Ook wij houden ons dagelijks bezig met het verkrijgen van featured snippets voor onze klanten, dus we helpen je graag bij het oplossen van die vragen. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over featured snippets. Je leert wat het zijn en wat ze zo belangrijk maakt. Daarnaast laten we je zien hoe ook jij aan featured snippets kunt komen.

In dit artikel behandelen we:

    • Wat zijn featured snippets?
    • Waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO?
    • Hoe maak je featured snippets?

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn korte stukjes tekst die bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen. Het doel van zo’n featured snippet is om de zoeker een snel antwoord op zijn of haar vraag te geven, zonder dat de zoeker daarvoor weg hoeft te klikken van de pagina met zoekresultaten.

De tekst die in een featured snippet verschijnt wordt automatisch uit webpagina’s in de Google index gehaald. Met andere woorden: iedere pagina in de Google index heeft de potentie om “leverancier” van een featured snippet te worden en daarmee bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.Hier zijn enkele veel voorkomende vormen van featured snippets:

  • Definities van begrippen
  • Tabellen
  • Stappenplannen
  • Lijstjes

Een snippet in Google verschijnt dan ook meestal bij een zoekintentie die in één oogopslag bevredigd kan worden. Meer daarover verderop in dit artikel.

 

Waarom featured snippets zo’n grote rol spelen in SEO

Eerst is het namelijk belangrijk om te begrijpen waarom featured snippets zo belangrijk zijn in SEO. Daar zijn grofweg twee redenen voor aan te wijzen.

Ten eerste: het is een unieke kans om extra op te vallen en meer organische klikken te behalen, zonder perse je pagina omhoog te moeten brengen in de zoekresultaten. Door de content op je pagina op de juiste manier te optimaliseren voor een featured snippet, maak je namelijk kans om te worden weergegeven boven de pagina die als eerste ranket op het zoekwoord.

Veel SEO experts noemen de featured snippet daarom ook wel “Google positie #0”, omdat hij nog boven de traditionele #1 positie verschijnt.

Volgens een onderzoek van Search Engine Land krijgt de featured snippet gemiddeld zo’n 8% van het totale aantal kliks. Met andere woorden: wanneer je jouw content in een featured snippet weet te krijgen, dan kan dat zorgen voor een mooie boost in organisch verkeer.

Ten tweede: featured snippets verhogen het aantal “klikloze zoekopdrachten”, dus het aantal keer dat iemand na een uitgevoerde zoekopdracht niet op één van de resultaten klikt. Zoals we al aangaven gebruikt Google deze search snippets namelijk om al in de zoekresultaten direct de zoekintentie te bevredigen.

Dat is een ontwikkeling waarin Google er steeds meer op inzet om zoekers zo lang mogelijk op de SERP (Search Engine Result Page) te houden. Daarom is het een goed idee om – voordat je besluit om een bepaalde zoekterm na te jagen – te controleren hoe de SERP eruit ziet.

Wanneer je bij de resultaten op die term een featured snippet aantreft dan kun je – afgaand op een onderzoek van Ahrefs – aanzienlijk minder kliks verwachten, zelfs al weet je een hoge positie te veroveren.

Houd er wel rekening mee dat het moeilijk zal zijn om featured snippet zoekopdrachten volledig te vermijden. Volgens onderzoek van Semrush bevat namelijk ruim 6% van de zoekopdrachten een featured snippet in de zoekresultaten. Ga je al die termen vermijden, dan valt er dus een flink gedeelte van je zoekwoordonderzoek  direct al weg.

featured snippet attentiewaarde

Look at those stats!

Om uit te vinden waar de zoekmachine dan vooral naar op zoek is, is het allereerst slim om de stats over featured snippets er eens bij te pakken. Die liegen er niet om:

  • Slechts 30,9 % van de featured snippets komt uit het eerste zoekresultaat.

Oftewel: ook zonder dat je op 1 staat, kun je op 0 staan met een featured snippet!

  • Het overgrote deel van de featured snippets heeft betrekking op longtailzoekwoorden.

Geef jij een duidelijk, eenduidig antwoord op een specifieke vraag die achter een longtailzoekwoord schuilt? Dan maak je kans op een 0-positie!

  • De gemiddelde featured snippet krijgt 8,6% van de klikken.

Op een zoekresultatenpagina zonder featured snippet krijgt het eerste resultaat 26% van alle klikken. Op de SERP met featured snippet krijgt dit eerste resultaat een stuk minder klikken: slechts 19,6% van alle klikken. Met een snippet ‘steel’ je dus heel wat klikken van het eerste zoekresultaat.

  • Dik 99% van alle featured snippets is afkomstig van pagina’s op een top 10-positie.

Je maakt verreweg de grootste kans een featured snippet te scoren als je dit met pagina’s probeert die al in de top 10 staan.

Kort samengevat: met een featured snippet kan je alsnog klikken van je concurrent stelen, ook als je steeds onder hem staat op de zoekresultatenpagina!

Kun je zelf featured snippets maken?

Misschien vraag jij je nu af hoe je deze featured snippets zelf kunt maken om van die nummer 0 positie te profiteren. Helaas is het simpelweg maken van deze search snippets en die aanbieden aan Google niet mogelijk. Maar, hoe kom je dan wel in aanmerking voor een featured snippet?

Dat doe je door je content te optimaliseren voor featured snippets. Op die manier maak je de kans dat Google jouw content kiest om een featured snippet van te maken zo groot mogelijk.

Hier zijn een aantal praktische tips om die optimalisatie aan te pakken.

1. Bestudeer de SERP

Je eerste stap is om de zoekresultaten op je beoogde zoekopdracht te bekijken. Zo krijg je een beter beeld of Google geneigd is om op die term überhaupt een featured snippet te laten zien. En zo ja, welk type snippet.

Je kunt SEO tools  zoals Ahrefs en SEMrush gebruiken om eenvoudig keywords te vinden waar een featured snippet wordt getoond. Rapportages over de organische rankings van een domein, of gerelateerde termen, kun je bijvoorbeeld filteren op alleen termen waarbij een featured snippet wordt getoond.

Op die manier kun je eenvoudig zoektermen isoleren waar een featured snippet wordt vertoond, om vervolgens te proberen die snippet te “kapen”.

2. Optimaliseer je content voor die specifieke featured snippet

Wanneer je eenmaal hebt geïdentificeerd welke zoekterm al een featured snippet vertoont en welk type Google daar wil laten zien, wil je het Google zo eenvoudig mogelijk maken om jouw content te gebruiken om die snippet te vullen.

Je wilt er, met andere woorden, voor zorgen dat Google jouw content kiest om de featured snippet te maken.

Definitie

Voor een definition box doe je dat door te zorgen voor een korte (40 – 60 woorden) paragraaf met een definitie van de term die direct kan worden gebruikt in de box. Het helpt om direct boven die paragraaf “wat is [term]” toe te voegen en de paragraaf zelf te beginnen met “[term] is…”

Houd de definitie objectief: laat er geen mening of persoonlijke voorkeuren omtrent de term in doorschemeren. Google wil namelijk geen meningen vertonen als definities.

Tabel

In het geval van een tabel featured snippet helpt het om de benodigde informatie zelf ook in een tabel op je pagina te presenteren. Over het algemeen haalt Google geen data verspreid van je pagina om het zelf in een tabel te presenteren. In feite scrapen ze al bestaande tabellen om die op de SERP te presenteren.

Lijsten

Voor lijstjes geldt hetzelfde als tabellen: om deze featured snippet plek in de wacht te slepen is het essentieel om jouw content zelf ook in de vorm van een lijst te presenteren.

Wanneer je bijvoorbeeld een blog schrijft dat een stappenplan presenteert, maak van elke stap dan een eigen tussenkop. Begin het stappenplan met een duidelijke titel (H2) en maak van iedere tussenstap een eigen kop (H3). Nummer de stappen om de opvolging duidelijk te maken.

Ook kan het helpen om je artikel te beginnen of eindigen met een simpele opsomming van de stappen die je in de rest van het artikel uitgebreider uitwerkt.

Optimaliseer voor long tail zoektermen

In de praktijk blijken met name long tail zoektermen  vaak featured snippets te vertonen. Ook voice search opdrachten zijn hier gevoelig voor. Dit zijn namelijk beide vaak zoekopdrachten waar zoekers een specifieke vraag stellen, zoals:

  • Wat is / betekent …
  • Hoe moet ik …
  • Wat is de beste manier om …

Het is daarom zeker de moeite waard om je content te optimaliseren op dit soort meer specifieke, uitgebreide zoekopdrachten. Een goede manier om daar inspiratie voor op te doen, is de “mensen vragen ook” box in de zoekresultaten.

Je kunt een artikel schrijven waarin je die vraag beantwoordt, of deze vragen in je bestaande artikel rondom de hoofdvraag verwerken, om de kans op een featured snippet weer een stukje groter maken.

Drie verschillende soorten featured snippets

Featured snippets verschijnen in vier hoofdvormen op de pagina met zoekresultaten. Die vorm is afhankelijk van de zoekopdracht en -intentie, en welke vorm zich het beste leent om die intentie snel te bevredigen.

1. Definitie (definition box)

De “definition box” is een featured snippet die zoekers een directe en beknopte beschrijving geeft van een term. Deze vorm verschijnt dus logischerwijs wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert met “definitie”, “wat is” of “betekenis”, of simpelweg op een term waarbij de intentie vermoedelijk is die term uitgelegd te krijgen.

Deze snippets zijn altijd kort en to-the-point. De meeste hebben een lengte van 40 tot 60 woorden.

2. Tabel

Google kan ook data van een pagina halen en in een tabel weergeven. Een goed voorbeeld zie je hieronder, wanneer je zoekt naar de verhouding tussen de schaal van Beaufort en de windsnelheid in kilometer per uur.

feature snippet tabel

3. Lijstjes

Google kan de benodigde informatie ook weergeven in de vorm van een geordende lijst. Ook daarbij kun je dan in één oogopslag de informatie zien die je nodig hebt, zodat je niet de volledige webpagina hoeft door te nemen.

Dat kan bijvoorbeeld terugkomen bij een zoekopdracht voor tips of andere opsommingen.

Ook bij zoekopdrachten die draaien om hoe je iets moet doen kom je deze snippet vaak tegen, in de vorm van een stappenplan.

Of bij een zoekintentie die draait om een rangschikking.

Zo optimaliseer je voor featured snippets

Leuk en aardig, dat die featured snippets zo populair zijn. Je maakt misschien zelf ook al gretig gebruik van de informatie die je hapklaar in featured snippets krijgt aangeboden van Google. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website op die 0-positie komt?

We geven je graag een aantal tips die je helpen om je content zo goed mogelijk te optimaliseren voor featured snippets.

Vooral vragen maken kans op een featured snippet

Uit een onderzoek van SEMrush blijkt dat 41% van de vragen die Google gesteld krijgt, voorzien is van een featured snippets. Vragen (bijvoorbeeld zoekopdrachten die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waar’) maken vele malen meer kans op een featured snippet dan andere zoekopdrachten. Gebruik een tool als de Keywords Explorer van Ahrefs of een website als Answer the Public om dit soort zoekvragen te achterhalen.

Gebruik de zoekvraag als H1 van de pagina

Wil je bijvoorbeeld inzetten op een featured snippet voor de vraag ‘hoe maak je lasagne?’, geef je pagina dan letterlijk die vraag als titel mee.

Geef kort en concreet antwoord op een specifieke zoekvraag

Doe dus niet politiek correct door antwoorden te geven met ‘aan de ene kant …’ en ‘aan de andere kant …’, maar geef een duidelijk, eenduidig antwoord op de zoekvraag. De meeste featured snippets bevatten zo tussen de 54 en 58 woorden. Doe je voordeel met die kennis.

Investeer in SEO in het algemeen

We schreven het al: het overgrote deel van de featured snippets is afkomstig uit zoekresultaten die op de eerste pagina van de SERP staan, dus in de top 10. Staar je daarom niet blind op het najagen van een featured snippet, maar leg je er eerst op toe dat de basis goed is. Zorg dus dat je SEO op orde is.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veelgestelde vragen over featured snippets

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een kort stukje tekst, een tabel of een lijstje dat bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnt met als doel om snel en overzichtelijk antwoord te geven op de zoekintentie van de zoeker.

Een featured snippet maken doe je niet zelf: Google doet dit zelf met content vanuit de eigen index. Je kunt je kans op een featured snippet dus wel groter maken door je content te optimaliseren met de tips die we in dit artikel hebben gepresenteerd.

Je content optimaliseren voor een featured snippet doe je door te bestuderen welk type snippet Google wil vertonen voor jouw zoekterm. Vervolgens presenteer je de content op je pagina op een manier die het zo eenvoudig mogelijk maakt om jouw content hiervoor te gebruiken. Concrete tips lees je in dit artikel.

Featured snippets Featured snippets