Met een goede blog geef je antwoord op een zoekvraag, en daar help je Google mee. Google heeft namelijk maar één doel: zo snel en zo goed mogelijk antwoord geven op elke vraag die zoekers in de zoekbalk intypen.
Een goed artikel dat antwoord geeft op een zoekvraag: dat is precies wat Google wil. Een plaatsje hoog in de Google zoekresultaten levert je een constante stroom aan bezoekers op je website op.
De bezoekers die je vanuit de zoekresultaten van Google naar je website haalt, zijn geïnteresseerd in jouw product, dienst of kennis. Dat biedt conversiekansen!
Bloggen is goed voor je online zichtbaarheid. De gemiddelde koper bekijkt eerst 3 tot 5 stukken content voordat hij online een aankoop doet. In een B2B-markt bekijken kopers gemiddeld zelfs 13 stukken content voordat ze besluiten om tot een aankoop over te gaan. Wie biedt die content? Ben jij degene die je ideale klant adviseert en zijn vertrouwen wint?
Bloggen is de perfecte manier om je ideale klant naar je website te lokken: geef hem de informatie die hij zoekt en hij komt ‘als vanzelf’ bij je langs.
Het belang van bloggen op je website heeft alles te maken met een grote speler op het internet: Google. Bloggen is een manier om je website te optimaliseren voor Google. Je website voor Google optimaliseren heet ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie. Bij SEO draait het erom je website zo hoog mogelijk in Google te laten tonen als zoekers googelen op termen die voor jouw website relevant zijn.
Een goede blog is niet alleen geoptimaliseerd voor je lezer of ideale klant, maar ook voor Google. Schrijf je een blog die voor de zoekmachine geoptimaliseerd is, dan is dit dus een SEO-blog. Door met een SEO-blog de aandacht van Google te trekken, kun je duizenden zoekers bereiken die direct of indirect naar jouw product of dienst zoeken in de zoekmachine.
Door regelmatig te bloggen over onderwerpen die je doelgroep bezighouden, bereik je drie dingen.
Een goede blog geeft antwoord op vragen waar je doelgroep mee rondloopt. Zo’n blog schrijven gaat dus niet zonder dat je in de huid van je klant kruipt en met hem meevoelt. Tegen welke problemen loopt hij aan? Wat zijn zijn onzekerheden? Hoe vindt hij nu antwoord op zijn vragen? Door door de ogen van je doelgroep te kijken, krijg je meer feeling met je doelgroep en ben je met je bedrijf beter in staat te bieden wat je doelgroep zoekt. Je verdiepen in je doelgroep kan tot verrassende inzichten leiden die je ook elders in je bedrijf kunt inzetten om je klant nog beter van dienst te zijn.
Jij kent je markt en je product of dienst door en door. Verkoop je airco’s, dan ken je de haken en ogen waar je klanten mee stoeien als ze een airco moeten kiezen uit 1001 verschillende modellen. Help je mensen als jobcoach, dan weet je precies met welk vraag de meeste dertigers rondlopen. Die kennis is goud waard. Met bloggen laat je op een laagdrempelige, voor je doelgroep herkenbare manier zien dat jij hun vragen snapt en, nog belangrijker, dat je hun antwoorden kunt bieden.
Niet alleen je ideale klant is op zoek naar antwoorden op zijn vragen, maar Google zoekt vlijtig mee naar die antwoorden 😉 Door te bloggen over veelgestelde vragen, doe je dus ook aan SEO: je laat aan Google zien dat jij antwoorden op zoekvragen kunt bieden.
Het klinkt best eenvoudig: je blogt over onderwerpen waar jouw ideale klant meer over zou willen weten en dat levert je dan mooie posities in de zoekresultaten van Google op én meer klanten.
In de praktijk komt er echter nog best wel het een en ander bij kijken, want:
Verder is er nog een belangrijke factor die het je erg moeilijk kan maken: je concurrentie. Ook door de moordende concurrentie is het helaas niet zo eenvoudig als ‘ik schrijf een blog die antwoord geeft op een zoekvraag en sta volgende week in de top 10 van Google’.
Om tegenwoordig een goede positie in de zoekresultaten te krijgen, moet je heel wat concurrenten achter je laten. Die concurrenten hebben misschien wel een SEO-specialist in de hand genomen en het zou zomaar kunnen dat ze ook hun blogs laten schrijven door een specialist.
Juist omdat het niet zo eenvoudig is om goede blogs te schrijven die SEO-impact hebben en je lezer weten te raken, kiezen steeds meer bedrijven ervoor om blogs te laten schrijven door een contentspecialist. Je blogs laten schrijven door een SEO copywriter heeft duidelijke voordelen:
Bloggen uitbesteden is een goede keuze voor jou als je:
Druk hebben we het allemaal, maar het gaat erom waarmee je het druk hebt. Als je het druk hebt met randzaken, gaat er iets niet goed. Een content- en SEO-specialist zet zijn expertise graag voor je in om ervoor te zorgen dat jij je met je klanten kunt bezighouden. Ondertussen zorgt je SEO- en contentspecialist ervoor dat je je klant van morgen nu alvast bereikt met je website.
Zonder SEO-kennis bloggen zorgt ervoor dat je blogs weinig impact hebben, dus zelf bloggen zonder SEO-kennis is eigenlijk zonde van je tijd;
Als jouw concurrenten zich gedragen als contentkanon en iedere maand meerdere relevante blogs publiceren, kan dat hen veel verkeer opleveren vanuit de zoekmachines. Om ervoor te zorgen dat jij je met je concurrent kunt meten, kun je niet achterblijven: met goede blogs klim je langzaam maar zeker naar hogere posities in de zoekresultaten. Zo ‘steel’ je potentiële klanten van je concurrent.
Natuurlijk is zelf bloggen wel degelijk een optie. Als je weet hoe SEO werkt en de kunst van het schrijven onder de knie hebt, is het zeker mogelijk om je eigen blogs te schrijven. Door regelmatig zelf SEO-proof content te publiceren en de impact van je blogs in de gaten te houden, kun je je blogs steeds ‘bijschaven’ om ze nog beter te maken en hoger te laten scoren.
Om zelf te bloggen én met die blogs Googles aandacht te trekken, heb je een aantal zaken nodig:
Bij onze klanten zien we vaak dat de combinatie van tijd, SEO-kennis en schrijftalent een zeldzame is. Niet voor niets is contentspecialist een beroep op zich: om blogs te schrijven die Google en je potentiële klant het belang van je website te laten inzien, heb je meer nodig dan een verloren halfuurtje op de donderdagmiddag en een laptop.
Wij zien steeds weer klanten bij ons aankloppen die (ook) het bloggen willen uitbesteden voor hun website. Veelgehoorde redenen hiervoor zijn:
Loop jij ook tegen een of meerdere van deze redenen aan, weet dan dat je niet de enige bent. De kans is zelfs aanzienlijk dat je directe concurrenten hetzelfde probleem hebben en wellicht ook hun blogs en andere content uitbesteden aan een specialist.
Wat zeker ook van belang is, is om je blogs en je andere content als onlosmakelijk onderdeel te zien van een groter geheel. Slimme en informatierijke content is een krachtig SEO-middel, maar zonder een technisch geoptimaliseerde website die autoriteit heeft dankzij backlinks heeft je content slechts een beperkte reikwijdte.
Bij DoubleSmart zien we in dat content king is, maar weten we ook uit ervaring dat alleen goede content van een website geen SEO-wonder maakt. We behandelen content daarom altijd als deel van een groter geheel: alle aspecten van je website spelen mee in de relatie tussen je website en Google. Ook daarom is bloggen uitbesteden aan online marketeers een slim idee. Een online marketeer focust zich niet alleen op je blogs, maar weet ook wat je website nodig heeft om die steeds Googlevriendelijker te maken.
Wil je SEO-blogs laten schrijven, dan staan de contentspecialisten van DoubleSmart voor je klaar. Dit is hoe een SEO-blog laten schrijven in zijn werk gaat:
De rode draad als je SEO-blogs wilt laten schrijven door DoubleSmart, is onze samenwerking met jou. Wij kennen Google en weten hoe we je website zo goed mogelijk moeten presenteren aan Google, en jij kent je klanten en weet met welke vragen zij steeds weer bij jou aankloppen. Dat maakt onze samenwerking sterk. Op deze manier garanderen we ‘the best of both worlds’: als we onze krachten bundelen en jouw en onze kennis slim combineren, weten jouw blogs de aandacht van je potentiële klanten te trekken via Google.