Hey Google, welke kappers zijn er in Gouda?’
  • ‘Hey Google, ….?’

Bij een volledige vraag hoort een volledig antwoord. Een snippet is zo’n volledig antwoord. En als je Google gebruikt met voice search, is zo’n featured snippet verdraaid handig voor Google. Hij kan dan gewoon de snippet voorlezen en je zo het perfecte beknopte antwoord geven op je vraag.

Het moge duidelijk zijn: voice search is in opkomst en hier speel je slim op in door te optimaliseren voor featured snippets.

Zo optimaliseer je voor featured snippets

Leuk en aardig, dat die featured snippets zo populair zijn. Je maakt misschien zelf ook al gretig gebruik van de informatie die je hapklaar in featured snippets krijgt aangeboden van Google. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website op die 0-positie komt?

We geven je graag een aantal tips die je helpen om je content zo goed mogelijk te optimaliseren voor featured snippets.

Vooral vragen maken kans op een featured snippet

Uit een onderzoek van SEMrush blijkt dat 41% van de vragen die Google gesteld krijgt, voorzien is van een featured snippets. Vragen (bijvoorbeeld zoekopdrachten die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waar’) maken vele malen meer kans op een featured snippet dan andere zoekopdrachten. Gebruik een tool als de Keywords Explorer van Ahrefs of een website als Answer the Public om dit soort zoekvragen te achterhalen.

Gebruik de zoekvraag als H1 van de pagina

Wil je bijvoorbeeld inzetten op een featured snippet voor de vraag ‘hoe maak je lasagne?’, geef je pagina dan letterlijk die vraag als titel mee.

Geef kort en concreet antwoord op een specifieke zoekvraag

Doe dus niet politiek correct door antwoorden te geven met ‘aan de ene kant …’ en ‘aan de andere kant …’, maar geef een duidelijk, eenduidig antwoord op de zoekvraag. De meeste featured snippets bevatten zo tussen de 54 en 58 woorden. Doe je voordeel met die kennis.

Investeer in SEO in het algemeen

We schreven het al: het overgrote deel van de featured snippets is afkomstig uit zoekresultaten die op de eerste pagina van de SERP staan, dus in de top 10. Staar je daarom niet blind op het najagen van een featured snippet, maar leg je er eerst op toe dat de basis goed is. Zorg dus dat je SEO op orde is.

Een tip tot slot

Als je een prachtig, kort en duidelijk antwoord heb geschreven dat volgens jou zó een featured snippet kan worden, bedenk je dan waarom je ook alweer graag een featured snippet wilt krijgen: om zoekers naar je site te trekken.

Vergeet dus niet zoekers nieuwsgierig te maken naar meer informatie over dit onderwerp. Laat duidelijk zien dat ze die informatie kunnen vinden door naar jouw website door te klikken.

Kom je er niet uit?

Geen nood, daar is een oplossing voor! De SEO-expert van DoubleSmart helpt je graag met theoretische en praktische kennis van zoekmachine optimalisatie. Ook voor zoekmachine adverteren en conversie optimalisatie kun je bij ons terecht.

Kom met ons sparren over je onlinemarketingvragen. Samen komen we er wel uit!

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!